کد خبر: 158246
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

پرونده سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بسته شد/ معرفی سیمرغ‌داران جشنواره سی‌وششم

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر با معرفی برندگان این دوره از جشنواره برگزار شد.

پرونده سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بسته شد/ معرفی سیمرغ‌داران جشنواره سی‌وششم
کد خبر: 158246
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۱ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی و ... برگزار شد.

نکته عجیب در مراسم این بود که مردم عادی به تعداد بالا در سالن برج میلاد حضور یافته و در جایگاه خبرنگاران نشستند. این افراد با بیان اینکه مهمان ارگان های خاصی هستند در جایگاه خبرنگاران نشسته بودند. دبیرخانه جشنواره کارت های اختتامیه را توزیع کرده است.

مراسم با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز و سپس موسیقی زنده با کیفیت هنری پایین پخش شد. رضا رشیدپور اجرای این مراسم را برعهده داشت که این شب ها مجری برنامه «هفت» شبکه سه سیما هم هست.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره در سخنانی گفت: شهریور سال ۵۹ دشمن به خاک کشور حمله شد و ٨ سال طول کشید تا دشمنان را از کشور خارج کردیم. چند سال پیش نیز داعش با پشتیبانی اسراییل و آمریکا تلاش کرد تا ایران را تجزیه کند اما جوانان ما با هوشیاری اجازه ندادند دشمنان به خاک کشور وارد شوند. از شما می خواهم یک دقیقه به خاطر شهدا ایستاده و آنها را تشویق کنید.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن خیر مقدم به حاضران پیام حسن روحانی رییس جمهوری را قرایت کرد. در بخش از این پیام آمده بود: «سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام­ها و مواریث و دست­آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقا خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزه فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی» و «مسائل ایران» مهم­ترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین­ ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت­ ها و ظرفیت ­های ملّی و بین ­المللی خود را هر روز ارتقا بخشیم. در این زمینه، توسعه نیروی انسانی، توسعه سازمانی، توسعه منابع سرمایه، توسعه فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­ شدن در صحنه دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعه خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی­های عرضه محصولات از مهم­ترین برنامه ­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سان های نمایش تعریف نمی­ شود، بلکه وب‌سایت­ها، شبکه­ های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطه صنعت تصویر و سینما واقع می ­شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش ­قریحه و اندیشمند از گستره ایران­ زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست­ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­تواند جامعه را برای مواجهه با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین­مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعه استارت­آپ­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست­ ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط ­آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه ­های تنظیم ­کننده روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه ­حل­ های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!»

کنایه رشیدپور به پیام بلند رئیس‌جمهوری برای هنرمندان

رضا رشیدپور، مجری مراسم اختتامیه فجر۳۶ با اشاره به نامه بلند بالای ریاست جمهور برای هنرمندان گفت: مشخص بود ریاست جمهوری حرف‌های زیادی با سینماگران داشتند. پس بهتر است زود به زود دیداری با سینماگران داشته باشد تا حرف‌ها این چنین نماند و یکجا بیان شود.

برنامه جامع سینما تهیه شده است

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز متنی را اینگونه خواند: «به رغم رشد سیصد درصدی استقبال از سینما هنوز راه زیادی داریم و برای تحقق این امر ما و مجلس باید تلاش کنیم. برنامه جامع سینما تهیه شده است و به زودی تصمیم های اجرایی را ترسیم می کنیم.

طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.

لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.

آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.

حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.

کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود. فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های «دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.

از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا می کنیم

اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقا بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.

از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوارکننده است، اما کافی نیست.

این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.

تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.»

معرفی برترین‌ها

رسول صدرعاملی روی صحنه آمد تا سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به برادران ارک برای فیلم «حیوان» اهدا کند. برادران ارک از مسئولان خواستند به فیلم کوتاه، انجمن فیلم کوتاه و مدرسه ملی بیشتر توجه کنند و آن را جدی بگیرند.

سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری به چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) رسید. بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی از هیات داوران این جایزه را تقدیم کردند. فصیحی گفت: از مصطفی کیایی برای این فیلم تشکر می کنم و فکر می کنم این جایزه کار من را سخت می کند.

سیمرغ بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب رسید. این جایزه با حضور حسن خجسته، رسول صدرعاملی و بهرام بدخشانی تقدیم شد. پسر روزبهانی بعد از دریافت سیمرغ بیان کرد این فیلم به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک بود و ما هیچ کمبودی در روند تولید نداشتیم.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی با حضور خسرو دهقان و دیگر داوران حاضر روی صحنه به سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد. وی بیان کرد: از همه بازیگران این فیلم که گریم های سنگین را تحمل کردند تشکر می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه توسط فرشته طاٸرپور و دیگر داوران حاضر روی صحنه به عباس بلوندی برای «سرو زیر آب» اهدا شد. بلوندی گفت: این سیمرغ را به تمام بچه های سرو زیر آب و انجمن طراحان صحنه اهدا می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس توسط کمال تبریزی و دیگر داوران حاضر به سارا خالدی زاده برای «بمب» اهدا شد. خالدی زاده نیز از همه همکارانش در این فیلم و همچنین محسن شاه ابراهیمی طراح پیشکسوت تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری توسط محمدرضا فروتن و دیگر داوران به علیرضا علویان برای فیلم های به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد. علویان در سخنانی گفت: من از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی، بهروز شعیبی، مصطفی کیایی و ....تشکر می کتم که فیلم های خود را در اختیار من گذاشتید.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد. دانشمند نیز بیان کرد: از زنده یاد یدالله نجفی یاد می کنم و از بهرام توکلی و سعید ملکان تشکر می کنم و در نهایت جایزه را به مادرم اهدا می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای «به وقت شام» اهدا شد. همایونفر گفت: از هیات داوران و حاتمی کیا تشکر می کنم. این جایزه برای حاتمی کیا و کسانی است که جان خود را می دهند تا ما اینجا باشیم. کار باحاتمی کیا سبب می شود تا یادم بیاید آهنگسازم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد» اهدا شد. دهقانی گفت: امیدوارم خسرو به من رای نداده باشد که پارتی بازی نشده باشد. سهیل بیرقی برای این فیلم خیلی اذیت شد و امیدوارم در اکران اذیت نشود. از باران کوثری نیز تشکر می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد. زرین دست نیز با تشکر از هیات داوران از کارگردان و تهیه کننده این فیلم قدردانی کرد.

سیمرغ بلورین «هنر و تجربه» به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد. هومن سیدی گفت: اصلا نمی دانستم چنین جایزه ای وجود دارد. من می گویم من جایزه ام را از شما مردم گرفتم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی برای «خجالت نکش» اهدا شد. رضا مقصودی نیز بیان کرد: هومن جان من نیز نمی دانستم این جایزه وجود دارد. باید از احمد مهرانفر برای بازی در این فیلم تشکر کرد.

از خانواده شهید معزغلامی دعوت شد تا با همراهی ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر از نورالحلی برای حضور در مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» تقدیر کنند.

در ادامه مراسم سالار عقیلی یاد افشین یدالهی شاعر فقید را گرامی داشت و گفت قطعه خون غزل با شعری از این ترانه سرا را اجرا می کند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم های عرق سرد و «چهار راه استانبول» اهدا شد. دولتشاهی گفت: از مصطفی کیایی که برای بار سوم به من اعتماد کرد تشکر می کنم. امیدوارم این جشنواره جشن واقعی خانواده سینما باشد و همه از دیدن فیلم ها لذت ببریم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای فیلم «دارکوب» اهدا شد. دختر هاشم پور برای دریافت جایزه روی سن حاضر شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد. بهرامی گفت: خیلی این تندیس برایم ارزشمند بود. از بهروز شعیبی برای این نقش تشکر می کنم و از همه عوامل این فیلم تشکر می کنم. این جایزه را به خانواده ام تقدیم می کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به امین حیایی برای فیلم شعله ور اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی برای فیلم های تنگه ابوقریب و عرق سرد اهدا شد. امیر جدیدی گفت: از اساتیدم در هیات داوری و مردم تشکر می کنم و از عوامل دو فیلم تشکر می کنم.

سیمرغ بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلم کامیون اهدا شد. پرتوی گفت: قبل جشنواره گفته بودم شب اختتامیه داوران شام خانه ما ولی حالا می گویم حق سعید آقاخانی دیده نشد و داوران بازی او را ندیدند. از این بازیگر می خواهم روی صحنه بیاید تا این سیمرغ را به او هدیه دهم.

آقاخانی نیز بیان کرد: امسال بازی های خوبی دیدیم.

دومین سیمرغ این بخش به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد. هومن سیدی بعد از دریافت سیمرغش عنوان کرد: ممنون و سپاسگزارم. کم‌کم داشتم فکر می کردم جشنواره را اشتباه آمدم و مراسم در سالن بغلی برگزار می شود. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده فوق العاده هستید و از همه تیم بازیگرانم ممنونم. از هیات داوران هم تشکر می کنم.

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم بمب یک عاشقانه و پیمان معادی رسید. پیمان معادی گفت: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به وقت شام اهدا کردند. حاتمی کیا گفت: من فیلمساز این نظام هستم. سی سال است روی این سن می آیم و از بچه های اوج و سربازان گمنام تشکر می کنم. افتخار می کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم و افتخار می کنم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.

وی افزود: امثال رشیدپور واژه هایی می سازند که به آن انتقاد دارم. از صدا و سیما و شبکه های سه و دو به خدا شکایت می کنم. از تلویزیون شکایت دارم که فیلم های من را ۳۰ بار پخش می کند اما وقتی می خواهند کسانی را دعوت کنند تا این فیلم ها حرف بزنند ژست اپوزسیون میگیرند.احاج قاسم با این فیلم گریه می کند و اوف دارد به کسی که این فیلم را کمدی خواند.

دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای تنگه ابوقریب اهداشد. بهرام توکلی نیز بعد از دریافت سیمرغش گفت: متشکرم از هیات داوران و از سعید ملکان و تشکر ویژه دارم از گروه کارگردانی چون بدون یک گروه کارگردانی درجه یک، کار به ثمر نمی رسد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد. سعید ملکان بیان کرد: این جایزه متعلق به عوامل تنگه ابوقریب است. امسال یک لحظه ای شیرین را تجربه کردم و آن این بود که مخاطبان برای نام شهدای ابوقریب در آخر فیلم دست می زدند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به فیلم «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی اهدا شد. حامد حسینی گفت: محمدعلی باشه آهنگر برای این کار بسیار زحمت کشید و هرچه در این فیلم بدست آمد از نفس گرم شهدا بود.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغه زاده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به مغزهای کوچک زنگ زده اهدا کرد.

شاهسواری گفت: فاصله فیلم ششم تا اول خیلی کم بود و فیلم های مستند در میانه این جدول بودند. به عنوان مسئول خانه سینما باید بگویم سینمای ایران یک پارچه است و هیچ تیری آن را دو تکه نمی کند.

منبع: مهر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها