کد خبر: 153363
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس‌جمهور ایالات متحده همزمان با تعلیق تحریم‌ها چه هدفی دارد؟

ترامپ برای دور زدن برجام به دنبال جلب رضایت اروپاست

دونالد ترامپ شب گذشته اعلام کرد برای آخرین بار تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. او به متحدین اروپایی و کنگره هشدار داد که یا باید «اشکالات فاجعه بار» این توافق را باهم اصلاح کنیم یا اینکه ایالات متحده از برجام خارج می‌شود. تندروهای کنگره ایالات متحده خواستار اعمال مجدد تحریم‌های تعلیق شده و پایان دادن به توافق هسته‌ای هستند، اما لیبرال دموکرات‌ها می‌خواهند قانونی را تصویب کنند که کنار کشیدن واشنگتن از توافقنامه را بدون تأیید کنگره غیر ممکن کند. در مقابل ترامپ می‌خواهد قانون تحریم‌ها را از طریق کنگره تغییر دهد و از مهلت 90 روزه خلاص شود.

ترامپ برای دور زدن برجام به دنبال جلب رضایت اروپاست
کد خبر: 153363
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- اولتیماتوم امریکا کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار می‌دهد. آن‌ها مجبورند ترامپ را راضی کنند و این درحالی است که او می‌خواهد برجام را با یک توافقنامه جداگانه و در بازه‌ای سه ماهه «قوی‌تر» کند.

ترامپ در سخنان دیشب خود مدعی شد «علیرغم تمایل شدیدم، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای با ایران خارج نکردم. در مقابل، دو راه ممکن مشخص کردم: یا نواقص فاجعه بار توافق را رفع کنید، یا ایالات متحده کنار می‌کشد.»

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف، روی حساب توییتری خود نوشت «سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه‌ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می‌کند. برجام قابل مذاکره مجدد نیست: بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل کند.»

رویترز درباره تصمیم جدید کاخ سفید نوشت، اتحادیه اروپا در مقابل گفت که به تصمیم ترامپ توجه کرده است و پیام‌های آن را ارزیابی خواهد کرد. یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت «حفظ کردن توافق پس از این پیچیده خواهد بود».

همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری 14 شرکت و شخص را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد، که از جمله آن‌ها رئیس قوه قضائیه، آیت الله صادق آملی لاریجانی قابل اشاره است.

ترامپ به دنبال چیست؟

به گفته یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، ترامپ اکنون می‌خواهد با شرکای اروپای خود به توافقی دیگر برسد که جمهوری اسلامی را از پیشرفت در برنامه موشکی خود باز دارد.

ترامپ در سخنرانی خود گفت «من از کشورهای اصلی اروپایی می‌خواهم به ایالات متحده کمک کنند تا نواقص بزرگ توافقنامه را رفع کنیم، و در مقابل تهاجم ایران، از مردم ایران حمایت کنیم.»

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه نیز در این باره افزود ما در کنگره و با همکاری هر دو حزب «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برای مشخص کردن نواقص تواقفنامه انجام داده‌ایم، بدون آنکه هیچ یک از تعهدات ایالات متحده نقض شود».





شرط‌های جدید آمریکا

ترامپ شروط متعددی را برای ماندن ایالات متحده در توافقنامه اعلام کرد. بر این اساس ایران باید اجازه دهد «بازرسی‌های فوری از تمام مکان‌هایی که بازرسان بین‌المللی درخواست کرده‌اند» ممکن شود.

یک مقام ارشد دولتی گفت، رئیس جمهور به دنبال گنجاندن «ماشه‌هایی» در توافقنامه جدید است. نقاطی که اگر ایران از آن‌ها تخطی کند «تحریم‌های سخت» بر این کشور اعمال شود.



این مقام دولتی افزود، تصمیم آمریکا شامل مذاکره مجدد با ایران نمی‌شود. نتیجه این تصمیم‌گیری را گفت‌وگوی ایالات متحده با متحدین اروپایی خودش روشن می‌کند.

ریچارد نفیو، متخصص سابق تحریم‌های ایران در وزارت خارجه و کاخ سفید گفت، کنگره می‌تواند پیش‌نویسی را تهیه کند که در ظاهر دغدغه‌های ترامپ را آرام کند، اما راضی کردن ایران به انجام بازرسی‌های نامحدود بین‌المللی یا مشخص نکردن محدوده‌ای زمانی برای محدودیت‌های توافقنامه هسته‌ای، کاملاً ناممکن است.

مشکل ترامپ با اتحادیه اروپا

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه از ترامپ خواستند که توافقنامه را حفظ کند.

به گفته دو دیپلمات اروپایی، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه‌ای دوره‌ای که قرار است 22 ژانویه در بروکسل تشکیل شود، برای تصمیم‌گیری گفت‌‌وگو خواهند.

تندروهای کنگره ایالات متحده خواستار اعمال مجدد تحریم‌های تعلیق شده و پایان دادن به توافق هسته‌ای هستند، اما لیبرال دموکرات‌ها می‌خواهند قانونی را تصویب کنند که کنار کشیدن واشنگتن از توافقنامه را بدون تأیید کنگره غیر ممکن کند.

ترامپ و مشاوران ارشد او نیز با قانون‌گذاران ایالات متحده در کپیتال هیل مشورت می‌کند تا قانون‌ مربوط به تحریم‌ها را تغییر دهد و در نتیجه مجبور به مواجهه با ضرب‌الاجل 90 روزه برای تأیید پیروی ایران از شروط توافقنامه نشود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها