کد خبر: 159047
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

۱۳ شهروند و ۳ نهاد روسی متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به نفع ترامپ شدند

گزارش ۳۷ صفحه‌ای مبنی بر اینکه روس‌ها تخریب هیلاری کلینتون را از سال ۲۰۱۴ شروع کردند، منتشر شد. ۱۳ شهروند و ۳ نهاد روسی متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ شدند و تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

۱۳ شهروند و ۳ نهاد روسی متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به نفع ترامپ شدند
کد خبر: 159047
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| رابرت مولر، دادستان ویژه تحقیق دربارۀ دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، گفت که این ۱۳ شهروند و ۳ نهاد به دونالد ترامپ کمک کردند تا در انتخابات برنده شود.

این ۱۳ نفر به آمریکا سفر کردند و خود را به جای شهروندان آمریکایی جا زدند تا بتتوانند وجه دونالد ترامپ را در شبکه‌های اجتماعی بالا ببرند. مولر در ادامه اعلام کرد که سه نفر از آن‌ها به تخلف بانکی و پنج نفر دیگر به سرقت هویت متهم شدند.

گزارشات حاکی از آن است که این تلاش‌ها از دو سال قبل از انتخابات ۲۰۱۶ شروع شده است. بر اساس کیفر خواست، «یوگنی پریگوزین» از متحدان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از این گروه «با هدف راهبردی ایجاد اختلاف در نظام سیاسی آمریکا» حمایت مالی کرده است و اینکه این افراد از نیمه سال 2016 حمایت از تبلیغات ترامپ و بی اعتبار کردن «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ را شروع کرده بودند. اعضای این گروه با تیم تبلیغاتی ترامپ در ارتباط بودند.

وزارت دادگستری آمریکا گفت: «هیئت منصفه‌ دادگاه منطقه‌ ای «کلمبیا» پرونده‌ محکومیت ۱۳ شهروند و سه شرکت روسی را که از دفتر بازپرس ویژه ارائه شده بود تایید کرد و بازپس فرستاد. این ۱۳ شهروند و سه شرکتی روسی به اتهام تلاش برای دخالت در نظام سیاسی آمریکا، از جمله در برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۶ مرتکب جرایم فدرال شده و مجرم شناخته شده اند. متهمان آنچه را که جنگ اطلاعاتی ضد آمریکا نام می ‌بردند، به اجرا گذاشته بودند. هدف آنان گسترش بی اعتمادی به نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری و در کل بی اعتمادی به نظام انتخاباتی کشور بوده است. بر اساس اتهام‌هایی که ضد این افراد و شرکت‌ها مطرح شده ۱۲ تن از متهمان در فواصل مختلف برای شرکتی با نام «اداره تحقیقات اینترنتی» کار می‌ کرده اند شرکتی روسی که مقر آن در شهر «سن پترزبورگ» روسیه قرار دارد.»

به گفته‌ وزارت دادگستری آمریکا، اداره تحقیقات اینترنتی صد‌ها نفر را به استخدام خود درآورده و بودجه‌ سالانه‌ آن میلیون ‌ها دلار برآورد شده است.

این شرکت در سال ۲۰۱۴، پروژه‌ ترجمه ‌ای را با تمرکز بر آمریکا آغاز کرده و در ماه ژوئیه‌ ۲۰۱۶ دست کم ۸۰ مترجم با این پروژه همکاری می ‌کرده اند. دو تن از متهمان در سال ۲۰۱۴ به آمریکا سفر کرده اند تا برای عملیات نفوذ بر نظام سیاسی آمریکا اطلاعات گردآوری کنند. متهمان صد‌ها حساب کاربری تقلبی در فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام ایجاد کرده و چنین وانمود کرده اند که این حساب ‌ها را افرادی در داخل آمریکا راه انداخته اند. آنان هویت‌ های ساختگی آمریکایی، حساب‌ های بانکی نامعتبر، اسناد هویتی جعلی تهیه کرده بودند و خود را با عنوان آمریکایی‌ هایی جا زدند که در زمینه اجتماعی و سیاسی فعالیت دارند. آنان از هر دو نامزد ریاست جمهوری اعلام پشتیبانی کرده و با شهروندان آمریکایی که تمایل به همکاری نداشتند ارتباط برقرار کرده بودند. آنان همچنین به خرید آگهی‌های سیاسی در شبکه‌ پایگاه‌های اجتماعی اقدام کرده بودند. روس ‌ها همچنین شهروند واقعی آمریکا را شناسایی و به آنان پول پرداخت کرده بودند تا آنان را در فعالیت ‌های سیاسی به کار گیرند. بر اساس شواهدی که به دست آمده آمریکایی‌ ها نمی ‌دانستند که دارند با شهروندان روسی تماس برقرار می ‌کنند.

واکنش های داخلی

پس از اعلام این خبر، «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد: «حکم صادره علیه اتباع روسیه نشان می دهد که روس ها در حمله ای شوم و سازمان دهی شده به نظام سیاسی ما دست داشته اند.» وی تصریح کرد آمریکا باید تمامیت انتخابات آینده در این کشور را حفظ کند.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس آمریکا هم در بیانیه ای گفت: این اتهامات کاملا روشن می کند که روس ها تلاش داشتند در انتخابات به نفع ستاد ترامپ تاثیر بگذارند و همچنان تلاش کنند در انتخابات ما دخالت ورزند.

هیلاری کلینتون از طریق سخنگوی خود از اظهارنظر در این باره سرباز زد. اما «رابی موک» مدیر سابق ستاد کلینتون در توئیتی نوشت: «آیا رئیس جمهور و کنگره ما قوی خواهند ایستاد و دست به اقدامی خواهند زد یا خواهند گذاشت این مداخله تکرار شود؟»

در عین حال کاخ سفید اعلام کرد حکم یک دادستان آمریکایی در خصوص دخالت اتباع روسیه نشان می دهد که هیچ تبانی بین ستاد انتخابات دونالد ترامپ و روسیه وجود نداشته است.

ترامپ هم در توئیتی نوشت: «روسیه در سال 2014 کمپین ضد آمریکایی خود را آغاز کرده؛ یعنی بسیار قبل تر از اعلام تصمیم من برای نامزدی در انتخابات آمریکا. نتیجه انتخابات دستکاری نشده است. ستاد انتخاباتی ترامپ نیز هیچ اقدام اشتباهی و هیچ تبانی صورت نداده است.»

واکنش روسیه

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت اتباع روسیه در انتخابات این کشور بی اساس و بی معنا است.

زاخارووا در فیس بوک خود نوشت: ‹‹13 تبعه روس در انتخابات آمریکا دخالت کرده اند؟ ۱۳۳ نفر در برابر سرویس‌ های اطلاعاتی با بودجه‌ میلیاردی؟! در مقابلِ سازمان های جاسوسی و ضدجاسوسی که تازه ترین پیشرفت ها و فناوری ها را در اختیار دارند؟!››

روسیه بارها اتهامات مربوط به حمایت از ترامپ در رقابت‌ های انتخاباتی آمریکا را رد و تاکید کرده است در مبارزات انتخاباتی کشورهای دیگر دخالت نمی ‌کند.

«یوگنی پریگوزین» یک تاجر روس هم که دادستان های فدرال آمریکا وی را همراه 12 تن دیگر در پرونده نفوذ روسیه در انتخابات آمریکا متهم می دانند، در واکنش به این پرونده گفت: «آمریکایی ها افرادی هستند که خیلی راحت تحت تاثیر قرار می گیرند. از این که نامم در این پرونده برده شده است، آشفته نیستم. آمریکایی ها آن چیزی را می بینند که می خواهند ببینند.»

تیم رابرت مولر تلاش می کند مشخص کند آیا روسیه در انتخابات ریاست جمهوری برای کمک به ترامپ در پیروزی مقابل کلینتون کمک کرده است، آیا ارتباطی بین تیم تبلیغاتی دونالد ترامپ و روسیه وجود داشته است و اینکه آیا ترامپ تلاش کرده از بازرسی ها ممانعت به عمل آورد؟

سه عضو تیم تبلیغاتی ترامپ از جمله «پل مانافورت» مدیر سابق دفتر او تفهیم اتهام شده اند و «مایکل فلین» مشاور سابق رئیس جمهور درامنیت ملی به دروغگویی به اف بی آی اذعان و همکاری با دستگاه قضایی را پذیرفته است.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا از جمله سازمان سیا، آژانس امنیت ملی و اف بی آی تاکنون دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را از راه تبلیغ در شبکه های اجتماعی و حملات سایبری علیه اردوگاه حزب دموکرات محکوم کرده اند.

گزارش تازه مولر با این‌ که بر خلاف ادعاهای پیشین، میان کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه، ارتباطی برقرار نمی‌ کند، با این حال می‌ تواند بحث ‌ها درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا را داغ ‌تر کند. گرچه کاخ سفید با این گزارش می ‌تواند نفس راحتی بکشد، اما به هر حال در این گزارش اشاره شده که نفوذ در انتخابات آمریکا ممکن است با «کمک ناخواسته» برخی افراد مرتبط با نامزد جمهوری‌ خواهان انجام شده باشد.

یک منبع نزدیک به تحقیقات مولر گفته است این اتهامات تنها یک بخش جزئی از تحقیقات پرونده دخالت روسیه است و تحقیقات به این زودی به اتمام نمی رسد.

منبع: جماران
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها