راه‌های درمان زخم‌های معیشتی و بیکاری

رهبر معظم انقلاب در روزهای اخیر بار دیگر مسئولان قوا را به تمرکز بر حل مشکلات کلیدی کشور فرا خواندند؛ مشکلاتی از جنس واردات، بیکاری، فقر و سختی معیشت.

راه‌های درمان زخم‌های معیشتی و بیکاری
کد خبر: 153400
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| رهبر معظم انقلاب در روزهای اخیر بار دیگر مسئولان قوا را به تمرکز بر حل مشکلات کلیدی کشور فرا خواندند؛ مشکلاتی از جنس واردات، بیکاری، فقر و سختی معیشت. ایشان بیکاری را ریشه اصلی بسیاری از مفاسد دانستند و تأکید کردند: پول پاشیدن بی‌حساب و کتاب مشکل را حل نمی‌کند. به تعبیر ایشان، دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها می‌نشینند، بنابراین باید زخم را درمان کرد تا تبلیغات و فضاسازی بیگانه بر کشور اثر منفی نگذارد. ایشان افزودند: قشرهایی از مردم بخصوص «طبقات ضعیف» تحت فشار هستند و باید همه همت مسئولان صرف حل مشکلات موجود شود.

صاحب‌نظران اقتصادی در واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حل مشکلات مردم بخصوص مشکلات معیشتی معتقدند، از طریق حمایت و تقویت تولید داخلی، عمل به اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود، کنترل واردات و قاچاق می‌توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد و درآمد سرانه مردم را بالا برد، در نتیجه فقر و فشارهای معیشتی را کم کرد. به باور کارشناسان، عمل به قانون اساسی، مبارزه با فساد اداری و کاهش بروکراسی دست و پا گیر هم در جذب سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولّد و در نتیجه اشتغال‌زایی و رفاه بیشتر مؤثر است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: بارها رهبری بحث معیشت مردم و مشکلات اقتصادی را مطرح و سه قوه را به حل این مشکلات مکلف کرده‌اند. از چند سال پیش هم ایشان شعارهای سال را از جنس اقتصاد برگزیده‌اند.

ناصر موسوی لارگانی ادامه می‌دهد: اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی، همت مضاعف و کار مضاعف و حمایت از تولید و اشتغال از سوی ایشان بصراحت اعلام شده که عمل به این شعارها می‌توانست بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

به گفته وی، در برخی ادارات، کار مفید کمتر از یک ساعت است، بنابراین باید نیروی کار جامعه، «دزدیدن از کار» را کم کند تا پیشرفت اقتصادی داشته باشیم.

موسوی لارگانی خاطرنشان می‌سازد: متأسفانه هر سال برای شعارهای اقتصادی فقط همایش برگزار و تراکت، بروشور و کتاب منتشر می‌کنیم، حال آنکه باید مصلحت مردم را لحاظ کرد، مانع واردات بی‌رویه و کالای قاچاق شد و از نگرانی فلان شخص بابت کم شدن سودش از این محل نترسید، در این صورت رونق اقتصادی حاصل می‌شود. البته لازم است مسئولان، پشتیبان تولید باشند و برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی تلاش کنند، نه اینکه با این استدلال که تولید ملی کم کیفیت است و فقط 6 ماه کار می‌کند! زمینه واردات را تقویت کنند!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه می‌دهد: فلان مسئول ما می‌گوید، گندم وارداتی برای ما ارزان‌تر از تولید داخل تمام می‌شود. این یعنی مسئولان ما هنوز چشم به خارج دارند نه تولید ملی، بنابراین با این نگاه، حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به دیدگاه رهبری مبنی بر اینکه واردات کالای مشابه داخلی، حرام شرعی است، اضافه می‌کند: کشور امروز به رونق اقتصادی ولو با رشد دو- سه درصدی تورم نیاز دارد، زیرا تورم تک رقمی در شرایط رکودی دردی از مردم دوا نمی‌کند و معیشت‌شان را به دلیل افزایش بیکاری و محروم ماندن از درآمد حداقلی با مشکل روبه رو کرده است.

موسوی لارگانی معتقد است، تورم تک رقمی در شرایطی که بیشتر شرکت‌ها به دلیل رکود، ناگزیر از تعدیل نیرو هستند و قدرت خرید نسبت به زمانی که تورم بالای 40 درصد بود، کمتر شده، بی‌فایده است.

اجرای قانون اساسی

یک اقتصاددان هم به تسنیم می‌گوید: برای حل مشکلات، کافی است، قانون اساسی، اجرا شود و اگر این دولت و دولت‌های قبل، سیاست‌های موکّد قانون اساسی را تاکنون اجرا کرده بودند، مشکلات اقتصادی حل شده بود.

ابراهیم رزاقی ادامه می‌دهد: آن دسته از افرادی که درآمدهای بالایی دارند، باید مالیات پرداخت کنند، اما متأسفانه دولت، سیاست سرمایه‌داری لیبرال را دنبال می‌کند تا عده‌ای ثروتمند شوند و مردم هم ثروتمندان را نشناسند.

به باور وی، این سیاست در تمام زمینه‌های اقتصادی رسوخ کرده و خلاف قانون اساسی است، زیرا بانک اطلاعاتی دقیقی وجود ندارد که دولت بخواهد ثروتمندان را از دریافت یارانه نقدی حذف کند و گاهی در این حذف کردن‌ها مردم فقیر نیز حذف می‌شوند.

رزاقی ادامه می‌دهد: هر فرد برای اینکه بتواند نیازهای اساسی مانند مسکن و خوراک و پوشاک را تأمین کند باید شغل داشته باشد. میزان بیکاری افزایش یافته است. دولت اعتقادی به اجرای قانون اساسی ندارد. در این دولت، با قشر ضعیف به گونه‌ای رفتار می‌شود که هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و نگاهی به زندگی بازنشستگان و کارگران در جامعه از نگاه سرمایه‌داری دولت حکایت دارد.

وی می‌گوید: دولت بزرگ‌ترین اهرم‌های اقتصادی را در دست دارد، اما برای ایجاد اشتغال پایدار با تقویت مراکز تولیدی و اقتصادی تلاشی نشده است. هر کالایی که از خارج وارد می‌کنیم و به دلیل نبود رقابت‌پذیری، امکان تولید نداریم. ضمن اینکه تولیدکنندگان هم با دلار ارزان، ‌ مواد اولیه و ماشین‌آلات وارد می‌کنند که آن هم به نام تولید داخل تمام می‌شود.

این اقتصاددان، با بیان اینکه بانک‌ها هیچ وقت در خدمت تولید نبوده‌اند، اضافه می‌کند:66 میلیون در ایران در سن کار هستند، اما تنها 22 میلیون نفر کار می‌کنند. از زمان دولت سازندگی تاکنون 1500 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشته ایم. طبق ضوابط بین‌المللی، باید 75 میلیون تا 150 میلیون شغل ایجاد می‌کردیم، اما تا کنون 11 میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم که نیمی از آن دلالی است.

منبع: مشرق
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها