تولید قهوه از گیاه کاسنی با خواص درمانی

پژوهشگران مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با به‌نژادی گیاه کاسنی علاوه بر تولید نوعی ترکیبات پروبیوتیک، موفق به تولید قهوه از این گیاه شدند که دارای خواص درمانی است.

تولید قهوه از گیاه کاسنی با خواص درمانی
کد خبر: 154399
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| « دکتر هادی شوریده» مجری طرح، «اینولین» را یک ترکیب «پروبیوتیک» دانست و گفت: این ماده در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، افزایش جذب کلسیم، منیزیم و آهن، تعدیل فشار خون و حذف کلسترول مضر نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: از این رو کاربرد اینولین هم به عنوان جایگزین چربی و هم به عنوان حجم دهنده در صنعت غذا و داروسازی رو به افزایش است.

شوریده با تاکید بر اینکه در این مطالعات این ماده از گیاه «کاسنی ریشه‌ای» تولید شده است، خاطر نشان کرد: بذر بومی کاسنی ریشه‌ای خاص تولید «اینولین» و «قهوه کاسنی» در این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

مجری طرح اضافه کرد: اینولین قادر است فاکتورهای مفید روده بزرگ را تقویت و از این طریق سیستم گوارش را سالم نگهدارد و مشکلات آن را برطرف کن و در این مطالعات موفق به تولید فاز آزمایشگاهی این ماده شدیم.

این محقق یکی از تولیدات پرمصرف در اروپا را «چیکوری کافی» یا «قهوه کاسنی» دانست و یادآور شد: برای تولید قهوه کاسنی و اینولین در این پژوهش گیاه «کاسنی ریشه‌ای» را برای کشت در اقلیم مشهد به‌نژادی کردیم و در حال حاضر این گیاه در مشهد، کشت و فرآوری می‌شود.

به گفته وی گیاه کاسنی ریشه‌ای گیاه بومی ایران نیست و این گیاه در اروپا نیز سابقه 50 سال در مطالعات به‌نژادی را به دنبال دارد.

شوریده اضافه کرد: کاسنی یکی از منابع مهم و اصلی ترکیبات پروبیوتیک اینولین است از این رو برخی از تیپ‌های این گیاه برای مصارف خوراکی چون سالادها در اروپا رایج است.

وی ادامه داد: علی‌رغم خواص درمانی، این گیاه در کشور گمنام مانده است از این رو به دنبال تحقیق در این زمینه بودیم.

شوریده با تاکید بر اینکه در این مطالعات موفق به تولید قهوه از گیاه کاسنی ریشه‌ای شده است، خاطر نشان کرد: برای تولید این نوع قهوه از ریشه کاسنی استفاده شد. پروسه تفت دادن قهوه و پودر کردن آن با استفاده از تجهیزاتی چون «اسپری درایر»ها و «خشک کن‌ها» نیز انجام شد.

شوریده با اشاره به خواص قهوه کاسنی، گفت: این نوع قهوه موجب تقویت باکتری‌های مفید در بدن می‌شود.

به گفته مجری طرح قهوه کاسنی به تولید نیمه صنعتی رسیده است.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها