کد خبر: 155090
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید مطرح کرد:

ناامنی؛ نتیجه شفافیت بدون ضابطه‌مندی/ رویکرد رسانه‌ای دولت فاقد جامعیت است

علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید با تاکید بر اینکه عملکرد ژنرال‌های دولت در حوزه خود مثبت بوده، معتقد است این وزرا نتوانستند باوجود عملکرد مثبت فردی، گفتمانی واحد ارایه کنند و با انتقاد نسبت به عدم جامعیت در رویکرد رسانه‌ای دولت، تاکید دارد اعضای دولت باوجود آنکه رابطه‌ای دوستانه دارند از فقدان همدلی رنج می‌برند.

ناامنی؛ نتیجه شفافیت بدون ضابطه‌مندی/ رویکرد رسانه‌ای دولت فاقد جامعیت است
کد خبر: 155090
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه فراکسیون امید با تاکید بر اینکه عملکرد ژنرال‌های دولت در حوزه خود مثبت بوده، معتقد است این وزرا نتوانستند باوجود عملکرد مثبت فردی، گفتمانی واحد ارایه کنند و با انتقاد نسبت به عدم جامعیت در رویکرد رسانه‌ای دولت، تاکید دارد اعضای دولت باوجود آنکه رابطه‌ای دوستانه دارند از فقدان همدلی رنج می‌برند.

آیا در عملکرد ژنرال‌های دولت دوازدهم نشانه‌هایی از بی‌انگیزگی دیده می‌شود؟
نشانه‌های این مساله در عملکرد دولت مشهود است و ژنرال واقعی و مدیری که توانمندی بالایی دارد، هرگز انگیزه‌اش را از دست نمی‌دهد. آنچنان که می‌بینیم دکتر ظریف و مهندس زنگنه با وجود تمام فشارها کار خود را به‌خوبی ادامه می‌دهند. با این حال شاید علت برخی نواقص، موازی‌کاری‌هایی است که بعضا خارج از دولت انجام می‌شود. اگر سیاست خارجی ما در وزارت خارجه متمرکز باشد، وزیر خارجه هم با دست بازتر کار را پیش می‌برد.

بعضا فقدان منابع به عنوان دلیل ناکامی‌ها عنوان می‌شود. آیا مسوولان نسبت به این وضعیت بی‌اطلاع بودند؟
معتقدم روحانی نتوانست وقتی موانع جدی در مسیر برخی وزارتخانه‌ها ایجاد شد، دفاع خوبی از کابینه داشته باشد و درنتیجه اثر منفی در عملکرد آن وزرا دیده شد. اگر آقای روحانی درخصوص مشکلاتی که خارج از دولت برای وزرا و وزارتخانه‌ها ایجاد می‌شود، شخصا ورود کند، حتما بخشی از مشکلات حل خواهد شد و انگیزه‌ها تقویت خواهد شد.

این مشکل بی‌انگیزگی به چه بخشی برمی‌گردد؟
تاکیدم بر بحث انگیزه نیست. اما به هر حال رییس‌جمهور باید نگاهی ملی هم به کل کشور و هم به خاستگاه رای خود داشته باشد که احیانا عملکرد رییس‌جمهور و کم‌انگیزگی ایشان می‌تواند موجب کم‌انگیزگی یک جریان یا زمینگیر شدن یک خاستگاه رای نشود.

دولت در بحث شفاف‌سازی بودجه کاری بزرگ انجام داد اما خروجی آن در اختیار مردم و افکار عمومی قرار نگرفت و جامعه بیشتر انتقاد کرد؛ چه اتفاقی افتاد.
به نظر می‌رسد دولت دوازدهم نیاز دارد حداقل به نسبت دولت یازدهم در رفتار خود تجدیدنظر کرده و خود را تقویت کند. واقعیت این است که رویکرد رسانه‌ای دولت فاقد جامعیت است. دولت رویکرد رسانه‌ای دارد اما جامعیت ندارد. جامعیت رسانه‌ای منجر به آن می‌شود که وقتی دولت لایحه بودجه به مجلس می‌دهد، پیوست رسانه‌ای آن را نیز در اختیار افکار عمومی قرار دهد اما ما چیزی به عنوان پیوست رسانه‌ای ندیدیم و بخشی از اعتراض‌هایی که در سراسر کشور دیدیم، ناشی از همین التهاب‌هایی بود که درپی انتشار شایعاتی درباره بخش‌ها و ردیف‌های مختلف بودجه در فضای جامعه به وجود آمد. همین نشان‌دهنده آشفتگی دولت در بحث بودجه بود. قطعا شفافیت امری مثبت است اما شفافیت بدون ضابطه‌مندی و بدون داشتن برنامه عملی نتیجه‌ای جز دامن زدن به شایعات، ناامیدی مردم و ایجاد ناامنی دربرنخواهد داشت.

ضعف تیم رسانه‌ای دولت در دوره اول هم بارها مطرح شده. قرار بود معاونتی در ریاست‌جمهوری به این منظور تشکیل شود و گزینه‌هایی نیز مطرح شد. ما شاهد بودیم سخنگوی دولت در جلسه هفتگی با خبرنگاران خداحافظی کرد اما هفته بعد دوباره سلام کرد و کار خود را ادامه داد. چه اتفاقی افتاد؟
رییس‌جمهور باید از هرگونه تنگ‌نظری در انتخاب افراد توانمند خودداری کند و فضا را برای نیروهای توانمند ولو اینکه در حلقه فکری ما نباشند، باز کند. مهم این است که اثربخشی کار دولت به مردم منتقل شود. علاوه بر آن لازم است رابطه مردم و دولت یک‌طرفه نباشد. روابط‌عمومی‌ها در گذر زمان به تریبون‌های یک‌طرفه تبدیل شده‌اند و دولت باید تحولی در این امر ایجاد کند که این مسیر، دوطرفه باشد و معاونت اطلاع‌رسانی دولت می‌توانست اثربخش باشد.

شاید این بحث بطور کلی در شاخه روانشناسی سیاسی باشد. بعضا نسبت به فضای غیردوستانه و خشک در دولت انتقاد می‌شود. آیا این مشکل مربوط به شخص رییس‌جمهور است یا تیم دولت؟
به نظر می‌رسد باوجود رفاقتی که در کابینه وجود دارد، هنوز همدلی شکل نگرفته است. همدلی نکته‌ای مهم و فراتر از رفاقت و دوستی معمولی است. لازم است رییس دولت ارتباطی دوستانه فراتر از پروتکل‌ها با اعضای دولتش داشته باشد و حتی می‌تواند جلساتی به‌جز جلسات رسمی برگزار کند. این رویه، همدلی در دولت را تقویت می‌کند و طبیعتا منجر به انسجام بیشتر در دولت می‌شود. ازطرفی هرچقدر صرفا در چارچوب پروتکل‌ها حرکت کنیم و نسبت به مسائل روانشناسی و انسانی دولت بی‌توجه باشیم، قاعدتا تحقق اهداف سخت‌تر خواهد بود. بنابراین نیاز به وجود همدلی صادقانه در کار دولت احساس می‌شود که این مساله مستقیما به شخصیت رهبر تیم وابسته است.

و البته اعضای تیم دولت؟
عمده تاثیر را رهبر تیم دارد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها