کد خبر: 154228
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نگاهی به سخنان آتشین محمود عباس؛

رهبران فلسطین، ضعیف‌تر و منزوی‌تر از همیشه/ مشکل فلسطین و بی‌توجهی‌ کشورهای حوزه خلیج فارس به آرمان فلسطینی

چند روز گذشته محمود عباس در سخنرانی دو ساعته خود حملات شدیداللحنی را متوجه ترامپ کرد. با این حال به نظر می‌رسد که رئیس تشکیلات خودگردان دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. میراث سیاسی او متوجه راه حل «دو دولت» بود. اکنون او نه می‌تواند با اقدام مسلحانه به نتیجه‌ای برسد، و نه می‌تواند شرایط ترامپ را برای انتخاب «ابو دیس» به عنوان پایتخت جدید فلسطین قبول کند. حساسیت بین‌المللی برای رفع مسئله فلسطین پایین است و کشورهای خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی نیز بیشتر به فکر منافع امنیتی و استراتژیک خود هستند که بیشتر با منافع اسرائیل همسو است تا فلسطین.

رهبران فلسطین، ضعیف‌تر و منزوی‌تر از همیشه/ مشکل فلسطین و بی‌توجهی‌ کشورهای حوزه خلیج فارس به آرمان فلسطینی
کد خبر: 154228
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| رهبران فلسطین پس از48 ساعت سخنان تلخ و داغ، قصد داشتند پاسخی منسجم به تصمیم ترامپ در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس و نقشه در حال ظهور صلح ارائه دهند. نقشه‌ای که معتقدند به نفع اسرائیل است. با این حال، از نظر تحلیل‌گران و ناظران بین‌المللی این حرف‌ها در حد همان «حرف» هستند و خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز یکشنبه در سخنرانی دو ساعته خود، واکنش شدید الحنی به ترامپ نشان داد. این طور به نظر می‌رسید که این رهبر فلسطینی دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. او سخنانی را به کار برد که از نظر مفسران اسرائیلی «ضد یهودی» و فاقد ایده یا استراتژی جدیدی بود.

یک روز بعد از آن، شورای مرکزی فلسطین پیش‌نویس اقداماتی را ارائه کرد که از جمله آن‌ها عدم به رسمیت شناختن اسرائیل، پایان دادن به همکاری امنیتی با این رژیم و ایجاد فشار بین‌المللی جدیدی برای به رسمیت شناختن فلسطین و مسئول شناختن طرف اسرائیلی است.

با این حال باید گفت که بقای مشروعیت محمود عباس به رابطه او با اسرائیل بستگی دارد. به همین دلیل هرگونه عمل شجاعانه از او بعید به نظر می‌رسد. تهدید‌های گذشته مبنی بر قطع همکاری‌های امنیتی با اسرائیل نیز عملی نشد. در عین حال، مردم فلسطین چیزی برای عرضه در عرصه بین الملل ندارند تا با استفاده از آن برای آرمان فلسطینی خود، حمایت جهانی را جلب کنند.

این اقدام سبب می‌شود که دولت ترامپ نیز در مقابل آن‌ها را به پشت کردن به مذاکرات متهم کند و در عین حال اسرائیل با حمایت ایالات متحده قوی‌تر شود و پروژه ساخت شهرک‌های خود را در مناطق اشغالی ادامه دهد.

هارون دیوید میلر، از اعضای مرکز ویلسون در واشنگتن و عضو سابق وزارت خارجه در تیم مذاکره کننده چند دولت جمهوری‌خواه و دموکرات در این‌باره مدعی شد: مادام که به نظر می‌رسد تلاش‌های بین‌المللی هیچ حاصلی نخواهند داشت، اگر محمود عباس قصد بقای در قدرت را داشته باشد، گزینه مذاکره با ترامپ هم روی میز نخواهد بود. در عین حال بازگشت به خشونت برای عباس «فاجعه‌بار» است.

مشکل فلسطین زمانی رخ می‌دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس دیگر به آرمان فلسطینی توجه سابق را نمی‌کنند. از جمله این کشورها عربستان سعودی است که بیشتر نگران تهدیدهای استراتژیک ایران و یافتن فرصت‌های اقتصادی و منافع امنیتی خود است که بیشتر با منافع اسرائیل هم‌سو است تا فلسطین.

در همین حال مشاهده می‌کنیم ترامپ وعده خود برای قطع کمک‌ها به مردم فلسطین را عملی می‌کند. ایالات متحده، در نامه‌ای مکتوب به «آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد» نوشت که واشنگتن صرفاً 60 میلیون دلار از 125 میلیون دلار را به آژانس پرداخت خواهد کرد.

محمود عباس تمام میراث سیاسی خود را روی راه حل دو دولت از طریق مذاکره بنا کرد. او از مردم فلسطین می‌خواست تا از مواجهه مسلحانه با اسرائیل پرهیز کنند. اما اکنون منطقه‌ای در حومه اورشلیم (قدس) به نام «ابو دیس» به عنوان جایگزین قدس شرقی و پایتخت فلسطین معرفی شده است.

قصان خطیب، استاد دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری سخنان ستیزه‌جویانه محمود عباس را انحرافی می‌داند. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که اکنون پرداختن به مناقشه فلسطین-اسرائیل یک ضرورت بین‌المللی است. واضح است که فرایند صلح شکست خورده و ایالات متحده نمی‌تواند پشتیبان چنین فرایندی باشد.

به کانال تلگرام اعتمادآنلاین بپیوندید
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها