سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده احمدی‌نژاد در زمان مناسب رسیدگی می‌شود/ صدور کیفرخواست برای یکی از متهمان پرونده خیابان گلستان هفتم/ بی‌اطلاعی اژه‌ای از اعمال محدودیت جدید برای خاتمی

سخنگوی قوه قضاییه از صدور کیفرخواست برای یکی از متهمان پرونده خیابان گلستان هفتم خبر داد و گفت: دادگاه این فرد به‌زودی برگزار می‌شود.

پرونده احمدی‌نژاد در زمان مناسب رسیدگی می‌شود/ صدور کیفرخواست برای یکی از متهمان پرونده خیابان گلستان هفتم/ بی‌اطلاعی اژه‌ای از اعمال محدودیت جدید برای خاتمی
کد خبر: 160624
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه به حادثه سقوط هواپیما در سمیر اصفهان اشاره کرد و گفت: با وجود تلاش مسئولان ،‌اما با توجه به شرایط مکانی و هوا، هنوز نتوانسته‌اند تمام اجساد را پیدا کنند و امیدواریم با تغییر شرایط جوی، آنچه باید انجام شود.

معاون اول قوه‌قضاییه به حادثه خیابان گلستان هفتم پاسداران اشاره کرد و گفت:‌عده‌ای قانون شکن و فرقه گرا که تظاهر به طریقت می‌کنند در خیابان پاسداران فاجعه آفریدند و امنیت را به خطر انداختند و در دل مردم ایجاد ترس کردند. مردم در ساعاتی از کسب و کار باز ماندند و تعرض مستقیم به پاسداران امنیت صورت گرفته و تعدادی جان بر کف بسیج و مامور نیروی انتظامی در این حادثه در اثر شرارت داعش گونه این افراد مجرم شهید شدند.

او گفت: در جریان این اقدامات جنایتکارانه در خیابان پاسداران، مردم و بسیاری مسئولان درخواست داشتند تا قوه قضائیه هرچه سریع تر به صورت قاطع با مجرمان این ناامنی برخورد کند و این کار با قدرت و سرعت جلو می‌رود. افرادی که شناسایی شدند در بازداشت هستند و تعداد کافی قاضی و بازپرس به این امر اختصاص پیدا کردند.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: روز چهارشنبه گذشته هم پرونده یکی از این افرادی که کاملا اقدامات او واضح بود کیفرخواست صادر شد و پرونده او پنجشنبه به دادگاه ارجاع شد و محاکمه او به زودی شروع خواهدشد.

او تاکید کرد هر پرونده ای که تشکیل می‌شود ممکن است برخی گویند جرم روشن است و اقرار هم دارذ چرا باید یک روز هم معطل شود؟ این مقررات آیین دادرسی است. ما محدودیت هایی را داریم که بازپرس و قاضی و دادگاه بدوی و تجدید نظر الزام دارند رمان هایی را رعایت کنند.. این دست قاضی نیست که همان روز پرونده را بفرستد. بازپرس ملزم به رعایت این قوانین است وگرنه خاطی است و به جهات شکلی مرحله تجدید نظر خواهی نتیجه را نقض می‌کند.

اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخورد قوه قضائیه با محمود احمدی نژاد و اظهارات باهنر در این باره گفت: بنده چیزی درباره سخنان آقای باهنر نشنیده ام. درباره پرونده قبلی این فرد هم بارها توضیح دادم و البته شما هم قانع نشدید. درباره این فرد که مسئولیت سنگینی در کشور داشته است، در حال تحقیق هستیم و در زمان مناسب رسیدگی می شود.

تایید جان باختن یک تن از مجروحان حوادث خیابان پاسداران در بیمارستان

اژه ای در پاسخ به سوالی جان باختن یک تن از مجروحان حوادث خیابان پاسداران در بیمارستان را تایید کرد و گفت: یک نفر در بیمارستان فوت کرده است، اما اینکه از دراویش بوده یا نه مشخص نیست.

پاسخ اژه ای به نوع مجازات دختران خیابان انقلاب

در نشست خبری امروز سخنگوی دستگاه قضا، خبرنگاری درباره سخنان اخیر پلیس تهران درباره مجازات 10 ساله زندان برای دختران خیابان انقلاب به اتهام تشویق به فساد و فحشا سوال کرد که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: «این که مصداق عمل متهم با چه جرمی منطبق است، به عهده قاضی است و باید دید بازپرس یا قاضی چه نظری در این مورد دارد. ولی اینکه فردی ماده قانونی جرایم را توضیح دهد، اشکالی ندارد. الان من هم نمی توانم بگویم قاضی تشخیص می دهد عمل یک متهم، با چه جرمی منطبق است.»

تایید بازداشت سه فعال محیط زیستی در هرمزگان

در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگاری پرسید «یکی از نمایندگان گفته پروژه یوز ایرانی برای شناسایی سایتهای اتمی کشور از سوی فعالان محیط زیست که بازداشت شده اند، انجام شده. آیا این درست است و آیا افراد خارجی به جز این افراد بازداشت شده اند؟» که اژه‌ای در پاسخ گفت:
«تاکنون فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است. افرادی متهم هستند ولی بازداشت افراد خارجی نداشته ایم. 3 نفر در استان هرمزگان اخیرا در این باره بازداشت شده و تفهیم اتهام شده اند. درباره جزییات این پرونده فعلا قانون به ما اجازه نمی دهد بیان کنیم. نباید گمانه زنی شود و ذهن مردم به جاهای مختلف برود و وضعیت رسیدگی به پرونده را مشکلتر کند. اجازه دهید تحقیقات پرونده تکمیل و رسیدگی انجام شود.»

ماجرای بازداشت یکی از مسئولان سابق حراست بانک مرکزی و اعتراض به خبرگزاری فارس

در ادامه این نشست خبری اژه‌ای د در پاسخ به سئوالی درباره بازداشت تعدادی از مدیران بانک مرکزی گفت: «برای مسئول سابق حراست بانک مرکزی پرونده تشکیل شده است و فرد دیگری که از کارکنان بود و مدیر نبود به اتهام مالی دستگیر شد و بعدا آزاد شد.» در بخشی از نشست، اژه ای با نشان دادن پرینت یک خبر به خبرگزاری فارس اعتراض کرد و گفت: «من درباره مسئله بازداشت یکی از کارمندان بانک مرکزی اعلام کردم این فرد کارمند یکی از معاونتها بوده ولی در خبر خبرگزاری فارس نوشته اند معاون بانک مرکزی بازداشت شده، این مسئله را باید اصلاح کرد.»

شناسایی 70 میلیارد تومان اموال متهم فراری اختلاس 100 میلیاردی در وزارت نفت

در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا، خبرنگاری درباره اختلاس 100 میلیاردی در وزارت نفت پرسید، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: «متهم این پرونده از کشور خارج شده است. حراست کجا بوده که در طول این مدت خبردار نشده اند. حسابرس ها و بازرس ها کجا بودند که در چندین سال متوجه این موضوع نشده اند؟ چطور وزارت نفت در این چند سال خبر از این مسئله نداشته؟»

او اضافه کرد: «12 نفر در این پرونده تحت تعقیبند و تفهیم اتهام شده است. 3 نفر از مدیران بازداشت هستند. حدود 70 میلیارد تومان از اموال فردی که متواری شده است، شناسایی شده که شامل 14 آپارتمان و 25 قطعه زمین و 7دستگاه خودرو و2 موتورسیکلت لوکس است که قیمت بالایی دارد. کارشناسی اولیه می گوید 70 میلیارد تومان قیمت این اموال است.»

ماجرای فرصت خواستن وکیل تازه بقایی برای مطالعه پرونده

در ادامه خبرنگاری درباره دادگاه تجدیدنظر بقایی پرسید که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: «وکیل او، پرونده را مطالعه کرده است. اگر یک نفر وکیل داشت و به هر دلیلی وکیل را عزل کرد یا وکیل کنار رفت. حالا باید دو سه ماه باید به وکیل جدید وقت داد؟»

او اضافه کرد: «آیا این سوءاستفاده نیست؟ وکیل بعدی بیاید و بگوید به من هم وقت بدهید. اینها که می گویند در پرونده هیچی نیست. اگر هیچی نیست که دفاع نمی خواهد. او بیش از یک وکیل داشته و مدتها آمده اند و پرونده را خوانده اند و لایحه دفاعیه داده اند.»

اژه ای تصریح کرد: «این پرونده ها 100 یا 200 جلد نیست. فرضا پرونده بابک زنجانی بسیار بزرگ بود یا پرونده هایی 15 هزار شاکی دارد ولی پرونده های اینطوری چقدر فرصت برای مطالعه می خواهد؟ اگر جلسات دادگاه را نزدیک به هم بگذارند، اعتراض می شود اگر دور بگذارند اعتراض می شود. باید دید تشخیص قاضی چیست.»

بی اطلاعی اژه‌ای از اعمال محدودیت جدید برای سیدمحمد خاتمی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعمال محدویت برای سید محمد خاتمی در جلسات خصوصی است یا عمومی. در دوره قبل ایشان از حضور در یک محفل خصوصی منع شد و روز گذشته هم از حضور در یک همایش عمومی آیا این اعمال محدویت تمدید شده است، گفت: این مطلبی که می‌گوید مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و علی‌القاعده احکام تمدید می‌شد. اما از این مورد خبر ندارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها