کد خبر: 154329
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم:

نباید چیزی تصویب کنیم که فردا برای کشور دردسرساز شود/ تعریف ایران از تروریسم و جنبش‌های آزادی‌بخش جز شروط ایران برای پذیرش است

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد که ایران برای پذیرش لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم تعریف متفاوت خود از تروریسم و گروه های شبه نظامی را جزو شروط قرار خواهد داد.

نباید چیزی تصویب کنیم که فردا برای کشور دردسرساز شود/ تعریف ایران از تروریسم و جنبش‌های آزادی‌بخش جز شروط ایران برای پذیرش است
کد خبر: 154329
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم به دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و حقوقی قضایی ارجاع شده تا مورد بررسی قرار گیرد. هفته گذشته اما لایحه از دستورکار کمیسیون حقوقی قضایی خارج شد و در کمیسیون امنیت ملی هم اعلام شد که نیاز به بررسی بیشتر دارد. محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با اعتمادآنلاین گفت در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که باید بررسی های کارشناسی دقیقتری در این باره انجام شود به همین منظور منتظر می مانیم تا نیجه بررسی های بیشتر به صحن کمیسیون بیاید. عضو این کمیسیون البته تاکید کرد که ایران برای پذیرش این لایحه تعریف متفاوت از تروریسم و گروه های شبه نظامی را جزو شروط قرار خواهد داد.

یکشنبه گذشته لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار کنیسیون امینت ملی قرار گرفت. نتیجه چه شد؟ رای گیری شد؟

این لایحه یکشنبه گذشته در دستور قرار گرفت و بررسی شد. سازمان ها و نهادهای مختلف مربوط به این قضیه هم حضور داشتند و موافقان و مخالفان هم دلایل خود را مطرح کردند. البته به رای گیری نرسید و برای بررسی های بیشتر در حوزه های مختلف مجلس، وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی تصمیم بر این شد تا کار کارشناسی بیشتری روی آن انجام شود و بعد دوباره به کمیسیون بازگردد.

مواردی که موجب شد تا رای گیری نشود و برای کار کارشناسی بیشتر ارجاع شود، چه چیزهایی بود؟

این معاهده ای است که بررسی آن به دقت بسیار زیادی نیاز دارد تا دشمنان به ویژه آمریکایی ها نتوانند از آن سوءبرداشت یا سوءاستفاده کنند. بنابراین مسائل حقوقی بسیار مهمی داشت که اعضا تصمیم گرفتند بیشتر بررسی شود تا چیزی تصویب نشود که فردا برای کشور دردسرساز شود.

ایران درباره گروه هایی که از نظر برخی کشورها تروریسیتی هستند مانند حزب الله لبنان چه رویکردی خواهد داشت؟

ما در تعریف تروریسم اساسا با برخی کشورها از جمله آمریکا و اروپا اختلاف نظر داریم که البته نمایندگان جمهوری اسلامی تحفظ هایی را ذکر کرده اند. اما به شدت حساس هستیم و می خواهیم به گونه ای عمل شود که مجرایی برای کشورهایی که با جمهوری اسلامی معاند هستند وجود نداشته باشد.

این تحفظ ها در چه حیطه هایی است؟

همان طور که گفتم در تعریف ایران از تروریسم و جنبش‌های آزادی‌بخش است و ما آنها را متفاوت می بینیم.

یعنی این موارد را ایران به عنوان شروط پذیرش این طرح عنوان خواهد کرد؟

حتما جز تحفظات و شروط ما در صورت تصویب خواهد بود.

از نظر شفافیت مالی با توجه به پذیرش fatf ایران چگونه مواجه خواهد شد؟

ما معتقدیم کشورهایی که در fatf پیشقدم شده اند اتفاقا خودشان پشتوانه‌های اصلی تروریسم هستند، مانند عربستان، بحرین، رژیم صهیونیستی و ... اینها باید بیایند و در این موارد پاسخگو باشند. بنابراین مشکل ما این است که معمولا در هر معاهده بین المللی که مطرح می شود ابتدا دید سیاسی نسبت به آن برجسته می شود و با نگاه دوگانه موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. وگرنه ایران جز کشورهایی است که اتفاقا از این نوع قضایا دچار لطمه و ضربه شده است.

یعنی حضور چنین کشورهایی در این معاهده هم می تواند جز شروط ایران باشد؟

نه اینها در تحفظ نخواهد بود.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها