یک کارشناس: مشکل پیام‌رسان‌های داخلی، پول نیست

یک کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح مسائلی مانند اختصاص بودجه برای راه‌اندازی پیام‌رسان‌های داخلی را یک موضوع فرعی دانست و گفت: مشکل جای دیگری است و با اختصاص مبلغ حل نمی‌شود.

یک کارشناس: مشکل پیام‌رسان‌های داخلی، پول نیست
کد خبر: 154276
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| کیوان نقره کار گفت: چندی پیش پیام رسان هایی در داخل کشور با حمایت های خاص و اختصاص تسهیلات ویژه راه اندازی شدند اما می بینیم که چه سرنوشتی دارند و اکنون در چه وضعی به سر می برند.

به گفته وی، مروری بر اتفاق های چندسال اخیر برای شبکه های اجتماعی داخلی بیانگر آن است که مشکل پیام رسان داخلی، تسهیلات نیست؛ بلکه باید جای دیگر دنبال حل مشکل بود و ایجاد پیام رسان داخلی با این وضعیت چندان شدنی نیست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بتازگی از ابلاغ مصوبه ای برای اعطای 50 میلیارد ریال وام بدون بهره و سهل الوصول به همه پیام رسان های داخلی خبر داد و گفت: دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند و باقی کار به عهده بخش خصوصی است که با این تسهیلات اقدام کنند.

نقره کار ادامه داد: ایجاد پیام رسان با تعداد مخاطب محدود شاید امکانپذیر باشد اما راه اندازی یک شبکه پیام رسان که علاوه بر جذب مخاطب توانایی ماندگاری نیز داشته باشد، نکته دیگری است.

وی بی اعتمادی کاربران را یکی از عوامل مهم در ناپایداری شبکه های اجتماعی داخلی دانست و گفت: اعتمادسازی فقط با قانون و مقررات وضع کردن ایجاد نمی شود؛ زیرا قراردادها همواره در شرایط خاص نادیده شده اند.

این کارشناس فرهنگ سازی، آگاهی دادن به کاربران و ایجاد حس اعتماد از روش های دیگر غیر از قراردادهای معمول را راهکارهای مناسب برای ایجاد پیام رسان های داخلی دانست و افزود: باید به جای هزینه کردن برای ایجاد پیام رسان داخلی جایی دیگر هزینه کرد و سپس دید همین شبکه های اجتماعی پرطرفدار خارجی چگونه در خدمت ما قرار خواهند گرفت.

نقره کار یادآوری کرد: اکنون بسیاری از طرح های ملی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم که تسهیلات لازم را دریافت کرده اند اما از کیفیت و مطلوبیت لازم برخوردار نیستند و برخی از آنها نیز رها شده اند.

وی از برخی وعده های گذشته انتقاد کرد که نخست بر زبان آورده می شدند و سپس به فکر چاره سازی برای آن بر می آمدند.

«باید دید برای پرداخت این رقم تسهیلات چه مبنایی در نظر گرفته شده و آیا تسهیلات گیرنده از توانایی لازم برخوردار است یا خیر و سرنوشت تسهیلات چه می شود».

ویژگی های یک پیام‌رسان جامع

نقره کار با بیان اینکه نمونه های زیادی می توان برشمرد که با برخوداری از امکانات فراوان و تزریق های خوب مالی به هیچ جایی نرسیده اند، گفت: برای ایجاد یک پیام رسان فقط وجود کاربران زیاد مطرح نیست؛ بلکه باید دید میزان ماندگاری در پیام رسان چقدر است.

این کارشناس کیفیت و کارآیی در یک پیام رسان را مهمترین وجه ماندگاری آن دانست و افزود: نوآوری در ایجاد یک پیام رسان که بتواند در برابر رقبا ایستادگی کرده و کاربران را به سمت خود بکشاند مهم است که متاسفانه ما خیلی توجهی به آن نداریم.

نقره کار به تلاش های اخیر در زمینه پرداخت بانکی بر بستر تلفن های همراه اشاره کرد و یادآور شد: فقط با کپی کاری و سرهم کردن چند دستگاه توانسته ایم به این بخش برسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوزدهم دی ماه امسال در یکی از صفحه های اجتماعی درباره ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی نوشت: سرویس های بومی برای توسعه علاوه بر پشتیبانی مالی، نیازمند امان نامه‌ای در بخش های قضایی و امنیتی هستند که دولت به تنهایی قادر به ارائه چنین تضامینی نیست.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها