تیلرسون: واشنگتن نگران عملیات ترکیه در شمال سوریه است

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نسبت به عملیات ترکیه در شمال سوریه نگران است و از هر دو طرف می‌خواهد تا خویشتن‌داری پیشه کنند.

تیلرسون: واشنگتن نگران عملیات ترکیه در شمال سوریه است
کد خبر: 155465
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نسبت به عملیات ترکیه در شمال سوریه نگران است و از هر دو طرف می‌خواهد تا خویشتن‌داری پیشه کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بحبوحه افزایش نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ترکیه روز دوشنبه اهدافی را در منطقه عفرین بمباران کرد و تاکید داشت که به سرعت نیروهای مدافع خلق را که کنترل منطقه عفرین را در دست دارند، شکست خواهد داد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده؛ گفت: ما نسبت به عملیات ترکیه در شمال سوریه نگران هستیم. ما از هر دو طرف می‌خواهیم تا خویشتن‌داری پیشه کرده و تلفات غیرنظامی را به حداقل برسانند.

تیلرسون در کنار بوریس جانسون،‌ وزیر امور خارجه انگلیس به خبرنگاران در لندن گفت: آمریکا در تلاش است تا بررسی کند که چطور می‌تواند از طریق همکاری به نگرانی‌های امنیتی «مشروع» ترکیه رسیدگی کند. من امیدوارم تلفات غیرنظامی در جریان این عملیات به حداقل برسد. ما حقوق مشروع ترکیه برای حفاظت از شهروندان خود در برابر عناصر تروریستی را که ممکن است از سوریه حملاتی را علیه خاک ترکیه و شهروندان این کشور انجام دهند، درک می‌کنیم و به آن احترام می‌گذاریم.

وی افزود: ما با ترکیه و رهبری ائتلاف‌مان در سوریه وارد مذاکره شده‌ایم و از هر دو طرف خواسته‌ایم تا خویشتن‌داری پیشه کنند.

تیلرسون اوایل روز دوشنبه به خبرنگارانی که در هواپیما به مقصد لندن همراهش بودند در پاسخ به این سوال که آیا این درگیری منجر به یک درگیری میان دو متحد ناتو خواهد شد یا خیر، گفت: فکر نمی‌کنم تاکنون دیده باشید که دو متحد ناتو با یکدیگر رو در رو می‌شوند.

در حال حاضر نگرانی‌های امنیتی نسبت به اینکه این حمله ترکیه ممکن است باعث یک بحران انسانی دیگر در سوریه شود، افزایش یافته است. به گفته گروه‌های محلی، عفرین در حال حاضر محل سکونت 160 هزار شهروند سوری است که در داخل کشور آواره شده‌اند.

تیلرسون ضمن ابراز نگرانی نسبت به این مساله گفت: این یک وضعیت دشوار است که تعداد زیادی غیرنظامی نیز در آن گرفتار هستند. به خاطر همین نگرانی‌ها آمریکا از ترکیه خواسته تا نهایت تلاش خود را برای انجام حملات دقیق و محدود کردن عملیاتش انجام دهد، خویشتن‌داری پیشه کند و اجازه دهد ببینیم که آیا می‌توانیم از طریق همکاری منطقه امنیتی که ترکیه لازم دارد، ایجاد کنیم یا خیر.

این دیپلمات ارشد آمریکا افزود: به همین خاطر ما با ترکیه‌ای‌ها و برخی از نیروهای مستقر در منطقه در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چطور می‌توانیم این وضعیت را باثبات کنیم و به نگرانی‌های مشروع ترکیه به خاطر امنیتش رسیدگی کنیم.

بوریس جانسون نیز در همین زمینه کردها را یکی از متحدان کلیدی در مبارزه با داعش دانست اما گفت: ترکیه نیز در حفاظت از مرزها و امنیتش حق دارد.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها