سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» فرایند تصویب بودجه سال ۹۷ را تشریح کرد:

می‌توانیم به 65 میلیون نفر یارانه پرداخت کنیم/ دستگاه‌هایی که اذن رهبری دارند از واریز سود سپرده‌ها به خزانه مستنثی شدند

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: براساس مصوبه مجلس دستگاه‌ها و قوای سه گانه امکان دریافت سود از سپرده‌های خود را ندارند مگر اینکه اذن رهبری داشته باشند.

می‌توانیم به 65 میلیون نفر یارانه پرداخت کنیم/ دستگاه‌هایی که اذن رهبری دارند از واریز سود سپرده‌ها به خزانه مستنثی شدند
کد خبر: 160301
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین | علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره بودجه تصویب شده در مجلس اظهار کرد: دولت در زمان مقرر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد ولی دیدگاه‌هایی که دولت داشت در فرایند تصمیم‌گیری باید در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مورد بررسی قرار می گرفت.

یوسف نژاد ادامه داد: پس از آن که دولت که لایحه را ارائه کرذ، نمایندگان در کمیسیون های تخصصی نظرات خودشان را نسبت به مواردی که مرتبط با آن ها مطرح کردند و بعد در کمیسیون تلفیق موارد کمیسیون ها بعلاوه لایحه دولت و پیشنهادات نمایندگان عضو مورد بررسی قرار گیرفت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 افزود: عمده مسائل اقتصادی، نیاز ضروری جامعه، مسائل مربوط به اشتغال، تولید، جوانان بیکار، شاخص های کلان اقتصادی، رفاه مردم، قیمت حامل های انرژی و دخالت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها از جمله مواردی بود که در بررسی بودجه مد نظر قرار گرفت.

یوسف نژاد تأکید کرد: در بررسی بودجه مسائلی مهمی مورد نظر کمیسیون تلفیق قرار گرفته است. یکی اینکه نظارت بر عملکرد بودجه و نظارت بر اجرای بودجه بیشتر شود. همچنین عدالت بودجه باید مورد توجه قرار می گرفت. از طرف دیگر نمایندگان در نظر داشتند که در تصمیم‌گیری‌ها قشر ضعیف و متوسط جامعه باید مد نظر قرار گیرند. همچنین به این نکته توجه شد که شفافیت بودجه به گونه ای باشد که همه بتوانند از آن فهم عام و نسبی داشته باشند. پرداختن به مسائل عمده و اساسی مردم در حوزه اقتصاد، مسئله تولید، موضوع عدم تمرکز قدرت تصمیم‌گیری و بحث توازن منطقه‌ای و استفاده از پتانسیل استان‌های مختلف در تصمیم‌گیری و همچنین مسئله مهمی به نام هدفمندی یارانه ها از جمله مسائل مورد نظر نمایندگان بودند. ضمن اینکه مسائلی مثل حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی هم مد نظر کمیسیون تلفیق قرار داشت.

یوسف‌نژاد گفت: تلاش کردیم که در این بودجه به قشر متوسط و وضعیف جامعه فشار نیاید. اجازه ندادیم که قیمت آب، برق و گاز گران شود. همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی را متوقف کردیم. تغییر حقوق مزایا در سال 97 به صورت پلکانی نزولی باشد یعنی کسانی که حقوق بیشتری می گیرند، کمتر رشد داشته باشند و کسانی که حقوق کمتری می گیرند بیشتر رشد داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 درباره هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: دولت پیشنهاد داد که 23 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شود و این به معنی این است که 33 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می شدند. کمیسیون مربوطه در وهله اول هفت هزار میلیارد تومان به آن 23 هزار میلیارد اضافه کرد و با این تصمیم تعداد افرادی که از دریافت یارانه حذف می شدند به کمتر از 33 میلیون نفر رسید. در نهایت کمیسیون تلفیق مبلغ اختصاص یافته برای پرداخت یارانه را به 35 هزار میلیارد تومان رساند و بر این اساس می توان گفت که ما الان می توانیم به 65 میلیون نفر یارانه پرداخت کنیم. به دولت هم توصیه شده یارانه آن‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، قطع نشود و همچین فرایند حذف یارانه‌بگیرها به صورت تدریجی و در طول سال انجام شود.

یوسف‌نژاد همچنین اعلام کرد: در مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌های قوا پیش بینی شده بود اما بعد از طرح این بحث در صحن علنی دستگاه‌های دارای اذن رهبری از شمول آن مستثنی شدند.

وی افزود: در مصوبه مجلس پیش بینی شده که دستگاههای ذیل ماده 29 قانون برنامه ششم و ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل همه دستگاه‌ها اعم از سه قوه، نهادهای عمومی غیردولتی و دانشگاه‌ها می شود، اولا از این به بعد نتوانند از سپرده‌های خود سود دریافت کنند دوم اینکه اگر براساس قانون یا اساسنامه‌شان سود می گیرند مثل بیمه مرکزی یا صندوق نوآوری این پول به حساب خزانه برود و مجددا به خودشان بازگردد.

وی با بیان اینکه این مصوبه نوعی شفاف‌سازی انضباط بودجه‌ای و پاسخگویی دستگاه‌هاست، گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه خود این حکم کلی را برای همه دستگاه‌ها و نه فقط قوه قضائیه قرار داد اما در صحن علنی مجلس یکی از نمایندگان اخطار قانون اساسی داد و مجلس هم به آن رای داد بر این اساس دستگاه‌هایی با اذن رهبری از این مصوبه مستثنی شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها