معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

تجهیز 300 هزار هکتار اراضی به آبیاری تحت فشار

اکبری گفت: امسال برای نخستین‌بار 300 هزار هکتار اراضی سطح کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شدند.

تجهیز 300 هزار هکتار اراضی به آبیاری تحت فشار
کد خبر: 160415
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ۱۱:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌مراد اکبری معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، نهاده ها و سیستم های نوین آبیاری که در نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است، گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی های اخیر، این نسل مسئولیت سنگینی برعهده دارد چرا که در صورت عدم مدیریت منابع آبی ، نسل های آتی با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

به گفته وی؛ تمامی دست اندرکاران ، برنامه ریزان و شرکت های دانش بنیان باید پای کار بیایند تا مشکلاتی که در اثر مسائل خشکسالی اخیر گریبان گیر کشور شده، مرتفع گردد.

اکبری با اشاره به اینکه سالانه توان تولید 500 هزار هکتار ادوات داریم، افزود: برنامه 290 هزار هکتاری در حال اجراست که تاکنون 140 هزار هکتار آن به اتمام رسیده و براساس برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی تا پایان تیر ماه سال آینده 250 هزار هکتار تجهیز سیستم های نوین به پایان خواهد رسید.

به گفته معاونت امور زراعت؛ امسال برای نخستین بار 300 هزار هکتار اراضی سطح کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد‌ند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت جهاد توسعه آبیاری میکرو است، بیان کرد: در 5 تا 6 سال گذشته 6 درصد به بهره وری آب کشور اضافه شده است که به سبب راندمان بالای آبیاری میکرو، رویکرد ما توسعه سیستم های نوین آبیاری میکرو است.

تشکیل کنسرسیوم صادرات خدمات فنی و مهندسی


به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ عوامل متعددی در بهره وری آب از قبیل بذر، سم، خاک ورزی، مالچ پاشی و آبیاری های نوین موثر است.

وی با اشاره به اینکه تولید گندم با آبیاری میکرو در هر هکتار بالای 13.5 میلیون تن است، افزود: امسال بیش از 40 هزار هکتار آبیاری میکرو در اراضی گندم داشتیم.

اکبری در مورد صادرات و ادوات ماشین آلات کشاورزی گفت: نگاه ما برآن است تا بخشی از خدمات فنی و مهندسی را به خارج از کشور صادر کنیم، بنابراین با برخی کشورهای همجوار همچون افغانستان جلساتی برگزار کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین وزیر جهاد کشاورزی با وزیرکشاورزی عراق جلساتی داشتند و اعلام آمادگی کردیم که در بخش خدمات فنی و مهندسی و لوازم تجهیزات آبیاری تحت فشار را صادر کنیم، چراکه شرایط نامساعد زیرساخت آبیاری کشاورزی عراق، ظرفیت خوبی برای شرکت های ایرانی در حوزه تجهیز آبیاری کشاورزی این کشور فراهم کرده است.

این مقام مسئول در خاتمه گفت: هم اکنون درصدد تشکیل کنسرسیوم صادراتی باحضور مشاورین و تولیدکنندگان هستیم که بعد از اتمام پروژه بزرگ داخل کشور در حوزه آبیاری و شبکه نوین آبیاری به سراغ خدمات فنی و مهندسی رویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها