تدابیر امنیتی در بیروت در آستانه سفر رکس تیلرسون

در آستانه سفر فردا (پنجشنبه) رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان، مقامات بیروت تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در فرودگاه و مقرهای دفتر ریاست جمهوری، دفتر رئیس پارلمان و نخست‌وزیر لبنان اتخاذ کردند.

تدابیر امنیتی در بیروت در آستانه سفر رکس تیلرسون
کد خبر: 158755
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| به نقل از سایت النشره، سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان از این جهت حائز اهمیت است که وی اولین مقام عالی‌رتبه سیاسی در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است که به لبنان می‌رود.

قرار است این سفر بیش از هشت ساعت طول نکشد اما در این سفر پیرامون پرونده‌های مختلفی رایزنی می‌شود.

این مقام آمریکایی همچنین قرار است در سفرش به منطقه علاوه بر لبنان، مصر، کویت به قطر، اردن، اراضی اشغالی و ترکیه نیز سفر کند.

منابع دیپلماتیک لبنانی اظهار کردند: موضوعاتی که قرار است تیلرسون درباره آن با طرف‌های لبنانی رایزنی کند به طور رسمی ابلاغ نشده اما اطلاعات غیررسمی حاکی از آن است که این گفت‌وگوها حول دو موضوع اصلی باشد: موضوع اول، ابلاغ موضع آمریکا نسبت به مسائل منطقه، موضوع قدس و موضع نهایی ترامپ درباره این موضوع که قدس پایتخت اسرائیل باشد، است.

همچنین قرار است که تیلرسون با مقامات لبنان درباره بحران سوریه و پیامدهای منفی آن در سوریه و کشورهایی که در همسایگی آن قرار دارند خصوصا لبنان رایزنی کنند. همچنین وزیر خارجه واشنگتن به بازگشت میلیون‌ها آواره سوری به کشورشان در صورتی که این مناطق امن باشد تاکید خواهد کرد.

در این سفر رکس تیلرسون همچنین قرار است پیرامون مذاکرات ژنو و دستاوردهای آن بحث و رایزنی شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر به موضوع تروریسم نیز خواهد پرداخت؛ چراکه وی معتقد است که نابودی مواضع اصلی داعش در تمامی مناطق سوریه و عراق به معنای نابودی نهایی این گروهک تروریستی نیست. تیلرسون ضمن تاکید بر لزوم هوشیاری نسبت به بازمانده‌های پنهان داعش که عملیات‌های تروریستی را انجام می‌دهند، گفت: حتی الامکان این عملیات‌های تروریستی باید قبل از اجرا با عملیات‌های پیشگیرانه منهدم شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در بیروت عملکرد خوب ستاد مبارزه با تروریسم لبنان را خواهد ستود.

این منابع دیپلماتیک اظهار کردند، موضوع دوم رایزنی‌های تیلرسون با مقامات لبنانی پیرامون این مساله خواهد بود که لبنان تصمیم انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ را نمی‌پذیرد و اینکه باید مساله فلسطین با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت و تعیین قدس به عنوان پایتخت دو کشور فلسطین و اسرائیل حلو فصل شود.

همچنین در این دیدار قرار است میشل عون، رئیس‌جمهوری، نبیه بری، رئیس پارلمان و سعد حریری، نخست وزیر لبنان به بحث درباره "بلوک ۹" که یکی از مناطق اقتصادی ویژه لبنان است بحث و رایزنی و از تلاش‌های دیوید ساتر فیلد، نماینده ویژه آمریکا در بیروت و تل‌آویو تقدیر کنند.

لبنان تقسیم منابع این بلوک به سه قسمت (یک سوم برای اسرائیل و دو سوم دیگر برای لبنان) را نمی‌پذیرد و تمامی ذخایر آن را از آن خود می‌داند.

اما پرونده داغ دوم تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر کشیدن دیوار بتنی در ۱۳ نقطه مختلف تحت سیطره لبنان و سازمان ملل است که در سال ۲۰۰۰ با عنوان "خط آبی" مرز عقب نشینی موقت اسرائیل از سوی لبنان و سازمان ملل ترسیم شد.

همچنین مقامات لبنانی بر اهمیت نقش آمریکا در قانع کردن اسرائیل بر عدم ساخت دیوار در هیچکدام از این مناطق تاکید خواهند کرد چراکه این عمل رژیم صهیونیستی به مثابه زیر پا گذاشتن تصمیم ۱۷۰۱ است.

مسئولان لبنان از طرف آمریکایی خود می‌خواهند تا به منظور آمادگی و مسلح کردن ارتش در کنفرانس دوم رم که ۱۵ مارس آینده برگزار خواهد شد و همچنین کنفرانس بروکسل و پاریس مشارکتی فعال داشته باشد.

اما در زمینه همکاری نظامی اوضاع خوب است چراکه افسران ارشد فرماندهی مرکزی، رئیس ستاد و یا معاون وی به منظور نشست با جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان به «الیرزه» می‌روند تا از روند آمادگی و تمرینات سربازانش توسط مربیان آمریکایی مطلع شوند.

منبع: ایسنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها