کد خبر: 158402
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

بسیاری از مخلصین، مومنین و غیر مومنین از قطار انقلاب پیاده شدند/ عده‌ای طرد و یا منزوی شدند/ قرار نبود کسانی که اعتقاد دینی ندارند اخراج شوند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مخلصین، مومنین و غیر مومنین از قطار انقلاب پیاده شدند، گفت: قرار نبود در انقلاب کسانی که تفاهم دینی ندارند و یا اعتقاد دینی ندارند اخراج شوند. بنیانگذار جمهوری اسلامی می فرمودند که مارکسیست ها هم در جمهوری اسلامی برای ابراز عقیده آزاد هستند به جز کسانی که توطئه کنند ولی این نظر عمل نشد.

بسیاری از مخلصین، مومنین و غیر مومنین از قطار انقلاب پیاده شدند/ عده‌ای طرد و یا منزوی شدند/ قرار نبود کسانی که اعتقاد دینی ندارند اخراج شوند
کد خبر: 158402
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| حسین انصاری راد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره سخنان دیروز رئیس جمهوری مبنی بر پیاده شدن عده ای از قطار انقلاب گفت: متأسفانه کم نیستند کسانی که از قطار انقلاب پیاده شدند. گروهی که مسلمان و انقلابی بودند و هم سابقه زندان در رژیم گذشته داشتند و مبارزه کردند. جدای از این ها مودب به آداب دیانت بودند. نهضت آزادی از جمله این گروه ها بود. این گروه از سالها قبل از انقلاب در عرصه مبارزه حضور داشت. آقایان مهندس بازرگان، سحابی، صباغیان و یزدی از اعضای نهضت آزادی شخصیت هایی بودند که در مبارزه علیه رژیم پهلوی نقش داشتند.

انصاری راد اضافه کرد: بسیاری از شخصیت ها و رجال علمی که خیلی هم جنبه سیاسی نداشتند ولی تفکرشان با تفکر بزرگان نظام تفاوت داشت آن ها هم از قطار انقلاب پیاده شدند. جدای از این نیز کسانی که ثروتی در کشور داشتند و مولد بودند الان در خارج از کشور هستند و سرمایه های عظیمی هم دارند. من ممکن است که از همه پرونده‌ها بی‌خبر باشم ولی به طور اجمال وقتی به برخی از پرونده هایی که برای مصادره اموال وجود دارد مراجعه می کردم می دیدم که خیلی دلیل قاطعی برای این کار وجود ندارد.

این فعال سیاسی تأکید کرد: بسیاری از افراد از عرصه انقلاب طرد شدند و یا شرایطی به وجود آمده که ناگزیر شدند که منزوی شوند.

انصاری راد گفت: بسیاری از نخبگان علمی کشور که باید نقشی در درون کشور و اداره کشور ایفا کنند، در عرصه حضور ندارند چون شرایط مناسب نیست. من خودم به عنوان کسی که از اول نهضت در مبارزه شریک بوده‌ام و بعد از انقلاب در اداره کشور حضور داشتم و در مجالس اول، پنجم و ششم بوده ام و با بزرگان و مدیران درجه اول کشور و با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آشنایی دارم می گویم که متأسفانه شرایط کاری به گونه ای بود که بسیاری از مخلصین، مومنین و غیر مومنین از قطار انقلاب پیاده شدند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: قرار نبود در انقلاب کسانی که تفاهم دینی ندارند و یا اعتقاد دینی ندارند اخراج شوند. بنیانگذار جمهوری اسلامی می فرمودند که مارکسیست ها هم در جمهوری اسلامی برای ابراز عقیده آزاد هستند به جز کسانی که توطئه کنند ولی این نظر عمل نشد.

انصاری راد در ادامه گفت وگوی خود با اعتمادآنلاین به نقش حزب جمهوری اسلامی در اداره کشور پرداخت و گفت: بعد از انقلاب به دلایل مختلف شرایط خاصی برای روحانیت ایجاد شد. از یک طرف به خاطر نقشی که در اواخر نهضت ایفا کرد و در آغاز انقلاب از پشتیبانی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز بهره می برد و همچنین روحانیت از موقعیت مذهبی کشور و ملت بهره‌مند بود. در نتیجه شرایط مختلفی وجود داشت که بالاخره اداره کشور در اختیار حزب جمهوری اسلامی قرار گرفت و مجلس اکثریتشان متشکل از اشخاصی بودند که یا عضو و یا طرفدار حزب جمهوری اسلامی بودند و در سطح کشور هم نیروهای فعال و انقلابی و مبارز تقریبا جبهه مهمی برای حزب جمهوری اسلامی تشکیل دادند و یا حزب جمهوری اسلامی از آن ها استفاده می کرد.

وی افزود:‌ اما مبنای عمل حزب جمهوری اسلامی بر حذف بود. حالا در قول ممکن است حرف هایی گفته شود ولی عملا مبنای حزب جمهوری اسلامی بر حذف همه کسانی بود که که تفکرشان در چارچوب حزب جمهوری اسلامی جا نمی گرفت و غیر از آن به گونه ای دیگر فکر می کردند و یا تصورشان این بود که تفکر حزب نارسا است. اما هیچ ابایی در طرد مخالفان حزب جمهوری اسلامی نبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها