کد خبر: 154600
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

هشدار یونیسف درباره وضعیت وخیم کودکان در سودان‌جنوبی

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نسبت به اوضاع وخیم انسانی در سودان‌جنوبی که جان هزاران تن از جمله کودکان را تهدید می‌کند، هشدار داد و تاکید کرد، آینده مردم در این کشور آفریقایی در خطر است.

هشدار یونیسف درباره وضعیت وخیم کودکان در سودان‌جنوبی
کد خبر: 154600
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مدیر اجرایی یونیسف پس از بازدید از مناطق جنگ‌زده در سودان جنوبی که در اثر جنگ داخلی آسیب دیده‌اند، اعلام کرد: ۷۰ درصد کودکان سودان جنوبی به مدرسه نمی‌روند و دولت نوپا با خطر از بین رفتن فرصت‌ آموزش و سرمایه‌گذاری بر نسل جدید مواجه است که دشواری بازسازی پس از درگیری را دوچندان می‌کند.

سودان جنوبی که سال ۲۰۱۱ از سودان جدا شد، از چهار سال پیش در اثر رقابت‌ میان سالوا کر، رئیس جمهور و ریک مچار، معاون سابق وی شاهد جنگ داخلی است.

مدیر اجرایی یونیسف گفت: در صورت عدم حمایت، نسل جدید در این کشور از دست خواهد رفت و این به مساله‌ای فاجعه‌بار برای دولت تبدیل خواهد شد زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند بدون وجود نسل جدید خودش را بسازد.

وی در ادامه افزود: در بازدید از شمال کشور شاهد سوء تغذیه گسترده در میان کودکان بودیم. ممکن است تا 250 هزار کودک را در سودان جنوبی از دست بدهیم.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که ده‌ها هزار تن در درگیری‌های داخلی کشته و یک چهارم ساکنان یعنی حدود ۱۲ میلیون تن آواره شده‌اند.

همچنین اقتصاد این کشور که کاملا متکی به صادرات نفت است با کاهش تولید نفت با مشکل جدی روبروست و تولید محصولات کشاورزی به دلیل نبود امنیت و آواره شدن ساکنان روستاها کاهش یافته است.

با وجود اینکه توافق‌نامه آتش‌بس در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی ماه میلادی گذشته امضا شد اما نقض‌ آن در سودان جنوبی ادامه داشته است. طرفین درگیر یکدیگر را به نقض این توافق‌نامه متهم می‌کنند.

در این حملات و درگیری‌ها امدادگران نیز هدف قرار گرفته‌اند و این مساله رساندن کمک‌ها به صدها هزار آواره را دشوار کرده است. سازمان ملل می‌گوید ۲۸ امدادگر در سال میلادی گذشته در سودان جنوبی کشته شده‌اند.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها