کد خبر: 158243
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نگاهی به راه‌حل آمریکا برای حل مسئله فلسطین؛

ترامپ و دلالی زمین برای اسرائیل

پیشنهاد صلحی که ترامپ خیلی به آن علاقه دارد به شکل قابل توجهی مانند معاملات املاک است. بر این اساس فلسطینی‌ها قرار است 50 درصد کرانه باختری را به اسرائیل واگذار کنند. شهرهای فلسطینی و شهرک‌های کرانه باختری که با پروژه‌های مسکونی اسرائیلی محاصره شدند تحت کنترل اردن قرار خواهند گرفت. دولت مصر نیز توافق می‌کند که بخشی از شمال سینا را همراه با نوار غزه به کشور جدید فلسطینی واگذار کند. پایتخت این تراکم عجیب و غریب، شهری فلسطینی در حومه قدس خواهد بود به نام «ابو دیس». بر این اساس، قدس به‌طور کامل و تفکیک‌نشده، پایتخت اسرائیل خواهد بود. بسیاری از اتفاقات اخیر منطقه گواهی بر آماده شدن زمینه برای عملی کردن این رؤیای غیرفلسطینی برای فلسطینی‌هاست.

ترامپ و دلالی زمین برای اسرائیل
کد خبر: 158243
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۲ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- ترامپ همچنان که دوران پرهرج و مرج ریاست‌جمهوری‌اش را با توییت‌ها و جنجال‌ها می‌گذراند، خاورمیانه به طرز خطرناکی به مرحله انفجار خود نزدیک می‌شود. جنگ‌های یمن و سوریه همچنان با التهاب ادامه دارند، مناقشه میان قطر و ائتلاف چهارگانه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین بدون هیچ چشم‌انداز روشنی ادامه دارد. ایران از بازوان نظامی خود در منطقه بهره می‌گیرد و عراق و مصر همچنان گرفتار حملات تروریستی در کشورهایشان هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، بیل لاو، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در تحلیلی که الجزیره منتشر کرد نوشت: اسرائیل، شادمان از به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت این رژیم همچنان به قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل بی‌توجه است و در کرانه باختری به شهرک‌سازی‌های خود ادامه می‌دهد. از طرف دیگر ترامپ تهدید کرده که کمک‌های ایالات متحده را به فلسطین قطع می‌کند، زیرا آن‌ها پس از معرفی پایتخت جدید رژیم صهیونیستی نخواسته‌اند تا با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کنند.

ترامپ در جلسه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «هفته گذشته آن‌ها با اجازه ندادن به معاون رئیس‌جمهور برای ملاقات با ایشان به ما بی‌احترامی کردند». ترامپ در ادامه گفت که او آماده بود تا از دادن «صدها میلیون» دلار کمک مالی به فلسطین خودداری کند. وی افزود: «این پول روی میز است و به آن‌ها داده نمی‌شود مگر آنکه بنشینند و درباره صلح مذاکره کنند.»

پیشنهاد صلحی که ترامپ خیلی به آن علاقه دارد- و داماد و مشاور ویژه امور خاورمیانه‌اش، جرد کوشنر همراه با بن‌سلمان، شاهزاده سعودی آن را دنبال می‌کنند- به‌شکل قابل توجهی مانند معاملات املاک است. جای تعجب نیست که کوشنر 36 ساله بدون هیچ سابقه‌ای در دیپلماسی، اما با سابقه‌ای زیاد در جهان پرخطر معاملات املاک نیویورک، چنین مقامی را در دولت ترامپ بر عهده گرفته است.

پیشنهاد ترامپ «طرح پناهگاه» (sanctuary plan) نامیده شده است. بر این اساس فلسطینی‌ها قرار است 50 درصد کرانه باختری را به اسرائیل واگذار کنند. شهرهای فلسطینی و شهرک‌های کرانه باختری که با پروژه‌های مسکونی اسرائیلی محاصره شدند تحت کنترل اردن قرار خواهند گرفت. دولت مصر نیز توافق می‌کند بخشی از شمال سینا را همراه با نوار غزه به کشور جدید فلسطینی واگذار کند. پایتخت این تراکم عجیب و غریب شهری فلسطینی در حومه قدس خواهد بود به نام «ابو دیس». بر این اساس، قدس به‌طور کامل و تفکیک‌نشده، پایتخت اسرائیل می‌شود.

این نقشه، به طور مشخص دیوانگی است. فلسطینی‌ها هیچ دلیلی ندارند که از حقوق خود در کرانه باختری صرف‌نظر کنند و به جای آن بخشی از خاک مصر را بپذیرند که غرق در تروریسم است. از طرفی دیگر چرا باید رئیس‌جمهور مصر بخشی از خاک کشورش را واگذار کند، در حالی که هم اکنون به دلیل واگذار کردن دو جزیره کوچک در دریای سرخ به سعودی‌ها مورد حملات مکرر قرار گرفته است؟

برای روشن شدن این مسئله اشاره به دو اتفاق ضروری است. نخست، بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز در سوم فوریه منتشر کرد، اسرائیل با دولت مصر توافق کرد که برای مبارزه با گروه «انصار بیت‌المقدس» (ABM)، یکی از شاخه‌های داعش در منطقه سینا به این کشور کمک خواهد کرد. انصار بیت‌المقدس در سال 2014 اعلام کرد که با خلیفه داعش، ابوبکر بغدادی، بیعت کرده است. این منطقه پس از آن «ولایت سینا» و تحت حاکمیت داعش اعلام شد.

مصر سال‌هاست که به دلیل درگیری با تروریست‌های صحرای سینا صدها پلیس و سرباز را از دست داده است. این گروهک وابسته به داعش در نوامبر 2017 مسجدی صوفی را به آتش کشیدند. این حمله 300 کشته بر جای گذاشت و مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ اخیر مصر بود.

به گزارش نیویورک تایمز، این «اتحاد مخفیانه» به اسرائیل اجازه داد تا در طول 2 سال اخیر بیش از 100 حمله هوایی را علیه «انصار بیت‌المقدس» در مصر انجام دهد. مقامات دولت مصر این ادعا را تکذیب کرده‌اند، اما مقامات اسرائیلی از تأیید یا تکذیب آن خودداری کردند. رژیم صهیونیستی با استفاده از پهبادها و هواپیماهای جنگنده تلاش کرده تا از توان نظامی این گروه شبه‌نظامی بکاهد، کاری که ارتش مصر در انجام آن هیچ‌گاه موفق نبود.

اگر به قیاس «معاملات املاک» بازگردیم، متوجه می‌شویم که اسرائیل عملاً منطقه شمال سینا را برای این هدف امن می‌کند. از طرف دیگر، رئیس‌جمهور مصر، عبدالفتاح سیسی تمام تلاشش را می‌کند که هر دو طرف سعودی و اسرائیلی را در یک دست نگاه دارد و از سوی دیگر اقتصاد وخیم مصر و حکومت خودش را نجات دهد. از این رو می‌توان ارسال صدها میلیون دلار سعودی به مصر را برای بهبود وضع اقتصادی و موقعیت سیسی نیز توجیه کرد. بنابراین، واگذاری بخش شمالی و دردسرساز صحرای سینا شاید در نظر سیسی بهای اندکی برای این کمک‌ها باشد.

از نظر محمد بن‌سلمان، راه‌حل «مسئله» فلسطین این است که هرچه بیشتر به اسرائیل نزدیک شود. اسرائیل- که البته سلاح هسته‌ای دارد- می‌تواند در مقابل هژمونی ایران در منطقه چالش ایجاد کند. ایالات متحده نیز به نوبه خود می‌تواند از قدرت نظامی برای مقابله با ایران بهره جوید.

در همین حین، جابجایی اجباری جمعیت بیشمار فلسطینی سناریوی نامطلوبی برای اسرائیلی‌هاست. اما برای آماده کردن افکار عمومی مردم اسرائیل که از هلوکاست و کوچ اجباری یهودیان در رژیم نازی خاطره خوشی ندارند چه کاری می‌توان انجام داد؟ برای اینکار چه سیاستی می‌تواند بهتر از اخراج مهاجران غیرقانونی آفریقایی عمل کند؟ اکنون حدود 35 هزار تن دقیقاً با مشکل جابجایی اجباری مواجه هستند.

دولت نتانیاهو یک پیشنهاد مقابل مهاجران آفریقایی قرار داد: یا 3500 دلار را به اضافه بلیت یک‌طرفه به آفریقا دریافت کنند، یا زندانی شوند.

در صورتی که اسرائیل موفق به مهاجرت اجباری این مهاجران شود، گام بعد جابجایی توده‌ای از مردم خواهد بود.

تمایل ترامپ برای انجام این «بزرگ‌ترین معامله» علاوه بر پول سعودی‌ها، حمایت اسرائیل و چشم‌پوشی مصر می‌تواند این رؤیای نامطلوب را بدل به واقعیتی کند که فلسطینیان هیچ نظری درباره آن ندارند.

به کانال تلگرام اعتمادآنلاین بپیوندید
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها