کد خبر: 154275
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رایزن پیشین ایران در بغداد:

با برندهای ملی در بازار عراق تثبیت می‌شویم

رایزن پیشین بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق فعالیت شرکت‌های ایرانی در گروه‌های مختلف کالایی با به کارگیری نشان های تجاری ملی و اصلی (برند) را سبب حضور رقابتی‌تر و موثرتر در بازار این کشور دانست.

با برندهای ملی در بازار عراق تثبیت می‌شویم
کد خبر: 154275
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| ابراهیم محمد رضازاده عصر امروز (چهارشنبه) در نشست «بررسی فرصت های اقتصادی بصره» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت: مزایای موجود در بصره به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای تجاری و بازرگانی عراق به گونه ای است که می توان بیشترین تبادل تجاری را با این شهر انتظار داشت.

به گفته وی، عرب زبان بودن بیشتر اهالی استان خوزستان به عنوان همسایه نزدیک بندر بصره، سبب می شود بازرگانان خوزستانی کلید حضور هرچه قوی تر ایران در این شهر باشند؛ زیرا یکی از موانع اصلی گسترش تجاری ایران و عراق ندانستن زبان است.

رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق همچنین از وجود منطقه آزاد تجاری 2 کشور در کنار یکدیگر به عنوان مزیت دوم بصره یاد کرد و ادامه داد: منطقه آزاد بصره به عنوان تنها منطقه آزاد تجاری کشور عراق، در کنار منطقه آزاد اروند واقع است. در این میان، می توان حتی به تاسیس یک منطقه صنعتی مشترک اقدام و از مزایای انرژی ارزان ایران استفاده کرد.

وی اعلام کرد: از آغاز سال 2018 تعرفه کالاها برای صادرات به عراق در چهار گروه نیم درصدی، 10 درصدی، 15 درصدی و 30 درصدی ارائه می شود که در مجموع کاهش داشته و مزیتی دیگر برای تجار ایرانی است.

به گزارش ایرنا، چندی پیش نیز رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام کرد: برای محصولات صادراتی به عراق از اوایل سال 2018 چهار نوع تعرفه اجرا می شود که امکان رهگیری و اعمال نظارت لازم در شفاف‌سازی هزینه ها را بهبود می‌بخشد.

«ناصر بهزاد» افزود: تعرفه طلا و نقره و محصولات معدنی از پنج درصد به نیم درصد و انواع موادغذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی 10 تا 40 درصد در گذشته به 10 درصد تقلیل یافت. تعرفه انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم، پوست و صنایع پوستی و خودرو از پنج تا30 درصد بود که به 15 درصد کاهش پیدا کرد و تعرفه انواع لوازم برقی، تلویزیون، لوازم خانگی، اسلحه، تنباکو و سیگار نیز از پنج تا 40 درصد به 30 درصد رسید.

رضازاده تردد زایران و گردشگران عراقی از مرز شلمچه به ایران را به عنوان مزیت دیگر برای منطقه یاد کرد و گفت: این موضوع توان بسیار خوبی برای شهرهای مرزی بویژه بازرگانان، راهنمایان گردشگری و بازاریان است و حتی می توان سایر استان های کشور را از این محل منتفع کرد.

وی با انتقاد از کیفیت و کمیت تبلیغ کالاهای ایرانی در عراق، یادآور شد: سهم ناچیزی از بازار بندر مرزی بصره را کالاهای ایرانی تشکیل می دهد.

رایزن پیشین بازرگانی ایران در عراق امنیت بصره را از بسیاری شهرهای این کشور بالاتر عنوان کرد و افزود: بازرگانان از حضور و فعالیت در این شهر هراسی به خود راه ندهند.

به گزارش ایرنا به گفته «سیدحمید حسینی» دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، از آغاز امسال تا دیروز (سه شنبه) پنج میلیارد و 58 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شد که رتبه دوم را بعد از چین به خود اختصاص داد.

این مسوول یادآور شد: در صورت باز بودن مرزها امکان صادرات روزانه تا 20 میلیون دلار کالا به عراق وجود دارد.

حسینی پیش از این اعلام کرده بود تا بیست و دوم آذرماه گذشته چهار میلیارد و 780 میلیون دلار صادرات به عراق صورت گرفت.
بصره دومین شهر بزرگ و بندر اصلی عراق با نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت است.

این شهر در امتداد اروند رود یک مسیر آبی نزدیک خلیج فارس واقع شده ‌است که 55 کیلومتری با خلیج فارس و 545 کیلومتر با «بغداد» پایتخت عراق، فاصله دارد.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها