«مرثیه‌ای برای دراکولا» کمدی است، اما کمی رنگ و بوی سیاسی دارد

نمایش «مرثیه‌ای برای دراکولا» از اوایل دی‌ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفته است.

«مرثیه‌ای برای دراکولا» کمدی است، اما کمی رنگ و بوی سیاسی دارد
کد خبر: 155839
|
۱۳۹۶/۱۱/۰۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| «مرثیه‌ای برای دراکولا» اولین تجربه حرفه ای علی رزازیان در حوزه کارگردانی است. نمایشی 75 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی امیر اصغر حقیقی و با اجرای سیامک صفری، امین زندگانی، محمد نادری، ندا مقصودی، شیدا خلیق، محمد بی ریا و دو بازیگر خردسال به نام‌های آدرینا و لاوین حقیقی که هر شب ساعت 19:45 دقیقه در سالن دو تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود.

بنابر این گزارش، رزازیان لیسانس کارگردانی سینما دارد و 10 سالی است که در این زمینه مشغول به فعالیت است، از دستیاری تئاتر، دستیاری کارگردانی، مستند، نمایش نامه خوانی گرفته تا چند سال دبیری جلسات نقد و بررسی آثار باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسبلان. «مرثیه‌ای برای دراکولا» فارق از فیلم های کوتاه و مستندی که رزازیان در دنیای تئاترکار کرده، اولین تجربه کارگردانی وی است.

به بهانه پخش این نمایش با رزازیان، نویسنده، کارگردان و طراح این نمایش گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

آقای رزازیان در خصوص انگیزه و ایده نوشتن این نمایش‌نامه بگویید؟

چند سال پیش داستانی خواندم از کنت دراکولا اثر«وودی آلن»، آن قصه در ذهن من ایده ای را کاشت تا در مورد دراکولاها اثری تولید کنم. کم کم ایده پرورش پیدا کرد تا تبدیل به یک نمایشنامه شد. اواسط کار بودم که آقای عطاران فیلم سینمایی دراکولا را ساخت و بخاطر شباهتهای کوچکی که در متن من با کار اقای عطاران پیدا شد، یکسال و نیم از کار دوری کردم. بعد از این اتفاق با خانم محدثه قبادی مجددا متن را بازبینی کردیم. این کار حدود چهارسال طول کشید و نمایش‌نامه‌ای که شما می‌بینید فاصله خیلی زیادی از طرح اولیه گرفته است.

چه فاکتورهایی در انتخاب بازیگر برایتان مهم بوده است؟

فاکتورهایی از قبیل تجاری بودن و شناخته شده بودن آنها، از اهالی تئاتر بودن، اینکه بازیگران خوبی باشند و خصلت‌های بازیگریشان به نقش‌های ما نزدیک باشد. با گروه انتخاب شده حدود یک ماه تمرین کردیم و نتیجه این شد که می‌بینید.

محتوای متن نمایشنامه حول وحوش چه موضوعی است؟

نمایش نامه «مرثیه‌ای برای دراکولا» در ژانر کمدی است و البته انتقادهای به‌روز هم دارد. قاعدتا برخی از انتقادها رنگ و بوی سیاسی دارند. در خصوص درون مایه و محتوا باید بگویم که این کار سیاسی نیست. من دغدغه قصه گویی دارم و مخاطب عام برایم مهم است. تعصبم روی متن است و تلاش زیاد کردم تا متن اصولی و اصطلاحا شُسته رُفته بشود.

بازخورد مخاطبان تا به امروز چگونه بوده است؟

متناسب با گروه ما و عنوانی که من داشتم و قاعدتا هنوز ناشناخته است، خدا را شکر استقبال تا امروز خوب بوده؛ اما در حالت کلی حوادث اخیر در دی ماه تاثیر منفی زیادی در روند مخاطب ما داشت.

به نظر شما چه عواملی در دیده شدن یک نمایش تاثیر گذار است؟

این یک بحث گسترده‌ است؛ سالن اجرا مهم است و اینکه تماشاچی ثابت داشته باشد. نکته دیگر و به نوعی موضوع اصلی متن و خود اثر است و در کنار همه اینها تبلیغ تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. البته ما خیلی موفق نشدیم و بخش عمده آن به حوادث اخیر برمی گردد.

نظر شما در خصوص کارهای راه یافته به جشنواره امسال چیست؟

در جشنواره امسال چند نمایش هستند که به نوعی عیار جشنواره را بالا برده اند و به نظر من همان‌ها دیده خواهند شد. ضمن اینکه من از انصراف آقای مساوات در جشنواره امسال خیلی متاسف شدم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها