کد خبر: 158022
|
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

شیوع سوءمصرف مسکن‌های افیونی بین جوانان گابُنی

سوء‌مصرف نوعی مُسکن قوی میان دانش‌آموزانِ مدارس در گابن، موجب افزایش نگرانی معلمان نسبت به بروز تغییرات خشونت‌آمیز روحی و رفتاری در برخی از نوجوانان آرام و باانگیزه شده است.

شیوع سوءمصرف مسکن‌های افیونی بین جوانان گابُنی
کد خبر: 158022
|
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| این دارو که در بین جوانان محلی با نام «کوبولو» شناخته شده است، شامل مقادیر بالای مواد ضد‌‌التهابی بوده که معمولا با نوشابه یا الکل مصرف می‌شود.

به گفته کارشناسان، در ایالات متحده نیز سوء استفاده از داروهای افیونی، به یک بحران اعتیاد منجر شده است.

یک معلم جوان در مدرسه‌ای در لیبرویل، پایتخت گابن، در این باره گفت: در مدارس دولتی تقریبا همه دانش آموزان از این قرص‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این قرص‌ها معمولا در سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود. اثرات این داروها که تقریبا یک شبه رخ می‌دهد باعث تندخو و پرخاشگر شدن دانش آموزان می‌شود و نکته بدتر این اتفاق این است که قرص‌های «کوبولو» نه تنها توسط این دانش آموزان مصرف می‌شود بلکه خرید و فروش آنها نیز توسط آنها انجام می‌شود.

در این کشور واقع در غرب آفریقای مرکزی تقریبا هر هفته گزارشی مبنی بر چاقوکشی میان دانش آموزان منتشر می‌شود که عمدتا به دلیل استفاده از «کوبولو» و دستگیری فروشندگان مواد مخدر که به تجارت مواد دارویی در کامرون وابسته‌اند، رخ می‌دهد.

ماری روندی، رئیس سازمان ملی داروخانه‌های گابن در مورد این قرص‌ها می‌گوید: «کوبولو» ترکیبی از نوع مسکن‌هاست که بطور مستقیم بر مغز اثرگذاری دارد و اعتیاد و تمایل به افزایش دوز روزانه تا زمان درگیر شدن تمام گیرنده‌های عصبی در مغز ادامه می‌یابد.

همچنین مصرف مسکن‌هایی نظیر ترامادول یا معادل‌های آن همراه با نوشیدنی‌های الکلی و آبمیوه‌ها به عنوان تفریحی رایج در میان جوانان گابنی مشاهده می‌شود.

این ماده مخدر در سال ۲۰۱۷ در این کشور که مصرف ماری جوانا و دیگر مواد مخدر به شدت محدود است محبوبیت یافت.

تا ماه جولای میزان نگرانی‌ها به اندازه‌ای شد که ارائه نسخه برای تحویل داروها اجباری شد و حمایت‌های اجتماعی از این رویداد افزایش یافت.

ماری روندی از برگزاری دیدارهایی با والدین دانش آموزان برای هشدار در مورد شدت این بحران خبر داد. از آسیب‌های جانبی این ماده مخدر می‌توان به از دست دادن اشتها، بی خوابی، خارش، حملات صرع، مشکلات کبدی، زوال حافظه و رفتارهای پرخطر جنسی اشاره کرد.

علی رغم تلاش‌های مستمر، بدست آوردن این مسکن‌ها در خیابان‌های لیبرویل بسیار آسان است. بدلیل نبود آمارهای رسمی در این مورد، میزان تجارت «کوبولو» مشخص نیست. اما از آن جایی که استفاده از این قرص‌ها بسیار راحت است نسبت به دخانیات بسیار رایج‌تر است.

مدیر یک بیمارستان دولتی در این شهر اعتراض خود را این گونه بیان می‌دارد: سکوت مقامات بهداشتی ناامید کننده است. تا کنون حتی یک فیلم تبلیغاتی در تلویزیون برای افزایش آگاهی در میان جوانان نشان داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک روان شناس با اشاره بر اینکه استفاده از این ماده در سنین ۱۲ تا ۱۷ سال بیشتر رایج است گفت: تمامی طبقات اجتماعی از جمله فرانسوی‌ها و لبنانی‌ها که دو جامعه بزرگ مهاجر در این کشور هستند، تحت تاثیر این ماده مخدر قرار گرفته‌اند.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها