کد خبر: 155457
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

معاون نظارت بر نهادهای مالیِ سازمان بورس مدعی شد:

بورس ایران عقب نیست بلکه تحریم‌ها مانع ایجاد کرده‌اند

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس معتقد است از آنجا که به گفته او کشوری جز ایران Islamic future ندارد و بسیاری از کشورهای منطقه بورس انرژی و بورس کالا ندارند، بورس ایران از دیگر بورس‌ها عقب نیست. او تحریم‌ها را علت اصلی تنها بودن بورس ایران در جهان دانست.

بورس ایران عقب نیست بلکه تحریم‌ها مانع ایجاد کرده‌اند
کد خبر: 155457
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| علی سعیدی در آستانه ۵۰ سالگی بورس ایران در یک نشست خبری که با حضور تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها برگزار شد، در پاسخ به این که چرا با گذشت ۵۰ سال از تاریخ بورس ایران همچنان اولویت مردم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیست، گفت: ما شاید خیلی دوست نداشته باشیم مردم مستقیما سهم بخرند، چراکه باید برای سهم وقت گذاشت، پرتفوی تشکیل داد، ریسک محاسبه کرد، در مجامع حضور پیدا کرد و تحلیل تکنیکی و بنیادی انجام داد.

وی ادامه داد: از عموم مردم نمی‌شود انتظار داشت که وقت بگذارند و تمام این تحلیل‌ها را انجام دهند، پس حضور در بازار سرمایه باید از حالت مستقیم به حالت غیرمستقیم تبدیل شود. امروز در مورد حضور غیرمستقیم اتفاق‌های خوبی افتاده و ما در حال حاضر در صندوق‌ها دو میلیون نفر سرمایه‌ گذار داریم.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس توضیح داد: شاید شما بگویید این دو میلیون نفر سپرده‌گذاران بانک هستند، اما ما در دو ماه اخیر مقرراتی گذاشتیم که صدور واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق شعب ممنوع باشد. البته یکباره این کار را نکردیم چراکه از قبل صندوق‌های ما پلت فرم خود را راه‌اندازی کرده بودند، در نتیجه ما از طریق پلت‌فرم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دو میلیون نفر در ارتباطیم. ممکن است مردم ندانند که بورس چیست اما با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شده‌اند.

سعیدی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول آگاه در بورس درمی‌آورند، اما پول سرمایه‌گذار عمومی پول آگاه نیست، چرا که ترس، هیجان، حرص و طمع ذهن سرمایه‌گذار را آشوب می‌کند. هدف ما این است که صندوق‌های سرمایه‌ گذاری رشد کند ادعا داریم که بازار بدهی کشور براساس کار صندوق‌ها شکل گرفته است. در حال حاضر صندوق‌های ما حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پول دارند که خرد خرد از سپرده‌ها کنده شده تا تامین مالی دولت انجام شده است. تاکنون صندوق‌های سرمایه‌ گذاری ده‌ها میلیارد تومان روی تامین مالی کار کرده‌اند. هنر مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری این خواهد بود که مردم را از طریق این صندوق‌ها به سمت بازار سرمایه بیاورند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس که در بخشی از صحبت‌های خود گفته بود معافیت مالیاتی در بورس تهران واقعا بی‌نظیر است اما در عین حال دو دفتر بودن شرکت‌ها باعث شده این معافیت مالیاتی افاقه نکند تا به سمت بورسی شدن بیایند، در پاسخ به این‌که آیا عملکرد نادرست سازمان امور مالیاتی را در این زمینه موثر نمی‌دانید؟ گفت: سیاست‌های مالیاتی همیشه در صنایع اثرگذار است حتی برروی سیستم تقسیم سود در مجامع تاثیر می‌گذارد. کشورهایی که در این مورد رشد کرده‌اند، سیستم بانکی و سیستم مالیاتی‌شان بهم وصل است درنتیجه شرکت‌ها نمی‌توانند زمان وام گرفتن به بانک بگویند سودشان خیلی زیاد است و در زمانی که می‌خواهند مالیات بدهند بگویند ما سود نداشته‌ایم.

سعیدی ادامه داد: در آن کشورها مقررات مالیاتی آنقدر خشن و سخت است که شرکت‌ها در مخیله‌شان نمی‌گنجد که مالیات ندهند. در سال‌های اخیر کشور ما هم به این سمت رفته است. بنابراین همین الان مجددا درخواست شرکت‌ها برای پذیرش در بورس بالا رفته البته شرکت‌ها دنبال این هستند شریک خارجی داشته باشند نه شریک سهامدار. دسترسی به منابع مالی نیز از دیگر اهداف آنهاست.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا در حالی که بورس ایران با ۵۰ سال سابقه از بسیاری از بورس‌های کم سن‌ و سال‌تر عقب است، برای کسانی که جشن ۵۰ سالگی بورس را می‌گیرند عجیب نیست؟ اظهار کرد: من مدیران بورس‌ها را در اجلاس WFE و آیسکو دیده‌ام، اصلا این طور نیست که بورس ما از بسیاری از کشورها عقب‌تر باشد. ما از حیث اندازه بازار و تنوع صنعت تقریبا بی‌نظیر هستیم. برای این‌که به این اطلاعات برسیم با سایت WFE این موضوع را چک کنید آنجا اصلاحات همه بورس‌ها وجود دارد.

سعیدی ادامه داد: از نظر ابزارهایی که داریم ترکیه بعد از ما به صکوک متصل شد و اتفاقا سیستمی که برای صکوک در نظر گرفته سیستم نادرستی است، یعنی از نظر تکنیکال نادرست طراحی کرده‌اند. این را برای بازار سرمایه اسلامی‌اش درست کرده‌اند در حالی که بازار سرمایه‌اش کمیته فقهی ندارد. در بسیاری از بورس‌های ما از جمله بورس‌های اروپایی اصلا بورس کالا وجود ندارد. شما بگردید در دنیا ببینید چند کشور چند بورس کالا دارد. معدود کشورهایی هستند حتی بورس انرژی داشته باشند. خیلی از کشورهای اطراف ما در سال‌های اخیر بازار بدهی‌شان شکل گرفته و اتفاقا جشن‌های خیلی بزرگی می‌گیرند.

وی اظهار کرد: زمانی که treasury bills در بورس‌ها معامله می‌شوند آنها جشن‌های زیادی با سروصدای زیاد می‌گیرند. تنها بورسی که هیچ سروصدایی ندارد و همه اتفاق‌ها در داخل‌اش می‌افتد بورس ماست. این نقیصه ماست که به دنیا نگفته‌ایم که چه کرده‌ایم. مثلا اولین کشوری که صکوک معرفی کرده ایران است ولی این موضوع را هیچ کس نمی‌داند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: islamic Future هیچ کشوری ندارد. حتی فیوچرز مالزی در بازار بورس اسلامی‌اش وجود ندارد. بحرین هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تنوع صنعت از ما پایین‌تر است. ما حتی رفتیم برای عمان بورس کالا ایجاد کنیم، اما آنها به ما گفتند که فقط خاندان حاکم واردات و صادرات دارند. بعضی از این کشورها اصلا نمی‌توانند بورس کالا داشته باشند چون انحصار آن دست خانواده سلطنتی است.

سعیدی توضیح داد: چند بورس در دنیا وجود دارد که خیلی قدیمی هستند که ما همیشه ما خود را با آن مقایسه می‌کنیم. مانند بورس‌های آمریکای شمالی و همچنین بورس لندن، بورس فرانکفورت. اگر شما از این چند بورس کمی آن طرف‌تر بیایید مثلا ما با بورس یونان اصلا قابل مقایسه نیستیم، بنابراین امروز بورس ما را به چشم کوچکی نگاه نکنید.

وی در پاسخ به این‌که پس چرا بورس ما با تمام این شرایطی که می‌فرمایید همچنان در جهان تنهاست، گفت: در سال ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ Fitch اولین رتبه را به ما داد، بعد از آن بانک مرکزی که اوراق قرضه منتشر کرد به سال ۱۳۸۴ برخوردیم و در آن سال Fitch از ایران رفت، لذا ما بابت این‌که موسسات بین‌المللی در کشور ما نیستند نمی‌توانیم اوراق قرضه عمومی عرضه کنیم. سرمایه‌گذاری‌های مشتاقی همین الان به این علت پشت دروازه‌های بورس تهران مانده‌اند. سرمایه‌گذاران به من می‌گفتند ما همه این مزایا را که شما می‌گویید می‌دانیم فقط شما بگویید که چگونه پول وارد ایران کنیم.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره اوراق دولتی نیز گفت: اولین اوراق دولتی که منتشر شد، ۴۰ میلیارد تومان بود که یک سرمایه‌گذار سنگاپوری گفت از این مقدار من ۵۰ میلیون یورو می‌خواهم. یعنی درخواست‌اش خیلی بزرگتر از کل انتشار بود. حتی کره‌ای‌ها آمدند گفتند ما زیر یک میلیارد پول در کشور شما نمی‌آوریم چون کمتر از این نمی‌ارزد، اما این موضوعات به بحث انتخابات آمریکا و رییس جمهور جدید برخورد و دوباره آنها فعالیت‌شان را کم کردند. در همین اتاق و دور این میز یک زمانی پر بود از سرمایه‌گذار خارجی. ما با نهادهایی بین‌المللی فعال از جمله رییس سابق بورس نیویورک اینجا نشستیم و جلسه گذاشتیم. برای این‌که بازار سرمایه ما بین‌المللی شود، کار زیادی نداریم ما فقط کافی است اوراق قرضه منتشر کنیم با این نرخ‌ها در دنیا بسیار پیشرفت خواهیم کرد. از آنجایی که کشور ما نفت دارد، ما اعتبار بالایی برای انتشار این اوراق داریم.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها