کد خبر: 157968
|
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

چرا ایالات متحده همچنان حضور نظامی‌اش را در سوریه حفظ می‌کند؟

نگرانی اسرائیل از نفوذ ایران در سوریه

سایت خبری ایندیپندنت در تحلیلی مدعی شد که به جز بشار اسد که اکنون ضعیف شده، اما هنوز در راس قدرت است، دو برنده دیگر نیز در سوریه وجود دارد. یکی از این برندگان روسیه است که دست نظامی و دیپلماتیک خود را با مهارت غیرمعمول هدایت کرده و دیگری ایران که توانسته نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش دهد؛ اما ظاهرا برنده دیگری هم وجود دارد و آن اسرائیل است که نمایش ضعیفی از خود نشان داده است.

نگرانی اسرائیل از نفوذ ایران در سوریه
کد خبر: 157968
|
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- تصور اینکه ایران مرزها و امکانات خود را در سوریه بدون اشاره به امکان برقراری ارتباط مستقیم با حزب‌الله، افزایش دهد، کابوس کنونی اسرائیل است و حتی این کشور هشدارهای صریحش برای این احتمال را آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از ایندیپندنت، به نظر می‌رسد درگیری سوریه درست در زمانی که باید تمام شود، دوباره شروع شده است. نیروهای ایالات متحده حملات هوایی را برای حمایت از نیروهای شورشی که تحت حمله دولت سوریه در نزدیکی مرز عراق قرار دارند آغاز کرده‌اند.

سایت خبری ایندیپندنت در این تحلیل مدعی شد که به جز بشار اسد که اکنون ضعیف شده، اما هنوز در راس قدرت است، دو برنده دیگر نیز در سوریه وجود دارد. یکی روسیه است که دست نظامی و دیپلماتیک خود را با مهارت غیرمعمول هدایت کرده است و دیگری ایران که توانسته نفوذ منطقه‌ای خود را گسترش دهد؛ اما ظاهرا برنده دیگری هم وجود دارد و آن اسرائیل است که نمایش ضعیفی از خود نشان داده است.

به نوشته این سایت اسرائیل از درگیری‌های سوریه دور مانده است. پیش‌بینی می‌شود که تضعیف سوریه به معنای قوی‌تر شدن ایران باشد. ایران با نفوذ در دمشق، می‌تواند سوریه را به کشوری وابسته تبدیل کند. تصور اینکه ایران مرزها و امکانات خود را در سوریه بدون اشاره به امکان برقراری ارتباط مستقیم با حزب الله، افزایش دهد، کابوس کنونی اسرائیل است و حتی این کشور هشدارهای صریحش برای این احتمال را آغاز کرده است.

ظاهرا روابط ایالات متحده و اسرائیل بهتر شده است. اسرائیل هرگز با باراک اوباما کنار نیامد و اعلامیه جانشین او مبنی بر اینکه سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم منتقل می‌شود، موسیقی‌ای به گوش بنیامین نتانیاهو بود. اما ترامپ با بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای ایران، عدم اطمینان را که اسرائیل نیازمند آن نیست معرفی می کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، ماه گذشته گفت که ایالات متحده حضور نظامی‌اش را در سوریه برای مبارزه با نفوذ ایران در آن منطقه، حفظ می‌کند.

با این وجود، اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری به آمریکا نیاز دارد. حتی می‌توان گفت که رابطه ایالات متحده و اسرائیل برای هر دو کشور بسیار حیاتی است. برای آمریکا، اسرائیل یک متحد است که می‌تواند در خاورمیانه باقی بماند. برای اسرائیل، آمریکا به عنوان یک حائل استراتژیک بین دولت یهودی و جهان خصمانه عمل می‌کند و همانطور که بارها ثابت شده، تنها دوستش است که واقعا می‌تواند در زمان‌های خوب و بد روی آن حساب کند. اکنون با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رهبران جهانی بیشتر و بیشتر متوجه شده‌اند که راه واشنگتن از قدس می‌گذرد.

به کانال تلگرام اعتمادآنلاین بپیوندید
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها