کد خبر: 159804
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

یک استاد روابط بین‌الملل نقش ایران در سوریه را توضیح می‌دهد؛

آیا بین ایران و اسرائیل درگیری رخ می‌دهد؟

انوش احتشامی، پروفسور روابط بین‌الملل در دانشگاه دورهام در انگلستان درباره نقش ایران در سوریه و همچنین درگیری بین ایران و اسرائیل با اسپوتنیک گفت‌وگو کرده است. او معتقد است که حضور ایران در سوریه چندجانبه است؛ نقش نظامی بسیار مستقیم دارد و در امنیت سوریه دخیل است. ایران همچنین نقش سیاسی مهمی در مشروعیت دادن به رژیم اسد، تنها متحد او در خارج از کشور دارد و در این شرایط وخیم حمایت‌های نظامی و امنیتی از این کشور می‌کند.

آیا بین ایران و اسرائیل درگیری رخ می‌دهد؟
کد خبر: 159804
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ۲۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار اقدام فوری علیه تهدیدات ایران در سوریه شده است؛ خبرگزاری اسپوتنیک با انوش احتشامی، پروفسور روابط بین‌الملل در دانشگاه دورهام در انگلستان صحبت کرد. این گفت‌وگو به‌منظور ارزیابی تنش دیپلماتیک بین دو کشور است.

اسپوتنیک: آیا احتمال وقوع درگیری میان ایران و اسرائیل وجود دارد؟

انوش احتشامی: بستگی دارد که تعریف شما از درگیری چه باشد. من فکر می‌کنم که همین‌الان هم یک جنگ نیابتی بین این دو کشور وجود دارد. از سال 1980 تا به امروز، شدت آن تغییر کرده است؛ اما به نظر می‌رسد که هر دو به هم مشکوک هستند و اقداماتی علیه هم انجام می‌دهند.

اگر منظور شما از درگیری، جنگ است؛ من معتقدم که این امکان در حال حاضر وجود ندارد. هیچ‌یک از طرفین جنگ نمی‌خواهند، به این دلیل که هرکدام از آن‌ها منافعی دارند که باید از آن محافظت کنند. من چشم‌انداز جنگ میان این دو کشور را به‌عنوان یک خطر فوری نمی‌بینم.

اسپوتنیک: در حال حاضر، ایران چه نقشی در سوریه بازی می‌کند؟

انوش احتشامی: درواقع، نقش ایران در سوریه چندجانبه است؛ نقش نظامی بسیار مستقیم دارد و در امنیت سوریه دخیل است. ایران همچنین نقش سیاسی مهمی در مشروعیت دادن به رژیم اسد، تنها متحد او در خارج از کشور دارد و در این شرایط وخیم حمایت‌های نظامی و امنیتی از این کشور می‌کند.

ایران همچنین از سوریه حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌کند و موافقت کرد که پس از جنگ، در توسعه مجدد و بازسازی، صنعتی سازی، حمایت از کشاورزی و انرژی دخیل باشد. این‌ها مزایای مهمی هستند که ایران به سوریه می‌دهد و باعث می‌شوند که سوریه بر روی زمین باقی بماند. این در حالی است که روسیه با حمایت‌های سطح بالا نظامی‌اش، ستون دیگری است که اسد به آن متکی است.

اسپوتنیک: آیا شما بر این باورید که توافق هسته‌ای سال 2015، برای همه طرفین منصفانه است؟

انوش احتشامی: من معتقدم که منصفانه بوده است. من فکر نمی‌کنم که ایران شرایط توافقنامه را نقض کرده باشد. ایران استدلال کرده که درواقع، طرفین دیگر توافق، این پیمان را می‌شکنند. روسیه، چین، اتحادیه اروپا و همچنین سازمان ملل متحد با این توافق موافقت کرده‌اند و همچنین ایران هم از این معاهده راضی است. آیا توافقنامه 2015 منصفانه بود؟ من می‌گویم بله. همه طرف‌ها به‌غیراز ایالات‌متحده آمریکا به آن وفادار مانده‌اند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها