کد خبر: 158814
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

تغییر شیوه کشت و استفاده از تکنولوژی‎های نوین راهکار مدیریت منابع آب است

مدیریت منابع آب در کشت بهاره یکی از ضرورت‎های مهم در حوزه صرفه جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از منابع محدود آبی با توجه به کاهش بارش‎ها و خشکسالی مزمن در کشورمان به حساب می‎آید.

تغییر شیوه کشت و استفاده از تکنولوژی‎های نوین راهکار مدیریت منابع آب است
کد خبر: 158814
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه تغییر شیوه و آرایش کشت محصولات زراعی به طوری که بیشترین کارایی مصرف آب را داشته باشد، یکی از مهم‎ترین راهکارهای مدیریت بهینه منابع آب در کشور است، اظهار کرد: کارهای عملی و مهمی در این حوزه می‎توان انجام داد که نیاز به فرهنگ سازی و توجیه کشاورزان دارد.

خالد جعفری، با بیان اینکه به عنوان مثال ما در استان کردستان در کشت چغندر قند بهاره فاصله‎ها را برای بار اول در استان طی بهار سال زراعی گذشته کم کردیم که از فضا و شرایط محیطی بهتر استفاده شد، گفت: با تغییر شیوه کشت از کشت بذری به کشت نشاءکاری که در خزانه محصول در سطح کم کشت و به مزرعه اصلی انتقال داده می شود حداقل ۳-۲ نوبت در آبیاری صرفه جویی می‎شود و این کار در زراعت چغندر، ذرت دانه‎ای، جالیز، سبزی و صیفی و ... قابل اجرا است. این دست اقدامات باید با فرهنگ‌سازی گسترده در میان کشاورزان در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: توسعه کشت زیر پلاستیک به منظور زود رس کردن محصولاتی مانند خیار، هندوانه، کدو و.... هم باید به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی مورد توجه قرار بگیرد.

جعفری تغذیه متعادل و مناسب بر اساس نیاز واقعی گیاه و بر پایه آزمون خاک که کارایی مصرف آب را بالا می‎برد را هم به عنوان یکی دیگر از راهکارهای مدیریت منابع آب عنوان کرد و گفت: توجه به حفظ و ذخیره رطوبت خاک از طریق به کارگیری شیوه کشاورزی حفاظتی هم از جمله نکات مهمی است که برای این منظور باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: تلاش در تغییر شیوه‎های مرسوم آبیاری به شیوه‎های آبیاری موضعی میکرو (Tape) که کارایی و راندمان بالایی در حد ۹۰ درصد دارد هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

جعفری استفاده از مواد آلی در اکثریت مزارع که موجب جذب بیشتر رطوبت شود را هم به عنوان یکی دیگر از راهکارهای مدیریت منابع آب در کشت بهاره عنوان کرد و گفت: استفاده از ارقام زود رس و متوسط رس به جای ارقام دیررس که آب کمتری نیاز دارند و با سرماهای دیررس پاییزه برخورد نمی کنند هم می تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

وی تغییر کشت بهاره به پاییزه در مورد ارقامی که مقاوم به سرما هستند و کشت انتظاری به صورت خفته زیر خاک تا فراهم شدن شرایط محیطی و جوانه زدن بذر را هم از دیگر راهکارهای مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی و افزایش میزان بهره‎وری آب در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

منبع: ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها