کد خبر: 154944
|
۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

کسبه ساختمان پلاسکو یک سال پس از حادثه چه می‌کنند؟

پلاسکونشینان سرگردان

کسبه پلاسکو ناامید و خسته‌اند. می‌گویند در مدت یک‌ساله‌ای که از فروریختن محل کسب درآمدشان گذشته هیچ حمایتی از جانب دولت ندیده‌اند. آن‌ها تنها و تنها خواستار بازسازی هرچه سریع‌تر ساختمان جدید پلاسکو هستند و از شرایط واگذاری مغازه‌های آن که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد می‌ترسند.

پلاسکونشینان سرگردان
کد خبر: 154944
|
۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| پریسا محمدپور- طبق آدرس باید به بازار آهنگران بروم. چند پاساژ و گذر را رد می‌کنم و در نهایت به محل مورد نظر می‌رسم. محلی که صنف بزرگ پوشاک در آنجا واقع شده است. سراغ مغازه‌ای را می‌گیرم و با پرس و جو در نهایت پیدایش می‌کنم. مجید صاحب آن مغازه و از کسبه سابق پلاسکو است. می‌گوید از موقعی که پلاسکو خراب شد ما به این بازار آمدیم و مغازه اجاره کردیم. از آن زمان تا حالا با هزار جور مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم.

درباره میزان خساراتی که با فروریختن پلاسکو متحملش شده می‌پرسم که با حساب و کتاب کوتاهی قیمت اجناسش را 500 میلیون تومان و قیمت مغازه‌اش را حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان برآورد می‌کند.

علی که از دیگر کسبه پلاسکو است، در پاسخ به این سؤال مشابه می‌گوید چیزی حدود 700 میلیون تومان قیمت اجناسش بود. او هم از کسبه‌هایی است که حالا در پاساژی واقع در بازار آهنگران مغازه کوچکی اجاره کرده و می‌گوید پیش از این چهار خیاط و چند کارگر در استخدامش بودند اما پس از فروریختن پلاسکو کارش را تنها با دو خیاط پیش می‌برد.
هنوز قدمی برای ساخت پلاسکو برداشته نشده است

پس از فروریختن پلاسکو، علاوه بر کسبه تعداد زیادی از کارگران این مرکز تجاری از کار بی‌کار شدند. دولت قول داده بود کمک بلاعوض 4 میلیون تومانی به این افراد بدهد تا پیش از یافتن شغلی جدید، بتوانند از پس هزینه‌های زندگی‌شان بربیایند. احمد از کارگران یکی از مغازه‌های پلاسکو است و می‌گوید تمام 4 میلیون تومان را طبق وعده داده شده و در قالب یک فقره چک و واریز وجه دریافت کردیم، اما این پول زمانی به ما رسید که شب عید و مشکلات و هزینه‌هایش را از سر گذرانده بودیم.

در طول یک سالی که از سوختن پلاسکو و وعده و وعیدهای ساخت آن می‌گذرد، به گفته کسبه هنوز قدمی برای تبدیل این وعده‌ها به عمل برداشته نشده است. کسبه از وضعیت اقتصادی که در حال حاضر با آن مواجه‌اند رضایتی ندارند و می‌گویند باید در بازار اجاره‌های سنگین بدهند در حالی که سود آنها اندک است و در نهایت از کسادی بازارشان می‌نالند که این روزها مزید بر علت شده است

اکثریت قریب به اتفاق آنها می‌گویند اگر بخواهند دوباره پلاسکو را بسازند حتماً برمی‌گردیم و عده‌ای اندکی هم می‌گویند هنوز معلوم نیست تحت چه شرایطی می‌خواهند مغازه‌هایمان را بازگردانند و از سرنوشت مبهم این ساخت‌وساز می‌ترسند.
خاک مرده‌ای که در مجتمع نور پاشیده‌اند

در کنار کمک بلاعوضی که به کارگران پلاسکو اختصاص یافت، اعطای وام 300 میلیون تومانی نیز در ردیف وعده‌های داده شده به کسبه قرار گرفت. وقتی از مجید درباره سرنوشت این وام می‌پرسم می‌گوید: «آنقدر سنگ جلوی پای کسبه انداختند که نشد این وام را بگیریم. مثلاً در مقابل اعطای آن، سود 18 درصد می‌گیرند. در ابتدا نیز باید 30 میلیون تومان پرداخت کنیم. با این شرایط چگونه می‌توان وام را دریافت کرد؟»
در ابتدا قرار بود تنها به کسبه‌ای که در مجتمع نور مستقر شده بودند این وام 300 میلیونی تعلق گیرد. اما تنها پس از گذشت چند ماه، کسبه با ضرر و زیان بسیاری مجبور به ترک این مجتمع شدند. یکی از کسبه می‌گوید: انگار خاک مرده در نور پاشیده‌اند. هیچ‌کس پا به این پاساژ نمی‌گذارد، دست‌آخر هم مجبور شدیم با پرداخت هزینه‌ای بالا از این پاساژ برویم. حالا بعضی‌ها در مجتمع تجارت جهانی مشغول به کار شدند، تعدادی در بازار بزرگ و برخی هم به پاساژ فردوسی رفتند. خریداران و مشتریانمان که اکثراً از شهرهای دیگر برای خرید می‌آمدند هم سرگردان شدند و مجبورند برای خریدی که درگذشته تنها یک ساعت وقتشان را می‌گرفت، حالا یک روز تمام وقت بگذارند.
کلنگ‌زنی ساختمان 10 طبقه جدید پلاسکو در دهه فجر

با گذشت یک سال هنوز هیچ تعیین و تکلیف اساسی برای بازسازی ساختمان پلاسکو صورت نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از کسبه چشم به دهان دولت و بنیاد مستضعفان دوخته‌اند تا بالاخره ساخت این ساختمان را آغاز کنند و مغازه‌های کسبه را به آنها بازگردانند. مجید می‌گوید تاکنون هیچ قوت قلبی به ما نداده‌اند. دلم می‌خواهد به پلاسکو برگردم. یک عمر در آنجا زندگی و کاسبی کرده‌ام. اینجا ماهیانه 15 میلیون تومان اجاره می‌دهم بدون اینکه سرمایه‌ای داشته باشم و هزار جور بدبختی و مشقت را تحمل می‌کنم.

او به سرنوشت سایر دوستان و هم صنفانش اشاره می‌کند و می‌گوید: «نزدیک به 30 درصد از دوستانم که در پلاسکو ساکن بودند بدهکار شدند و از این صنف رفتند. تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است. پیرمردی را می‌شناسم که در پلاسکو مغازه‌ای داشت و آن را اجاره داده بود، از پول اجاره‌ای که ماهیانه دریافت می‌کرد سفره‌اش پر نور و برکت بود، اما وقتی که پلاسکو ریخت تمام سرمایه‌اش را از دست داد و حالا زندگی‌اش را به سختی می‌گرداند. تعداد این افراد کم نبود و ما بیشتر دلمان به حال آن‌ها می‌سوزد.»

کسبه پلاسکو از ناامیدی می‌گویند، از حمایت نشدنشان توسط دولت و دود شدن تمام سرمایه‌شان در آتش پلاسکو، حالا که حدود یک سال از حادثه شوم پلاسکو می‌گذرد، آن‌ها خواستار روشن شدن وضعیت ساختمان جدید پلاسکو هستند. این در حالی است که چند روز پیش محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، از کلنگ زنی ساختمان جدید ۱۳ طبقه پلاسکو در دهه فجر خبر داد. حالا باید منتظر ماند و دید پلاسکوی جدید در چه زمانی ساخته شده و درهای آن با چه شرایطی به روی ساکنان قدیمی و اصلی‌اش باز می‌شود.

به کانال تلگرام اعتمادآنلاین بپیوندید
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها