تاکید وزیر امور خارجه سابق آمریکا بر حفظ برجام در کنفرانس امنیتی مونیخ

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد.

تاکید وزیر امور خارجه سابق آمریکا بر حفظ برجام در کنفرانس امنیتی مونیخ
کد خبر: 159397
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| به نقل از سیات کنفرانس امنیتی مونیخ، «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: «خاورمیانه در حال حاضر به دلایل مختلف یکی از دو منطقه خطرناک در جهان به حساب می‌آید».

وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دستاوردهای برجام گفت: نتانیاهو گفت که ایران ظرف 10 سال با ساخت یک زرادخانه‌ هسته‌ای خواهد داشت که این ادعا صحت ندارد. کسانی هستند که محل سانتریفیوژها را بازرسی می‌کنند. جامعه جهانی اقدامات هسته‌ای ایران را محدود کرده است. برای اروپا و تمامی جهان اهمیت دارد که این توافق حفظ شود.

کری سپس با اشاره به ادعاهای نتانیاهو درباره برجام گفت: «اگر خانه شما آتش بگیرد، صرف اینکه ممکن است خانه شما مجدداً آتش بگیرد، از خاموش کردن آن صرفنظر می‌کنید؟»

وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به مخالفت هایی که در زمان انجام مذاکرات منتهی به برجام انجتام می شد گفت: ما بسیار در برابر نخست وزیر (نتانیاهو)، ملک عبدالله، عربستان و مبارک مقاومت کردیم که خواستار بمباران ایران بودند. با ازبین رفتن برجام دوباره فریادها بلند خواهد شد! بمباران کردن، اوضاع را به عقب بازنمی‌گرداند .

وی ضمن انتقاد از رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام گفت: اقدامات دولت ترامپ در خصوص خروج از برجام به منظور جلوگیری از تسلیحاتی شدن ایران، اشتباه است. خطری که الان وجود دارد این است که با این تمرکزی که روی برجام ایجاد شده است و احتمال خروج آمریکا از برجام ، ایران دیگر به هیچ کار ما در ارتباط با بحث موشکی یا مسائل دیگر اعتماد نخواهد کرد. حفظ برجام برای اروپا و برای جهان مطلقا ضروری است زیرا مشخص است که جهان بدون برجام جای بهتری نخواهد بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سوریه گفت: «در حاشیه قرار گرفتن آمریکا در سوریه نه تنها به نفع منطقه و نه در راستای منافع آمریکا است. نقشه راه برای برقراری صلح وجود دارد. تمامی کشورها از جمله ایران، عربستان، دیگر کشورهای حوزه خلیج (فارس)، مصر و....برای حل مسئله سوریه دور یک میز جمع شدند. همه از جمله ایران معتقدند که برای سوریه راه حل نظامی وجود ندارد».

منبع: مهر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها