کد خبر: 159399
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یک کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ فرصتی برای رصد مواضع کشورهای جهان نسبت به ایران است

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ فرصتی برای رصد مواضع کشورهای جهان نسبت به ایران است، گفت: این حضور می تواند یکی از مهمترین ارکان ایجاد امنیت جهانی در قالب گفت وگو میان عناصر رسمی و غیر رسمی قدرت محسوب شود.

حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ فرصتی برای رصد مواضع کشورهای جهان نسبت به ایران است
کد خبر: 159399
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| مهدی مطهرنیا کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اهمیت کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: کنفرانس امنیتی مونیخ یک آوردگاه تعریف شده در حوزه جهانی قدرت است. اگرچه در ساحت رسمی به آن نگاه نمی شود اما به دلیل تلاقی سازمان های رسمی قدرت در حوزه ملت - دولت ها و دولت -کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر می توان گفت که چیزی شبیه داووس در حوزه اقتصاد را ما در کنفرانس امنیتی مونیخ می بینیم چرا که کنفرانس مونیخ دست بخش خصوصی است و در زمینه سیاست های جهانی امنیت سخن می گوید.

مطهرنیا ادامه داد: به نظر می رسد که کنفرانس امنیتی مونیخ می خواهد چیزی فراتر از یک ساز و کار متکی بر امنیت دسته جمعی باشد و سیاست های مربوط به امنیت جهانی را دنبال می کند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: این کنفرانس به یکی از مجامع بین المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده است و در واقع می تواند یکی از مهمترین ارکان ایجاد امنیت جهانی در قالب گفت وگو میان عناصر رسمی و غیر رسمی قدرت محسوب شود.

مطهرنیا درباره اینکه این کنفرانس چقدر می تواند برای ایران اهمیت داشته باشد، اظهار کرد: به هر ترتیب حضور ظریف از یک سو به عنوان وزیر امورخارجه ایران و از سوی دیگر به عنوان یک شخصیت برجسته در حوزه سیاست خارجی و در عرصه بین المللی می تواند جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد.

او گفت: ایران اکنون در نوعی انزوای بین المللی و یک محاصره منطقه ای به سر می برد و مقولاتی بخصوص امنیتی در این زمینه دیده می شود. از این رو حضور ظریف وزیر امورخارجه ایران در این شرایط می تواند بسیار مهم تلقی شود. او که خود وزیرخارجه برجسته و متخصص در روابط بین الملل است با حضور در این جلسه می تواند از نزدیک با طیف وسیعی از مسائلی که در حوزه بین المللی که در کنفرانس مطرح می شود مواجه و به تجزیه و تحلیل آنان بپردازد و همچنین ادبیات موجود له و یا علیه ایران را ردیابی و به منظر و ایجاد فضایی دیپلماتیک از آن الگوگیری کند و این یک وجه از مزیت های حضور او در کنفرانس امنیتی مونیخ است.

مطهرنیا ادامه داد: مزیت دیگر حضور او این است که در این کنفرانس وزرای امورخارجه کشورهای مهم جهان مثل آلمان و مقامات ارشدی همچون نخست وزیر انگلیس حضور داشتند و این فرصتی برای گفت وگو با این افراد در حوزه بین المللی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها