کد خبر: 159569
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یک متخصص فنی هواپیما در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین توضیح داد

چطور ممکن است یک هواپیما گم شود؟

اینکه یک هواپیمای بزرگ چطور می‌تواند گم شود آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد تکنولوژی در زمینه مکان‌یابی بسیار پیشرفت کرده است، سؤال خیلی از کسانی است که اخبار جست‌و‌جو برای پیدا کردن لاشه هواپیمای تهران- یاسوج را دنبال می‌کنند.

چطور ممکن است یک هواپیما گم شود؟
کد خبر: 159569
|
۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۲۳:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین| دیروز صبح هواپیمای پرواز تهران- یاسوج از صفحه رادار محو شد. به سرعت خبر سقوطش منتشر و مرگ تمام مسافران آن تأیید شد. پیام‌های تسلیت هم یکی بعد از دیگری منتشر شدند اما تا این لحظه خبری از پیدا شدن لاشه هواپیما نیست. در حالی که گفته می‌شود برخی از محلی‌ها صدای مهیب ناشی از برخورد هواپیما با کوه را شنیده‌اند و منطقه تقریبی سقوط هم مشخص است اما با وجود اعزام بیشتر از ده گروه عملیاتی زمینی و هوایی هنوز موفقیتی به دست نیامده است.

این اتفاق سؤال‌های زیادی برای افکار عمومی به وجود آورده است. خیلی‌ها می‌پرسند چطور ممکن است یک هواپیمای مجهز به انواع سیستم‌های موقعیت‌یاب به کلی ناپدید شود. حسین پوراکبری متخصص ارشد فنی هواپیما در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به این سؤال جواب می‌دهد و می‌گوید: «اولاً این اولین بار نیست که چنین اتفاقی برای یک هواپیما می‌افتد. احتمالاً خاطرتان هست که هواپیمای مالزیایی MH۳۷۰ هم ناپدید شد و بعد از چند سال بخش‌هایی از بدنه هواپیما در سواحل تانزانیا پیدا شد. بنابراین نباید فکر کنیم که این اتفاق فقط در ایران می‌افتد. اگرچه نمی‌توان گفت که ناپدید شدن هواپیما اتفاق رایجی است اما آنقدر هم عجیب و نادر نیست که به موضوع مشکوک باشیم.»

پوراکبری ادامه می‌دهد: «در مورد هواپیمای پرواز تهران- یاسوج باید محدودیت‌های دسترسی را هم در نظر بگیریم. ارتفاقات زاگرس و وضعیت آب و هوایی واقعا کار جست و جو را سخت می‌کنند.»

او در مورد اینکه سیستم‌های موقعیت‌یاب هواپیما چطور از کار می‌افتند و اینکه چه پیش‌بینی در این مورد شده است، می‌گوید: «یک سیستم موقعیت یاب وجود دارد که از سال 1930 استفاده می‌شود، این سیستم با فرستادن و گرفتن سیگنال می‌تواند موقعیت حدودی هواپیما را مشخص کند. یک سیستم دیگر هم وجود دارد که اگر هوا دارای سیستم ترانسپوندر باشد، کار می‌کند. این سیستم هم می‌تواند موقعیت جغرافیایی را مشخص کند.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر همه هواپیماها به این سیستم مجهز هستند و سازمان هواپیمایی می‌تواند با ارسال یک کد چهاررقمی و دریافت سیگنال از آنها را دریافت کند اما باید به این نکات توجه داشت که این سیستم‌ها هم مانند تمام بخش‌های هواپیما می‌توانند دچار آسیب بشوند مخصوصاً وقتی که موضوع سقوط در میان باشد.»

پوراکبری در جواب این سؤال که آیا با استفاده از سیستم جی‌پی‌اس که در موبایل‌ها هم وجود دارد، نمی‌توان هواپیما را ردیابی کرد، می‌گوید: «هنوز بسیاری از هواپیماها مخصوصاً هواپیماهایی که ده سال بیشتر دارند، رادارمحور باقی مانده‌اند، ضمن اینکه تعبیه چنین سیستمی که در صورت سقوط هیچ آسیبی نبیند هزینه بسیار زیادی دارد و هنوز در هواپیماهای قدیمی استفاده نمی‌شود.»

به گفته این متخصص فنی هواپیما با توجه به جهت پرواز، سرعت و زمان ناپدید شدن هواپیما هم می‌توان به محل تقریبی آن پی برد. او می‌گوید: «برای همین هم در حال حاضر پهبادها در نقاط مشخصی پرواز می‌کنند و دنبال نشانی از هواپیمای مفقود شده می‌گردند اما شرایط بد جوی و ریزش برف بر روی لاشه هواپیما شرایط پیدا کردن آن را سخت می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها