مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران توضیح داد

چه چیزی بیشتر هوای تهران را آلوده می‌کند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد در برخی نمونه‌هایی که این شرکت در پاییز و زمستان امسال از گازوئیل توزیع شده در جایگاه های سوخت تهیه شده، به نمونه هایی برخورده اند که تا شش هزار پی.پی.ام آلاینده گوگرد داشته است.

چه چیزی بیشتر هوای تهران را آلوده می‌کند
کد خبر: 154812
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز در نشست خبری خود که در خصوص برگزاری ششمین کنفرانس کنترل کیفی آلودگی هوا بود، گفت: با وجودی که مطالعات نشان می داد در سالهای اخیر و در ابتدای دهه 90، میزان آلایندگی گوگرد در گازوئیل توزیع شده در تهران، به سطح استاندارد اروپایی (یورو4- حدود 40 PPM) نزدیک شد، ولی امسال ناگهان متوجه شدیم برخی از جایگاه های سوخت در تهران، گازوئیلی با آلایندگی بین 5 تا 6 هزار PPM توزیع می کنند.

او در ادامه گفت: ما سعی کردیم بلافاصله این مسئله را پیگیری کنیم تا واحدهای تولیدکننده گازوئیل، گوگرد سوخت را از آن جدا کنند.

مهمترین بخش سخنان او عبارتند از:

-یک گروه از متخصصان ژاپنی در مهرماه امسال به تهران آمده اند و قرار است تا 4 سال آینده، آنالیز کامل هوای تهران را انجام می دهد.

-این کمک دولت ژاپن به شهرداری تهران است و تمام هزینه های تیم ژاپنی بر عهده دولت ژاپن است که حدود 5 میلیون دلار می شود.

-در کنفرانس آینده هوای تهران از شهرهایی مانند بوگوتا و مکزیکوسیتی دعوت کردیم تا درباره تجارب شهرهای خود مسایل را بیان کنند ولی آنها نیامدند.

-برنامه پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا با عدد و رقم و درصد به صورت برنامه پیشنهادی به کارشناسان و جامعه عرضه می شود تا همه درباره آن اظهارنظر کنند و ویرایش نهایی برای این برنامه تهیه شده و به شورای شهر برای تصویب قانونی، تقدیم می شود.

-ژاپنی ها سال 82 آمدند و درباره هوای تهران اعلام نظر کردند که باید تولید پیکان و خودروهای کاربوراتوری متوقف شود. چون میزان سرب بالایی را در هوای تهران وارد می کند. الان وقتی می بینیم مونوکسید کربن یا آلودگی سرب در تهران نیست، ثمره همان مطالعه ژاپنی هاست.

هیچ تضمینی وجود ندارد نتایج این همایش ها در سیاستگذاری و مدیریت شهر اجرایی شود. این هنر ما و سایر مدیران است که بتوانیم از نتایج علمی استفاده کنیم.

-الان نگرانی از بابت مونوکسید کربن در تهران نداریم. حتی می توانیم دستگاه های سنجش مونوکسید کربن را جمع کنیم چون آلودگی مونوکسید کربن کنترل شده است.

-5 تا از 20 ایستگاه ما دستگاه سنجش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را ندارد. ما در 15 ایستگاه دیگر این سنجش را شناسایی و محاسبه می کنیم.

-کارشناسان بانک جهانی در همایش آینده آلودگی هوا، گزارش مفصلی را برای آلودگی هوای تهران به صورت اختصاصی تهیه کرده اند و در آن به هزینه های انسانی و مرگ و میر به همراه هزینه های اقتصادی آلودگی هوا به دقت اشاره شده است که در همایش آینده در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

-ما درباره نقش بلندمرتبه سازی در منطقه 22 و تاثیر آن بر هوای تهران اطمینان نداریم. ما به شهرداری تهران گزارشهای متعددی می دهیم که 100 میلیون تن مواد آلاینده سالانه در تهران تولید می شود. طبیعی است اگر شهردار تهران در شورای شهر درباره سازه های منطقه 22 بحثی را داشته، یک بحث طلبگی است و نظرات در این باره متفاوت است.

-بنزین ما از لحاظ استاندارد یورو 4، نزدیک به استاندارد است. گوگرد دیزل سال 89 و 90 نزدیک به 7500 تا 8000PPM گوگرد داشت. آلودگی SO2 تهران بسیار زیاد بود. البته در اتوبوسرانی تهران این میزان همان زمان هم 150 بود. این گوگرد باعث آلودگی SO2 می شد و تجهیزات کنترل آلایندگی در دیزل، مانند فیلتر آلودگی، در یک بار سوخت گیری، کاملا از بین می رود. یعنی فیلتر گران قیمت چند هزار یورویی با یک بار سوختگیری نابود می شد.

-میانگین گوگرد دیزل در تهران، بین 30 تا 40 PPM بود. در زمستان و پاییز امسال، در برخی جایگاه‌ها گوگرد 5-6 هزار PPM دیدیم و به همه اعلام کردیم. اگر تکرار شود، اقدام قانونی می کنیم. به محض اینکه واحدهای گوگردزدایی تعطیل می شوند، گوگرد وارد هوای شهرها می شود. تهران وضعیت خوبی دارد ولی در مشهد، اراک، اصفهان و اهواز وضعیتی وجود دارد.

-موتورسیکلت بنزینی بسیار ارزان است و با نرخ یکی دو میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد که این وسیله نقلیه منشا بسیاری از مشکلات آلودگی صوتی و هوا در تهران و ایران است.

منبع: شهرداری تهران
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها