رئیس سازمان مالیاتی: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دست بررسی است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با دفاع از ایده دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: این کار که سبب رونق خرید و فروش می شود، باید بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی بررسی و اجرا شود.

رئیس سازمان مالیاتی: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دست بررسی است
کد خبر: 154937
|
۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| سیدکامل تقوی نژاد در گفت و گویی اظهار داشت: در سال 93 تفکری در مجلس شورای اسلامی بود که چرا تولیدکنندگان باید مالیات بدهند اما کسانی که در بخش مسکن فعالند، مالیات نپردازند؛ این کار درستی بود و موجب رونق خرید و فروش می شود.

وی تاکید کرد: البته این نوع مالیات هنوز دریافت نشده است و باید بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در این باره تصمیم گیری شود.

90 درصد اظهارنامه ها الکترونیکی دریافت می شود

تقوی نژاد درباره الکترونیکی شدن سیستم نظام مالیات گفت: اکنون سمانه ثبت نام مالیات 100 درصد الکترونیکی است و بالغ بر 90 درصد اظهارنامه ها به صورت الکترونیک دریافت می شود.

وی افزود: امروز سامانه مجوز و پرداخت الکترونیکی شده است و ما قابلیت این را داریم که کاغذ را از نظام مالیاتی حذف کنیم و این کار به زودی انجام می شود و با این کار اقدامات بزرگ نظام مالیاتی برای مردم روشن خواهد شد.

رئیس کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه سامانه املاک نیز به صورت آزمایشی در حال تنظیم است و تا پایان سال سراسری می شود، گفت: برنامه بعدی در زمینه املاک این است که امور آن در سال آینده به دفترخانه ها واگذار شود و مردم در این زمینه نیازی به مراجعه به مراکز مالیاتی نخواهند داشت.

تقوی نژاد گفت: در بعد نظارت بر ادارات مالیات، سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده می شود و تلاش بر این بوده است که انتظار در ادارات مالیات تا حداقل ممکن کاهش یابد.

وی درباره اجرای طرح جامع مالیاتی نیز گفت: این طرح بزرگترین پروژه نرم افزاری در کشور است که 32 زیر پروژه داشت و بیشتر آن به بهره برداری رسیده است؛ در این بخش کارآمدی نظام مالیاتی مد نظر است.

تقوی نژاد گفت که نرم افزار مورد استفاده در این طرح جامع مالیاتی بومی بوده و مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری و نیز پیاده سازی شبکه آن رفع شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی یادآور شد: پاشنه آشیل نظام مالیاتی کشور تکمیل سامانه های اطلاعاتی است که از سه ماه گذشته آغاز شده و در حال تکمیل است.

مالیات بر ارزش افزوده ضد تولید نیست

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: امروزه مالیات بر ارزش افزوده جایگزین دیگر مالیات ها شده است؛ در این بخش مالیات به حلقه آخر اصابت می کند و در اصل از تولید رد می شود و مصرف کننده مالیات را پرداخت می کند.

تقوی نژاد با بیان اینکه در قالب مالیات بر ارزش افزوده، بسیاری از مالیات ها و عوارض تجمیع شده که این رویه به نفع تولید و تولیدکننده است، گفت: با توجه به پایان یافتن دوره پنج ساله اجرای آزمایشی این قانون، لایحه دایمی شدن آن در دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

رئیس کل سازمان مالیاتی گفت: در لایحه پیشنهادی اشکالات کنونی قانون برطرف شده و جرائم نیز به شدت کاهش یافته است؛ برای نمونه اکنون فعالان اقتصادی که با دولت قرارداد دارند، مالیات را از دستگاههای دولتی دریافت نمی کنند که این در لایحه جدید برطرف شده است.

تقوی نژاد در ادامه گفت: دانشگاه تهران مطالعه ای انجام داد و اثر مالیات بر ارزش افزوده در تولید را بررسی کرد که نتایج آن نشان می دهد مالیات اثر کاهنده در تولید نداشته است و اگر به دستی اجرا شود، هیچ زیانی متوجه بخش تولید نخواهد بود.

پیشنهاد کاهش 6 درصدی مالیات بر ارزش افزوده طلا

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره نظر دولت مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا اظهار داشت: اگر زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده، اخذ مالیات از طلا آغاز نمی شد، این کار بهتر اجرا می شد.

تقوی نژاد با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی مالیات بر ارزش افزوده، نرخ این مالیات به طور عموم 9 درصد تعیین شده اما برای کالاهایی چون سیگار و سوخت بیشتر است، گفت: تنها کالایی که مالیات بر ارزش افزوده کمتر محاسبه شده طلاست که 3 درصد در نظر گرفته شده است.

تقوی نژاد گفت: در این زمینه نشست های زیادی انجام شده است و به زودی نیز با نمایندگان بخش طلا گفت و گوهایی خواهیم داشت تا به چارچوب مشخصی برسیم.


رشد هشت درصدی مالیات اصناف طی 2 سال

رئیس کل سازمان مالیاتی درباره مالیات اخذ شده از اصناف نیز اظهار داشت: امسال از یک میلیون و 200 واحد صنفی مالیات اخذ شد که نسبت به مالیات پرداختی آنها در سال 83 فقط هشت درصد افزایش داشته است.

تقوی نژاد با بیان اینکه طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید درآمدهای مالیاتی جایگزین پول نفت شود و دستگاه های اجرایی باید از مالیات ستانی حمایت کنند، گفت: اصل تعریف شده در این زمینه درباره تعامل با مردم است؛ اگر فعال اقتصادی در بخش حقیقی فعالیت داشته باشد با فعال در بخش حقوقی تفاوت دارد و ماده قانونی خاص خود را دارد. ما با تکمیل سامانه اطلاعاتی و اخذ اطلاعات دقیق از مودیان و ذینفعان و توسعه فرهنگ راستگویی به مشتریان به سمت خود اظهاری می رویم.

تقوی نژاد افزود: میزان معافیت در جداول مشخص شده است و مودیان در این زمینه آگاهی کافی دارند. اگر مودیان مالیاتی دفتر و اسناد کافی داشته باشند می توانند میزان درست مالیات را تشخیص دهند.

به گفته وی، برای مالیات سال 95 که امسال اخذ شد، خوداظهاری یک میلیون و 700 هزار واحد صنفی پذیرفته شد.

وی تاکید کرد: برنامه سازمان امور مالیاتی این است که در آینده بیش از 80 درصد اطلاعات مالیاتی مودیان پذیرفته شود و تنها رسیدگی در زمینه 15 تا 20 درصد مودیان پرریسک مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها