کد خبر: 160703
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۷ ۰۷:۲۰:۰۰
| |

احمدی‌نژاد باید هزینه بدهد

اما احمدی‌نژاد هیچ از دوران خود نمی گوید، اشتباهات خود را مطرح نمی کند، قبول تقصیر نمی کند، او فقط می‌خواهد با نامه نوشتن و خطابه های پر صدا کردند از گذشته بپرد و امروز فقط طلبکار باشد.

احمدی‌نژاد باید هزینه بدهد
کد خبر: 160703
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۷ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود احمدی نژاد نامه‌ای منتشر کرد خطاب به مقام معظم رهبری، و در آن نامه خواستار برگزاری فوری و آزاد انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، برکناری رئیس قوه قضاییه و آزادی منتقدین و معترضین به وضع موجود شد.

این نامه با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. هربار که احمدی نژاد نامه می نویسد، واکنش‌ها به او نیز شدت میگیرد. بسیاری به محمود احمدی نژاد چونان یک زخم می نگرند، زخمی کهنه که هنوز خوب نشده، جای آن درد می‌کند و یادگاری‌هایش در حصر هستند.

بسیاری از اصلاح طلبان، خصوصا جوانان اصلاح طلب که روزگار تلخی را در دوران احمدی نژاد سپری کردند و بسیاری از کسانی که در دوران او زندان رفته‌اند، معمولا در مطالب دوخطی توییتری تلاش می‌کنند پاسخ احمدی نژاد را بدهند، پاسخی که معمولا تند و خشمگین است. برخی خطاب به او می نویسند که چطور این روزها به یاد انتخابات آزاد، آزادی زندانیان سیاسی، حذف نظارت استصوابی و نگرانی از مهندسی انتخابات افتاده است و در سال های پیش خبری از این انتقادها نبود. از سویی دیگر این واکنش‌ها با مخالفانی مواجه می شود که نه اصلاح طلبان را قبول دارند و نه اصول گرایان را و نه حتی محمود احمدی نژاد را.

آنها این سوال را مطرح می کنند که چرا این اما و اگرها درباره هاشمی رفسنجانی نبود؟ چرا این اما و اگرها درباره تصمیم‌های خطای دهه‌ی نخست انقلاب مطرح نمی شود.

اما به گمان من اگر این روزها کمتر در مورد این افراد سخن گفته می‌شود و اگر اما و اگرها کمتر است به خاطر هزینه‌ای است که این افراد طی سالیان دراز پرداخت کرده‌اند. محمود احمدی نژاد بی هزینه نمی‌تواند وارد این کارزار شود کمااینکه هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان هزینه تغییر مسیر را پرداخته‌اند.

هاشمی رفسنجانی اگر اما و اگرهایش کم شد به خاطر این است که هزینه داد، در چند انتخابات شرکت کرد و رای نیاورد، حذف شد، عالیجناب سرخپوش خطابش کردند، تندترین نقدها را شنید، آرام آرام به مردم نزدیک شد. از تخت به زیر آمد، نامه نوشت و همراهی کرد. هاشمی رفسنجانی هزینه این راه داد. از مناصبش یک به یک کنار گذاشته شد، اما تصمیم گرفت راه دیگری را انتخاب کند و خود را مرتب در معرض رای بگذارد. او در مسیر مردم قرار گرفته بود.

هاشمی اشتباهات زیادی داشت و خطاهای بسیاری کرد، هنوز می شود آن خطاها را برشمرد، تک به تک، بعضی از آن خطاها جبران ناپذیراست، اما راهی که هاشمی در دهه آخر عمرش برگزید اعتماد مردم را به همراه آورد، برای همین در اردیبهشت 92از حضورش در انتخابات آن گونه استقبال شد که منجر به رد صلاحیتش گشت.

اصلاح طلبان نیز همین طور، قطعا نه همه‌ی آنها، بعضی از آنها بر خطاهای گذشته شان ماندند اما بسیاریشان تغییر کردند. آنها یا به صراحت به اشتباهاتشان اعتراف کردند و یا سعی کردند با تغییر رفتار اصلاح خود را نشان دهند. این راه یک شب نبود، سالیان دراز به طول انجامید. 20 سال شاید هم بیشتر این راه را رفتند، خطا کردند، شکست خوردند، غلط حرف زدند، اما ادامه دادند تا به امروز رسیدند و هنوز هم اشتباه دارند. در مسیر سیاست هیچ فرد و گروهی بی‌اشتباه نیست، قرار نیست بی اشتباه نیز ادامه دهد. این رسم سیاست است. اما اگر امروز از نظارت استصوابی می‌گویند و گذشته را نقد میکنند و با اما و اگرها مواجه نمی شوند به خاطر طی این راه طولانیست. برای آنکه بارها خود را در معرض نقد قرار دادند، آنها به یکباره پس از چند سال سکوت طلبکار نشدند، اول سعی کردند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند، شاید کاملا موفق نبوده‌اند اما تمام تلاش خود را در این راه کردند. آنها هزینه دادند. هزینه فقط زندان نیست، هزینه بی اعتمادی مردم، از صفر شروع کردن، بازسازی خود و....

اما احمدی نژاد هیچ از دوران خود نمی گوید، اشتباهات خود را مطرح نمی کند، قبول تقصیر نمی کند، او فقط می‌خواهد با نامه نوشتن و خطابه های پر صدا کردند از گذشته بپرد و امروز فقط طلبکار باشد.

از سوی دیگر، اگر اصلاح طلبان اشتباهی کردند در دهه نخست انقلاب بود، دهه شور و هیجان، دهه جنگ، آغاز راه بود، جوان بودند و بی تجربه، اما احمدی نژاد زمانی این اشتباهات را تکرار کرد که سه دهه ازعمر انقلاب می‌گذشت، دهه سوم انقلاب جایی برای تکرار اشتباهات دهه نخست انقلاب نبود. دیگر نمی توان گفت بی تجربگی بود و شور انقلابی، جوانی بود و خشم انقلابی. نمی توان سیاست‌های غلط اقتصادی احمدی نژاد و یا رفتارهای قهری و حذفی او را به حساب بی تجربگی گذاشت. او آگاهانه انتخاب کرده بود در دهه سوم و چهارم انقلاب چنین راهی را برود. او درست در زمانی در مقابل تمام آن چیزهایی که امروز ازشان انتقاد می کند سکوت کرد و با رضایت به آنها تن داد که بسیاری دیگر می دانستند چنین رفتارهایی غلط است و دو دهه بود که به آن رفتارها اعتراض داشتند. برای همین صداقت او در بیان نقدهایش غیر قابل باور است.

به هرحال تا زمانیکه او هزینه ندهد، از گذشته‌اش نگوید، خود را نقد نکند و صادقانه قدم برندارد با این اما و اگرها مواجه هست و کمتر کسی از او این اظهارات را می‌پذیرد. بله آقای احمدی نژاد تغییر هزینه دارد و شما خیس نشده میخواهید قهرمان شوید.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها