کد خبر: 158617
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

رویکرد شورای شهر شفافیت در تمام سطوح است/ برنامه‌مان این است که جزئیات هزینه‌کردها در معرض بررسی مردم قرار داشته باشد/ شهرداری متوجه شده که ما با کسی تعارف نداریم

امروز کلیات بخش هزینه‌ای بودجه سال آینده شهرداری تهران تصویب شد اما اعضای شورای شهر به ردیف‌های مبهمی که اخیراً حاشیه‌ساز شده‌اند، ورود نکردند با این وجود محمد سالاری می‌گوید شفافیت و توجیه مردم در مورد هزینه‌کردها در اولویت کار شورای شهر قرار دارد.

رویکرد شورای شهر شفافیت در تمام سطوح است/ برنامه‌مان این است که جزئیات هزینه‌کردها در معرض بررسی مردم قرار داشته باشد/ شهرداری متوجه شده که ما با کسی تعارف نداریم
کد خبر: 158617
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| امروز اعضای شورای شهر کلیات بخش هزینه‌ای بودجه شهرداری تهران را تصویب کردند. در همین بخش ردیف‌هایی بود که در روزهای اخیر حاشیه‌هایی به همراه داشت، این ردیف‌ها اختصاص 45 میلیارد تومان برای «پاداش‌های اتفاقی» و 40 میلیارد تومان برای «تخصیص به مؤسسات و افراد حقیقی» بود. محمد سالاری یکی از اعضای شورای شهر در مورد موضع اعضای شورای شهر درباره این ردیف‌ها به اعتمادآنلاین می‌گوید: «هنوز وارد جزئیات نشده‌ایم اما آنچه که اهمیت دارد این است که رویکرد شورای شهر پنجم در بودجه‌نویسی تاکید بر شفافیت حداکثری است. ما اعتقاد داریم که اولاً بودجه باید شفاف باشد ثانیاً مردم باید در جریان تمام فرآیندهای مربوط به تصمیم گیری، تأمین درآمد، نحوه هزینه کرد و... باشند و همه امور باید در معرض دید افکار عمومی قرار داشته باشد.»

او تشریح مناقصه‌ها، مزایده‌ها، پرداخت‌ها و... را شامل همین شفافیت می‌داند و می‌گوید: «در حال حاضر شهرداری یک سامانه الکترونیک برای این کار دارد که تقویت آن در دستور کار شهرداری قرار داده شده تا مردم به راحتی به تمام جزئیات عملکرد شهرداری و شورای شهر دسترسی داشته باشند. اگر این شفافیت وجود داشته باشد خود به خود رسانه‌ها و افکار عمومی از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری سؤال خواهند پرسید و آنها باید در مورد جزئیات اقدامات و دلایل انجام آنها توضیح بدهند.»

سالاری ادامه می‌دهد: «اساساً اگر شفافیت وجود داشته باشد مسئولان چاره‌ای غیر از پاسخگویی نخواهند داشت. مخصوصاً حالا که شبکه‌های اجتماعی قدرت زیادی دارند و مسئولان را وادار به پاسخگویی می‌کنند.»

او می‌گوید: «در مواردی شهرداری تصمیم می‌گیرد که به نهادی که ذیل مأموریت آن، فعالیت می‌کند اعتباراتی اختصاص بدهد. این کارها هیچ ایرادی ندارد به شرط اینکه مشخص باشد این اعتبار برای چه کاری هزینه شده و ملاک اختصاص پیدا کردن آن به فلان فرد یا نهاد چه بوده است. در گذشته معلوم نبود که چرا نهادها و افراد از شهرداری اعتبار دریافت می‌کنند و دلیل انتخاب آنها و اختصاص بودجه به آنها چیست اما این روند نباید ادامه پیدا کند.»

سالاری تمرد از اجرای مصوبات شورای شهر در مورد هزینه‌کردها را یکی از بدعت‌های شهرداری قبل اعلام می‌کند و می‌گوید: «در دوره‌های قبل دیده می‌شد که شورای شهر برای فلان امر بودجه‌ای مصوب می‌کرد اما شهرداری این بودجه را براساس صلاحدید خودش هزینه می‌کرد و در این مورد به شورای شهر پاسخگو نبود اما ما از همان ابتدای کار شورای شهر پنجم اعلام کردیم که این بدعت نباید ادامه پیدا کند.»

او می‌گوید: «خوشبختانه دوستان ما در شهرداری هم فهمیده‌اند که شورای شهر با کسی تعارف ندارد و هیچ عذری را برای تخلف از مصوبات یا زاویه گرفتن از قانون نمی‌پذیرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها