کد خبر: 159473
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

محتشمی‌پور:

مطالبات زنان در شهرستان‌ها و تهران به هم نزدیک شده است

یک فعال سیاسی حوزه زنان گفت: امروز مطالبات زنان در شهرستان‌ها و تهران به هم نزدیک شده است.

مطالبات زنان در شهرستان‌ها و تهران به هم نزدیک شده است
کد خبر: 159473
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۸ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| فخرالسادات محتشمی‌پور در همایش رونمایی از کتاب «زنان و دولت پس از انقلاب» گفت: این کتاب به اقدامات دولت نپرداخته بلکه نقش نهادهای مدنی را مانند نشریات و احزاب را دیده است. توجه به همه موضوعات مربوط به حوزه زنان بسیار سخت و بزرگ است ما بحث زن در قدرت و دولت را داریم که تعاملات گسترده‌ای را در برمی‌گیرد.

این فعال سیاسی حوزه زنان گفت: نقش دولت و هیات دولت خیلی کلی دیده شده و برای بررسی اینکه زنان چه جایگاهی داشته‌اند باید همه دولت و وزارت‌خانه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه دولت سازندگی نقطه عطفی در توسعه کشور و توسعه موضوعات زنان بود، گفت: نقش زنان در جامعه اجتناب‌ناپذیر است و در دوره اصلاحات بحث مشارکت سیاسی مطرح بود که ساز و کارهای خودش را می‌خواهد .

محتشمی‌پور با اشاره به نقش موثر زنان در انتخابات ۷۶ بیان داشت: در آن زمان تلاش می‌شد که زنان وارد دولت شوند اما به دلیل شرایط سخت آن زمان این امر تحقق نیافت ولی مطالبات زنان در دولت اصلاحات توسط دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شد و وزارتخانه‌ها معاونان زن داشتند.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های امور بانوان برای حل مسائل آنان تشکیل شد و نقش ویژه‌ای در این زمینه داشت. لذا گاهی زنان کمتری در هیات دولت حضور دارند اما نباید فراموش کرد که آنها ابتدا در سطوح دیگری مانند وزارتخانه‌ها و شوراها حضور دارند و بعد به هیات دولت راه می‌یابند که این امر به صورت تدریجی محقق خواهد شد.

محتشمی‌پور تصریح کرد: نمی‌توان به زیرساخت‌ها بی‌توجه بود بلکه باید زمینه ایجاد سهمیه‌بندی جهت حضور زنان در جامعه را فراهم آوریم و دولت‌ها در این زمینه اقداماتی را داشته‌اند و به همین دلیل در نهاد ریاست جمهوری دفتر مشارکت زنان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه اگر توجه به زیرساخت‌ها و موضوع سهمیه‌بندی را جدی نگیریم دچار مشکل خواهیم شد، اظهار کرد: این دو در کنار هم معنا می‌یابد و توجه به این دو باعث شده ما رتبه‌های خوبی در موضوع آموزش و بهداشت زنان داشته باشیم.

محتشمی‌پور بیان کرد: همه شاخص‌ها در بحث زنان مهم و تاثیرگذار است و ما بحث مشارکت و حضور زنان در دولت را به عنوان موضوعی خاص مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی با توجه به قرار دادن نگاه تاریخی مولف کتاب گفت: ما در تاریخ‌نگاری نباید نظرات خود را اعمال کنیم بلکه وظیفه ما این است که نگاشته‌هایمان به گونه‌ای باشد که به آیندگان ما کمک کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در دوره اصلاحات در وزارت کشور دو رویکرد توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی مورد توجه بود، گفت: ما نیازها و مطالبات زنان را از سراسر کشور دریافت می‌کردیم و امروز مطالبات زنان در شهرستان‌ها و تهران به هم نزدیک شده است.

وی همچنین احزاب زنان، نشریات زنان، خانه احزاب و کمیته امور زنان در خانه احزاب را نهادهایی موثر در بهبود وضعیت زنان ارزیابی کرد و گفت: انتخابات شوراها باعث شده که زنان در مدیریت شهری سهم داشته و حضور فعالی داشته باشند.

محتشمی‌پور از ایجاد رقابت بین استانداران برای حضور و مشارکت زنان در استان به عنوان یکی از سیاست‌های دوره اصلاحات نام برد و گفت: اینکه حضور زنان در استان‌ها به عنوان یک امتیاز تلقی شود باعث می‌شود که زنان مدارج مدیریتی را طی کرده و به جایی برسیم که شهردار و استاندار زن هم داشته باشیم.

منبع: ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها