صرفه‌جویی 40 میلیون دلاری با تولید بومی یک کاتالیست پتروشیمی

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت اعلام کرد درآمدهای ارزی، بیش از 50 درصد درآمد صنعت پتروشیمی را تشکیل می‌دهد، بنابراین تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

صرفه‌جویی 40 میلیون دلاری با تولید بومی یک کاتالیست پتروشیمی
کد خبر: 158777
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| «حبیب الله بی طرف» امروز (چهارشنبه) در آیین امضای قرارداد تجاری سازی کاتالیست SAC500 افزود: صنعت پتروشیمی دارای بازدهی و نرخ بازگشت سرمایه بالایی در کشور ماست.
بی طرف تاکید کرد در بخش پژوهش و فناوری، تجاری سازی دانش، اهمیت زیادی دارد و باید برای پیوند این 2 بخش تلاش کرد و سهم بخش پژوهش را در اقتصاد بالا برد.

صرفه جویی ارزی سالیانه 40 میلیون دلار

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این آیین اعلام کرد: بخش فناوری پتروشیمی اکنون به بلوغ رسیده است و ما به چرخه دانش و پژوهش فناوری دست یافته ایم.

«اسماعیل قنبری» افزود: در بخش فرایندی، تاکنون پنج فرایند و 10 کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی را تولید کرده ایم.

وی اضافه کرد: امروز قرارداد تجاری سازی یک کاتالیست پرکاربرد پتروشیمی برای تولید پلی اتیلن سنگین امضا شده است.

قنبری ادامه داد: سالیانه 400 هزار تن پلی اتیلن سنگین در کشور تولید می شود که این کاتالیست برای این میزان تولید کافی است.

وی اضافه کرد: با تولید این کالالیست، سالیانه 40 میلیون دلار در واردات این محصول صرفه جویی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مراسم گفت: برای رقابت در بازارهای جهانی، شرکت های پتروشیمی باید حمایت شوند تا در تهیه کاتالیست و سایر فناوری ها به کشورهای دیگر وابسته باشیم.

«سیدرضا نوروززاده» افزود: دولت و وزارت نفت از پژوهش و فناوری حمایت می کنند که این اقدام در چارچوب سیاست های ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب است.

راه اندازی واحدهای تعطیل به سبب کمبود کاتالیست

در این آیین مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره اهمیت تولید کاتالیست ها در پتروشیمی گفت: در گذشته یکی از واحدهای تولیدی به علت فقدان کاتالیست به مدت 6 ماه از سرویس خارج بود.

«عادل نژاد سلیم» با تاکید بر لزوم حمایت از ساخت داخل، افزود: در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بخشنامه ای صادر کرده ایم که بر اساس آن خرید محصولات دارای مشابه داخلی ممنوع است.

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون حدود 64 میلیون تن در سال است که طبق برنامه تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 120 میلیون تن افزایش می یابد.

در مسیر تحقق این هدف، دستیابی به فناوری های جدید بویژه در بخش کاتالیست ها، اهمیتی ویژه دارد؛ زیرا بدون آنها امکان تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

کاتالیست SAC500 از خانواده کاتالیست‌های «زیگلر ناتا» است که در فرآیند تولید پلی اتیلن سنگین قابل استفاده است.

این کاتالیست از لحاظ فنی با کاتالیست‌های وارداتی قابل رقابت است و می‌تواند برای تولید لوله استفاده شود.

این محصول قابلیت جایگزینی کاتالسیت‌های وارداتی مصرفی در واحدهای پلی اتیلن سنگین را داشته و از مزیت‌هایی مانند قیمت تمام شده به مراتب پایین‌تر، ضایعات کمتر در مراحل ساخت و دانش فنی بومی برخوردار است.

با دستیابی به این دانش فنی، گامی بلند همسو با استقلال علمی مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین و قطع وابستگی به واردات این محصول برداشته شده است.

بازار مصرف «گرید لوله پلی‌اتیلن سنگین» در کشور، اکنون حدود 400 هزار تن است و برای این منظور، سالیانه حدود 30 تن کاتالیست با قیمت میانگین 400 دلار به ازای هر کیلو کاتالیست، مورد نیاز است.

مجتمع های پتروشیمی جم، مارون، شازند و کرمانشاه تولیدکنندگان فعلی این گرید به شمار می روند که با راه‌اندازی طرح‌های آینده پتروشیمی، افزایش میزان مصرف این کاتالیست نیز پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها