کد خبر: 157580
|
۱۳۹۶/۱۱/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره حذف آزمون ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی توضیح داد

برگزاری هرگونه آزمون برای ورود به پایه هفتم در مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است/ سودجویانی که منافعشان به خطر افتاده گام بزرگ آموزش‌وپرورش را زیر سؤال می‌برند/ سنین ابتدایی زمان رقابت‌های کاذب درسی نیست

طبق مصوبه جدید آموزش‌وپرورش دیگر آزمون پذیرش دانش‌آموز در مدارس سمپاد برای دوره اول متوسطه برگزار نمی‌شود و مدارس ابتدایی اجازه استفاده از کتب کمک‌آموزشی و برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده هم نخواهند داشت. این تصمیم حاشیه‌های زیادی به وجود آورده است، حاشیه‌هایی که معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش آنها را نتیجه به خطر افتادن منافع جریان‌های سودجو می‌داند.

برگزاری هرگونه آزمون برای ورود به پایه هفتم در مدارس دولتی و غیردولتی ممنوع است/ سودجویانی که منافعشان به خطر افتاده گام بزرگ آموزش‌وپرورش را زیر سؤال می‌برند/ سنین ابتدایی زمان رقابت‌های کاذب درسی نیست
کد خبر: 157580
|
۱۳۹۶/۱۱/۱۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| فاطمه رجبی- دو روز قبل خبر حذف آزمون ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای دانش آموزان ابتدایی که شب قبلش از سوی وزیر آموزش‌وپرورش در بخش اصلی خبر صداوسیما منتشر شد، بازتاب خبری زیادی پیدا کرد. این تصمیم دیروز در شبکه‌های اجتماعی دنبال شد و خیلی‌ها نسبت به آن اعتراض کردند.

معترضان که عده‌ای از آنها از هشتک «نگران سمپاد هستم» استفاده می‌کردند از سوءاستفاده مدارس شبه تیزهوشان غیردولتی از تصمیم اخیر ابراز نگرانی می‌کردند، عده‌ای دیگر هم نگران هدر رفتن استعدادهای درخشان در مدارس عادی بودند اما رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش تمام‌قد از این طرح استقبال می‌کند و آن را یک قدم بسیار بزرگ در نظام آموزشی کشور می‌داند. او به اعتمادآنلاین می‌گوید: «بر اساس سند تحول بنیادین که یک سند بالادستی است، دوره ابتدایی یک دوره اساسی برای تربیت و پرورش دانش آموزان تعریف شده است. کودکان در این دوره باید در یک فضای با نشاط و شاداب پرورش پیدا کنند و در این دوره نباید اثری از رقابت‌های کاذب و تمرین‌های تست زنی بی‌ثمر باشد.»

حکیم زاده ادامه می‌دهد: «مصوبه شورای عالی آموزش و پروش برای حذف آزمون ورودی به مدارس سمپاد برای دوره اول متوسطه یک گام بسیار بزرگ و اساسی در نظام آموزشی کشور است که هدفش رها کردن دانش آموزان مقطع ابتدایی از فشار استرس‌زای کلاش‌های متعدد و تمرین‌های خسته‌کننده تست زنی برای شرکت در آزمون‌های مدارس سمپاد است. »

حکیم زاده ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک درسی و کلاس‌های فوق‌برنامه را هم در همین راستا می‌داند و می‌گوید: «ما باید به سمتی برویم که در دوره ابتدایی تمرکز بیشتری بر نشاط و تربیت دانش آموزان وجود داشته باشد و خانواده‌ها تحت فشار تبلیغات و مدارس کودکانشان را وادار به شرکت در انواع و اقسام کلاس‌ها نکنند. بنابراین برگزاری هر گونه آزمون برای ورود به پایه هفتم یا همان دوره اول متوسطه ممنوع است و مدارس سمپاد و نمونه دولتی امسال آزمون و پذیرش نخواهند داشت.»

او ادامه می‌دهد: «طبیعتاً دانش‌آموزانی که در حال حاضر در مقطع متوسطه اول این مدارس تحصیل می‌کنند به همان روش قبلی تحصیلشان را تمام می‌کنند و کم کم این مدارس در مقطع متوسطه اول به جمع مدارس معمولی اضافه می‌شوند و همه دانش آموزان می‌توانند در آنها ثبت‌نام کنند.

او درباره برنامه‌های بعدی آموزش‌وپرورش در مورد مدارس سمپاد هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در مراحل بعدی کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس سمپاد دوره دوم متوسطه تقویت می‌شود و تلاش می‌کنیم که راه کارهای بهتری برای تشخیص دانش آموزان تیزهوش در نظر گرفته شود. اعتقاد داریم که صرف تکیه بر مهارت تست زدن آن هم در دروس ریاضی و علوم ابزار مناسبی برای تشخیص دانش آموزان تیز هوش نیست و باید معیارهای مختلف در نظر گرفته شود و در نحوه آموزش آنها هم تجدیدنظرهایی صورت بگیرد. برای این کار در حال انجام مطالعات گسترده هستیم.»

او در مورد تقویت مدارس غیرانتفاعی مشابه سمپاد و ناچاری خانواده‌ها از ثبت‌نام فرزندانشان در این مدارس می‌گوید: «اول باید روی این نکته تأکید کنم که مدارس سمپاد هم شهریه می‌گیرند و شهریه‌شان هم چندان کم نیست. پس اینکه بگوییم خانواده‌ها در نبود مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول، مجبور می‌شوند متقبل هزینه شوند یک راهکار انتقادی برای به چالش کشیدن قدم بزرگ آموزش‌وپرورش است.»

حکیم زاده ادامه می‌دهد: «نکته مهم این است که برگزاری آزمون در مدارس غیر انتفاعی هم متوقف می‌شود چون این یک دستور عمومی است. پس دیگر مدارس غیرانتفاعی هم نمی‌توانند با برگزاری آزمون نسبت به جذب دانش آموزان تیزهوش در دوره اول متوسطه اقدام کنند و تقویت این مدارس به هیچ وجه نتیجه طرح جدید آموزش‌وپرورش نخواهد بود.»

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش انتقادهای اخیر را ناشی از به خطر افتادن منافع برخی سودجویان می‌داند و می‌گوید: «به نظر می‌رسد که برخی جریان‌ها که از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی، تدوین کتب کمک‌درسی، برگزاری آزمون‌های آزمایشی و... آن هم برای دانش آموزان ابتدایی به سود زیادی رسیده بودند در حال حاضر حاشیه‌هایی برای این تصمیم ایجاد می‌کنند و شبهه‌هایی به وجود می‌آورند. آن‌ها که دانش آموزان را به شکل کیسه‌های پر از پول می‌دیدند الآن نمی‌توانند بپذیرند که باید دامنه فعالیتشان محدود شود. عده‌ای هم جزئیات طرح را نمی‌دانند و دچار سوءتفاهم می‌شوند. من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که هرچه بیشتر در مورد این طرح شفاف‌سازی کنند تا خانواده‌های عزیز در جریان فواید آن قرار بگیرند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها