وزیر علوم در اختتامیه جشنواره فارابی تاکید کرد؛

ضرورت تشکیل حلقه‌های نخبگان علمی علوم انسانی در کشور

وزیر علوم بر ضرورت تشکیل حلقه‌های نخبگان علمی علوم انسانی در کشور تاکید کرد و گفت: شکل‌گیری این شبکه نه تنها برای تعاملات علمی و داخلی با خارج از کشور سودمند است، بلکه می‌تواند در ایجاد و رشد فضای علمی آمیخته با نشاط علمی موثر باشد؛ چنین فضایی فعالیت‌های علمی جدی و کیفی در جامعه را ایجاد می‌کند.

ضرورت تشکیل حلقه‌های نخبگان علمی علوم انسانی در کشور
کد خبر: 153522
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| دکتر منصور غلامی امروز در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، این شخصیت را یکی از بزرگترین متفکران ایران دانست که در پی ارائه تصویری از حیات طیبه انسانی بود و آن را در جامعه خردمند می‌جست و گفت: این جشنواره طی این سال‌ها به اهدافی چون شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی آثار برتر در این حوزه و ترغیب پژوهشگران به کاربردی کردن علوم انسانی از طریق بررسی مسایل و نیازهای جامعه ایرانی تا حدود زیادی دست یافته است، به ویژه اساتید برجسته علوم انسانی کشور نیز همواره با حمایت از این گردهمایی علمی، مدیران و سیاستگذاران را به قدرشناسی و تشویق استعدادهای شایسته و برتر توصیه کرده و در مقاطع مختلف بر این امر تاکید داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در عین حال امیدواریم تحقق دو هدف مهم‌تر جشنواره فارابی یعنی تبدیل کارکرد و نقش خطیر و موثر علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ملی در زمینه‌های مختلف و ایجاد فضایی مناسب برای حضور فعال علوم انسانی و اجتماع ایران در تراز جهانی مورد توجه قرار بگیرد؛ هر چند در این زمینه اقداماتی شایسته صورت گرفته است، اما امید است استمرار و افزایش تلاش همکاران در دانشگاه‌ها و وزارت علوم به تحقق این دو هدف یاری رساند.

وزیر علوم اظهار کرد: داشتن رویکرد فوق می‌تواند ضمن اینکه فضای مقایسه‌ای و اثربخشی را در جامعه ایرانی پدید آورد، بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات موجود را بخصوص در عرصه اثربخشی و رعایت اخلاق پژوهش کاهش دهد. البته واضح است چنین امر مهمی بدون همکاری مداوم با سایر نهادها و دستگاه‌ها ممکن نیست، اما استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی ضرورت بیشتری دارد. بنابراین لازم می‌دانم دبیرخانه جشنواره این نکته را با یا ری انجمن‌های علمی معتبر برای دوره‌های بعد مورد توجه ویژه قرار دهد.

دکتر غلامی گفت: ثمره برنامه‌ریزی و اثربخشی فعالیت نهادهایی چون دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی زمانی آشکارتر می‌شود که از یک سو بر ارتباط میان نسل‌های مختلف علوم انسانی ایران و از سوی دیگر تعامل علوم انسانی و اسلامی کشور با مجامع بین‌المللی توجه شود. ضرورت ارتباط میان نسل‌های متوالی علوم انسانی در ایران همان قدر مهم است که احساس و ضرورت ارتباط با نهادهای معتبر خارج از کشور ضروری به نظر می‌رسد.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: تلاش برای تشکیل حلقه‌های نخبگانی و شبکه‌های نخبگان علوم انسانی که از دوره پیشین جشنواره جدی گرفته شده است، می‌تواند در این چارچوب معنا داشته و اهمیت مضاعفی یابد. شکل‌گیری این شبکه نه تنها برای تعاملات علمی و داخلی با خارج از کشور سودمند است، بلکه می‌تواند در ایجاد و رشد فضای علمی آمیخته با نشاط علمی موثر باشد؛ چنین فضایی فعالیت‌های علمی جدی و کیفی در جامعه را ایجاد می‌کند.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها