گزارش «اعتمادآنلاین» از فعالیت آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف؛

هدف از تاسیس دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در شهرهای مختلف چیست؟

دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سراسر کشور در حال گسترش است. این پروژه که از آبان‌ماه سال گذشته با تصمیم سیدابراهیم رئیسی تولیت این آستان شروع شده تا امروز پیشرفت قابل توجهی داشته است و در همین راستا امروز نیز سومین دفتر نمایندگی این نهاد در تهران افتتاح شد.

هدف از تاسیس دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در شهرهای مختلف چیست؟
کد خبر: 160329
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۴ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نخستین دفتر نمایندگی استانی آستان قدس رضوی در آبان ماه سال گذشته و شش ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان ایلام راه‌اندازی شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی در زمان راه‌اندازی آن درباره این پروژه این گونه توضیح داد: «در پی تأسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در سال 1395 با هدف خدمت‌رسانی به زائرین و ارادتمندان حضرت امام رضا(ع)- به ویژه نیازمندان و محرومان- در اکثر استان‌های کشور دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی با نیل به این هدف تشکیل گردید.»


مصطفی خاکسار قهرودی کسی است که مسئولیت معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی را از ابتدای سال 95 با حکم ابراهیم رئیسی بر عهده گرفته است. در سوابق خاکسار قهرودی مسئولیت‌هایی همچون ریاست سازمان حج و زیارت، معاونت مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) و فرماندهی سپاه سیستان و بلوچستان دیده می‌شود.

خاکسار قهرودی درباره دفاتر نمایندگی آستان قدس می گوید: «دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در گذشته تنها به استان‌هایی که دارای موقوفات رضوی بودند، منحصر می‌شد،‌ اما امروز بر اساس رویکرد جدید این آستان مقدس، چتر عنایت امام رئوف علی بن موسی الرضا(ع) باید بر سر تمامی زائران و ارادتمندان به ساحت قدسی این امام همام در سراسر کشور گسترده شود.»

آستان‌نیوز همچنین در گزارش‌های مختلفی اهداف فعالیت این دفاتر استانی را اعزام افراد بالای 40 سال سن، افراد بدسرپرست، مستمند و زنان بی‌سرپرست و مستمند و همچنین فرزندان ایتام را که تاکنون به علت عدم تمکن مالی نتوانسته‌اند به مشهد سفر کنند، عنوان کرده است.

قاضی‌خانی مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان البرز در بهمن سال 95 اعلام کرد که «راه‌اندازی دفاتر استانی آستان قدس رضوی سبب ارتباط راحت‌تر مردم با این آستان مقدس شده است و از شهریورماه سال جاری (95) تاکنون به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان البرز، زمینه تشرف 600 نفر از کسانی که تاکنون توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را به دست نیاورده بودند، فراهم شد. یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در این استان جذب خادم‌یاران رضوی از میان فرهیختگان، اساتید دانشگاه‌ها و عامه مردم بوده است.»

دادخدا خدایار مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان سیستان و بلوچستان نیز درباره فعالیت دفاتر نمایندگی می‌گوید: «بهمن 95 تولیت آستان قدس رضوی، مفهوم خدمت و مخدوم را گسترش داد. به این معنا که هر جا در این کشور فردی خدمتی به زائران و محرومان به نام امام رضا(ع) ارائه کند، آن فرد جزو خادمین امام رضا(ع) به حساب می‌آید.»

تا پایان سال 95، تقریبا در 9 استان ایلام، خوزستان، البرز، بوشهر، مازندران، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان شمالی و تهران آستان قدس موفق شد دفاتر نمایندگی خود را راه اندازی کند. در برخی از این استان‌ها آستان قدس علاوه بر مراکز استانی در شهرستان‌ها نیز دفاتری را راه‌اندازی کرده است. به طور مثال، علاوه بر شهر یزد، دفاتر این نهاد در پنج شهر دیگر استان یزد فعال شده است. همچنین در استان البرز علاوه بر کرج در شهرستان‌های فردیس، طالقان، ماهدشت، نظرآباد، چهارباغ و کوهسار دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است.

اواخر اسفندماه سال 95 مصطفی خاکسار قهرودی، معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی اعلام کرد که قرار است نمایندگی آستان قدس رضوی در تمامی استان‌های کشور راه‎اندازی شود.

روند تأسیس دفاتر نمایندگی آستان قدس در سراسر کشور در سال جدید نیز دنبال شد. در سال 96 آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف کشور از جمله کرمان، همدان، قزوین، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی دفاتر خود را راه‌اندازی کرد.

رضوی بختیاری، قائم‌مقام تولیت آستان قدس در مرداد امسال در مراسم افتتاح دفتر کرمان اعلام کرد: «هدف از افتتاح دفاتر نمایندگی در استان‌ها خدمت به محرومین و مستضعفان در نقاط محروم کشور است. وی با بیان اینکه تکریم زائر از مبدا تا مبدا در دستور کار تولیت آستان قدس رضوی است افزود: در تمام استان‌ها دفاتر نمایندگی آستان ایجاد می‌شود.»

دفتر نمایندگی استان تهران نیز که در مهر سال 95 کار خود را آغاز کرد، تا کنون فعالیت خود را گسترش داده و در منطقه‌های 2 و 4 تهران در سال جدید دفاتر نمایندگی‌اش را فعال کرده است. طبق گفته مسئولان آستان قدس قرار است این دفاتر در سراسر کشور فعالیت خود را همچنان گسترش دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها