کد خبر: 154779
|
۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

هیچ خانواده زلزله‌زده‌ای بدون اسکان و امکانات اولیه نمانده است/ کانکس‌ها به ترتیب اولویت توزیع می‌شوند/ عده‌ای به دنبال سوءاستفاده بوده و هستند

جند روز قبل ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یکی از زلزله‌زده‌ها از شرایط ابراز نارضایتی می‌کرد تا حدی که می‌خواست چادرش را آتش بزند این ویدئو دوباره توجه‌ها را به سمت مردم زلزله‌زده جلب کرد. معاون امداد و نجات هلال‌احمر در کرمانشاه درباره دلایل نارضایتی و وضعیت مردم توضیح می‌دهد.

هیچ خانواده زلزله‌زده‌ای بدون اسکان و امکانات اولیه نمانده است/ کانکس‌ها به ترتیب اولویت توزیع می‌شوند/ عده‌ای به دنبال سوءاستفاده بوده و هستند
کد خبر: 154779
|
۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| از همان روزهای اول بعد از زلزله در شهرهای غربی کشور، انتقادهای زیادی از نحوه کمک‌رسانی به مردم و اسکان زلزله‌زده‌ها شنیده می‌شد و هر چند وقت یک بار به بهانه‌های مختلف این انتقادها به نحو پررنگی در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کرد. در روزهای اخیر هم ویدئویی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود که نشان‌دهنده عصبانیت یکی از زلزله‌زده‌ها از نبود امکانات است.

پیمان یاوری معاون امداد و نجات هلال‌احمر در مورد وضعیت فعلی مردم روستاهای زلزله‌زده به اعتمادآنلاین می‌گوید: «اول باید این موضوع را یادآور شد که حجم خرابی بالا بوده است و خانه‌های زیادی تخریب شده‌اند اما مدت‌هاست که دیگر هیچ خانواری وجود ندارد که چادر مناسب نگرفته باشد و امکانات اولیه در اختیارش قرار نداشته باشد. ما همه مناطقی که ادعا می‌شد عده‌ای امکانات اولیه ندارند کنترل کردیم و تمام کسانی را که موفق به گرفتن چادر و امکانات نشده بودند بررسی کردیم. متأسفانه عده‌ای از همان ابتدا به دنبال سوءاستفاده بوده و هستند مثلاً افرادی که محل تولدشان مناطق زلزله‌زده است اما مدت‌هاست که در این مناطق زندگی نمی‌کنند بعد از زلزله مراجعه کرده و درخواست چادر و کانکس می‌کردند و ما با بررسی وضعیت متقاضیان این موضوع را متوجه می‌شدیم. بعضی از مردم هم به علت بستری بودن در بیمارستان اسکان داده نشدند که این گروه هم به‌محض ارائه گواهی ترخیص از بیمارستان امکانات دریافت کردند.»

او در جواب اینکه آیا با گذشت نزدیک به 50 روز آیا طبیعی است که امکانات مردم در همان سطح امکانات اولیه مانده باشد، می‌گوید: «به بسیاری از خانواده‌هایی که شرایط ویژه‌ای داشته‌اند، مانند حضور افراد بیمار، معلوم یا باردار به ترتیب اولویت کانکس تعلق گرفته است اما با توجه به حجم خرابی نمی‌توان انتظار داشت که در همین زمان کوتاه خانه‌ها ساخته شوند و همه صاحب کانکس شوند اما همه مردم امکاناتی از قبیل چادر استاندارد، یک دست کامل ظرف، گرم کننده برقی، پوشاک و به اندازه یک ماه خوراک برخوردار هستند، البته طبق پروتکل‌ها ما باید به خانواده‌ها والور می‌دادیم اما به دلایل مختلف مثل آلوده کننده بودن والور و خطرناک بودنش تلاش زیادی کردیم که گرم کن برقی تهیه کنیم و در اختیار خانواده‌ها قرار بدهیم. برق مصرفی این گرم کن‌ها را هم اداره برق در اختیار همه چادرها گذاشت. وضعیت بهداشتی مردم هم در حال بهتر شدن است و از شرایط بحرانی اوایل حادثه بیرون آمده‌ایم. در مورد سرما هم شخصاً با اطمینان می‌گویم که هیچ‌کس در سرما نمانده است. در روستاهای سرپل ذهاب که آب‌وهوا گرمسیری دارند هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد. در روستاهای ثلاث باباجانی هم چادرها تا حد ممکن عایق شده‌اند و وسایل گرمایشی زیادی هم توزیع شده است.»

یاوری در مورد دلیل نارضایتی مردم می‌گوید: «متأسفانه مردم آسیب زیادی دیده‌اند، کل خانه و زندگی‌شان را از دست داده‌اند و وقتی به آنچه از دست داده‌اند نگاه می‌کنند با خودشان می‌گویند چیزی در ازای آن دریافت نکرده‌اند. ما آنها را درک می‌کنیم اما اسکان اضطراری چیزی بیشتر از فراهم کردن امکانات اولیه زندگی نیست اما مردم توقع دارند که با سرعت بیشتری خانه‌هایشان ساخته شود و همه چیز به حالت قبل برگردد اما این کار خیلی سختی است.»

او ادامه می‌دهد: «وضعیت فرهنگی منطقه هم کار را سخت کرده است. مردم از نظر قومی و مذهبی شرایط متفاوتی دارند و از قبل هم احساس می‌کردند که بینشان تبعیض وجود دارد حالا که زلزله آمده شرایط بدتر هم شده است. هر گروه از مردم فکر می‌کنند که به گروه دیگر بیشتر رسیدگی می‌شود. ما تمام تلاشمان را کردیم که حتی در بسته‌بندی محصولاتی که در اختیار مردم می‌گذاریم، رعایت هم شکلی صورت بگیرد و چادرها و اقلام همگی به شکل یکسان توزیع شود اما از آنجایی که همه امکانات دولتی نیستند و بخش بزرگی از کمک‌ها از سوی مردم و خیریه‌ها به زلزله‌زده‌ها می‌رسد این موضوع رعایت نمی‌شود. از طرفی عده‌ای توانسته‌اند به انحای مختلف بیشتر از سایرین و یا خارج از اولویت یک سری امکانات دریافت کنند و همین موضوع هم نارضایتی‌هایی به وجود آورده است.»

یاوری وضعیت روحی مردم را هم نامناسب می‌داند و می‌گوید: «به هر حال مردم مصیبت دیده‌اند، تمام زندگی‌شان زیر آوار رفته و از نظر روحی آشفته و به هم ریخته هستند بنابراین انتظار اینکه خونسردی خودشان را حفظ کنند، غیر منطقی است.»



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها