کد خبر: 158715
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

نشریه فارین پالیسی مدعی شد ایران در سوریه با آتش بازی می‌کند؛

آیا سقوط جنگنده اف-16 اسرائیل تحولی در درگیری‌های منطقه ایجاد می‌کند؟

برخی تحلیل‌گران مدعی شدند که دولت اسد با سرنگونی یک جنگنده اف-16 اسرائیل تحولی در درگیری‌های منطقه ایجاد کرده است. ازآنجایی‌که این اولین بار در بیش از سه دهه گذشته بود که یک جت اسرائیلی توسط آتش دشمنانش سرنگون می‌شود؛ پاسخ فوری برخی از تحلیلگران این بود که درگیری در منطقه وارد «مرحله جدید استراتژیک» شده است.

آیا سقوط جنگنده اف-16 اسرائیل تحولی در درگیری‌های منطقه ایجاد می‌کند؟
کد خبر: 158715
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- سرنگونی یک هواپیمای اسرائیلی، اساساً تعادل استراتژیک خاورمیانه را تغییر نخواهد داد. برخی رسانه‌ها مدعی می‌شوند که ایران با کمک شورشیان سوریه و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به دنبال «ترسیم قوانین بازی» است که اقدامات اسرائیل را هدایت می‌کند. درگیری‌های روزهای گذشته در مرزهای شمالی در این زمینه رخ داد. بنا بر گزارش‌های این رسانه‌ها جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل این کشور 12 بار، ازجمله 3 موضع پدافند رژیم اسد و 4 پایگاه نظامی ایران در سوریه را بمباران کردند و پس‌ازآن یک فروند جنگنده «اف-16» نیروی هوایی این کشور توسط پدافند سوریه سرنگون‌شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از فارین پالیسی، قبل از آنکه این اتفاق روز شنبه رخ دهد، اسرائیل انتظار داشت که حملاتش به مواضع ایران و حزب‌الله و تأسیسات تولیدی در سوریه، با پاسخ مواجه نشود.

فارین پالیسی مدعی می‌شود روز شنبه ایران با ارسال یک هواپیمای بدون سرنشین برای سرنگونی جنگنده اسرائیلی، واکنش‌های زنجیره‌ای را آغاز کرد که باعث شد نیروی هوایی اسرائیل، نیروهای مقاومت اسد و موقعیت‌های ایران در سوریه را موردحمله قرار دهند.

این امر به رژیم اسد فرصت داد تا با سرنگونی یک جنگنده اف-16 اسرائیل و تحریک کردن نیروهای هوایی اسرائیل، الگوی جدیدی را بنا کند. ازآنجایی‌که این اولین بار در بیش از سه دهه گذشته بود که یک جنگنده اسرائیلی توسط سرنگون می‌شود. پاسخ فوری برخی از تحلیلگران این بود که درگیری در منطقه وارد «مرحله جدید استراتژیک» شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با توجه به حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه گفت: «دوران بزن‌دررو به پایان رسید.» سایت خبری اسرائیل، پیشگویی کرد که این نشانه‌ای از اتفاقات شوم در مرز شمالی اسرائیل است.

آن‌ها اشتباه می‌کنند. از دست دادن یکی از جت‌های اسرائیلی نباید اغراق‌آمیز باشد. این‌یک نقطه عطف نیست که تعادل استراتژیک در خاورمیانه را تغییر دهد. سوری‌ها و روس‌ها، هواپیماهای متعددی را در طول جنگ داخلی سوریه ازدست‌داده‌اند.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در این تحلیل مدعی شد، به این دلیل که دشمنان اسرائیل در طی 30 سال گذشته تنها یک هواپیما را نابود کرده‌اند و اسرائیل از زمان آغاز جنگ سوریه بیش از 100 حمله به این کشور داشته و به گفته نیویورکر، در سال 2007، رآکتور هسته‌ای دولت اسد را نابود کرده است، دلایل کمی برای زیر سؤال بردن نیروی هوایی سوریه وجود دارد. دولت اسد به‌سختی در هفت سال جنگ علیه شورشیان سوریه جان سالم به دربرد، به همین دلیل، شانس کمی برای مقابله با ارتش پیشرفته و حرفه‌ای مانند اسرائیل را خواهد داشت. با توجه به جایگاه دولت اسد، احتمالاً اسد بیشتر از اینکه بخواهد از حملات هوایی اسرائیل جلوگیری کند، به بازسازی کشور منهدم شده‌اش نیاز دارد.

نخستین حملات اسرائیل به پایگاه‌های نظامی در سوریه، نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند به ادعای خودشان جلوی نفوذ ایران در این کشور بگیرند؛ با این حال فارین پالیسی مدعی می‌شود که حزب‌الله ممکن است خود را با سلاح‌های پیشرفته مسلح کند، اما علاقه‌ای به مبارزه با اسرائیل که ممکن است به لبنان کشیده شود ندارد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها