کد خبر: 158603
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

سفیر ایران در روسیه:

تهران و مسکو روابط‌شان را براساس تهدیدها و فرصت‌های مشترک گسترش می‌دهند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: تهران و مسکو بر اساس تهدیدها و فرصت‌های مشترک دو کشور در منطقه و جامعه جهانی، روابط رو به رشد خود را گسترش می‌دهند.

تهران و مسکو روابط‌شان را براساس تهدیدها و فرصت‌های مشترک گسترش می‌دهند
کد خبر: 158603
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مهدی سنایی در نشست «روابط ایران و روسیه، 39 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی» که به همت حزب لیبرال دمکرات روسیه در ساختمان مجلس دوما برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی در تشریح تهدیدها و فرصت های مشترک ایران و روسیه در منطقه و جهان گفت: مواد مخدر در منطقه ما در طول 15 سال گذشته با توجه به حضور (نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) ناتو در افغانستان، به جای کاهش، 40 برابر رشد کرده که این مساله یکی از تهدیدهای مشترک ایران و روسیه است.

سنایی، مبارزه با تروریسم را دیگر تهدید مشترک دو کشور دانست و گفت: اگر چه مبارزه با تروریسم، تهدیدی جهانی است، اما ایران و روسیه صادقانه در مبارزه با این پدیده عمل کرده اند و به پیروزی هایی نیز دست یافته اند.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به یکجانبه گرایی آمریکا که منشا بسیاری از بی ثباتی ها در منطقه و جهان است، گفـت: تحریم های غرب علیه ایران و روسیه و دکترین جدید اتمی آمریکا، از دیگر تهدیدهای مشترک دو کشور است.

سنایی در تشریح منافع مشترک دو کشور، ثبات در منطقه خاورمیانه و اوراسیا، تثبیت قیمت حامل های انرژی در جهان، ترانزیت کالا (راهگذار شمال - جنوب) و در نتیجه تاثیرگذاری بر حمل و نقل منطقه ای و جهانی و موضوع دریای خزر را از دیگر فرصت های همکاری مشترک دانست.

سفیر ایران در روسیه، به همکاری های دو کشور در مجامع بین المللی اشاره کرد و گفت: دو کشور در کمیسیون حقوق بشر، در حوزه خلع سلاح و بسیاری از عرصه های دیگر همکاری دارند و در حفظ توافق های بین المللی به ویژه برجام کوشش می کنند.

همکاری های ایران و روسیه در قالب دو یا چندجانبه، مانند آنچه در سوریه (همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه) اتفاق افتاد، یافتن سازوکارهای چندجانبه برای حل و فصل مسائل منطقه ای، همکاری دو کشور در جهان اسلام (ایران به عنوان عضو موثر و روسیه به مانند عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی)، از دیگر مواردی بود که سفیر کشورمان در مسکو، برشمرد.

سنایی در ادامه به همکاری های سفارت جمهوری اسلامی ایران و حزب لیبرال دمکرات روسیه برای گسترش روابط تهران و مسکو اشاره کرد و گفت: این همکاری ها تبدیل به سنت شده و به تدریج در حال تبدیل شدن به تجربه ای تاریخی است.

سفیر ایران در مسکو، با تشکر از حزب لیبرال دمکرات برای برگزاری چنین نشست هایی گفت: کارشناسان دو طرف در زمینه های اقتصادی نیز مذاکراتی داشته اند که ما امیدواریم با پیگیری شدن، به نتیجه مطلوب برسد.

سنایی در ادامه، تلاش های حزب لیبرال دمکرات روسیه برای گسترش روابط دو کشور را ناشی از حمایت های ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر این حزب دانست و با ابراز خرسندی از حضور جوانان روسیه در چنین نشستی اظهار داشت: حضور جوانان روس، نوید بخش همکاری های بیشتر دو کشور درآینده است.

وی در ادامه پاسداشت انقلاب اسلامی ایران را به معنای پاسداشت پیروزی مبارزات طولانی مردم ایران برای کسب استقلال و آزادی عنوان کرد که در نتیجه آن حکومتی برپایه مردمسالاری دینی، شکل گرفت.

سنایی در ادامه به تشریح روابط ایران و روسیه پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: دو کشور پس از دوره شوروی، با وجود فراز و فرودهای فراوان در 25 سال اخیر، توانسته اند روابط خود را در حوزه های مختلف گسترش دهند.

سفیر ایران در مسکو گفت: روابط دو کشور در چهار سال اخیر به خصوص در دو سال گذشته، متحول شده است و همکاری های ایران و روسیه در سوریه نیز شکل خاصی به آن داده است، تا حدی که این تغییرات برای مردم نیز کاملا محسوس است.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها