کد خبر: 160769
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۷ ۱۲:۱۵:۰۰
| |

جهانگیری:

باید گفت‌وگوی ملی آغاز شود/ گفت‌وگو از دستور کار ما حذف شده که فشار سنگینی را به جامعه وارد می‌کند

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: باید بین گروه‌ها و اقشار مختلف ملت و دولت و نخبگان گفت‌وگوی ملی آغاز شود و کتابخانه ملی مکان خوبی برای شکل‌گیری این گفت‌وگوها است اما متاسفانه گفت‌وگو از دستور کار ما حذف شده و به تعارض روی آورده‌ایم که فشار سنگینی را به جامعه وارد می‌کند.

باید گفت‌وگوی ملی آغاز شود/ گفت‌وگو از دستور کار ما حذف شده که فشار سنگینی را به جامعه وارد می‌کند
کد خبر: 160769
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۷ ۱۲:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری ظهر امروز طی سخنانی در مراسم آیین نکوداشت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی که در تالار قلم این مجموعه برگزار شد، با اظهار امیدواری نسبت به دیدن نقش موثرتر کتابخانه ملی در توسعه و پیشرفت کشور، گفت: با اینکه حوزه کاری شخصی من بیشتر اقتصاد توسعه‌ای و اجرایی است اما همواره تاکید کرده ام که تعامل و نسبت مناسب میان توسعه فرهنگ و اقتصاد، فرهنگ و سیاست می‌تواند کشور را در مسیر درست توسعه به پیش ببرد.

وی افزود: کتاب نماد و شاخص فرهنگ مکتوب است و کتابخانه ملی حافظه مکتوب ماست که هشتاد سال از عمرش می‌گذرد و خوشبختانه پیری و فراموش شدگی در آن مشاهده نمی شود و امیدواریم این حیات پربرکت و موثر همچنان ادامه داشته باشد و هر سال نقش پررنگ‌تری در توسعه کشور و از منظر سیاسی بازی کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری سپس با بیان اینکه موضوع توسعه در مقطع فعلی برای ما بسیار مهم است، اظهار کرد: توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله اهداف ماست و من به عنوان فردی که در دولت مسئولیت مهمی دارم فکر می‌کنم برای جامعه ایرانی دو رویکرد مهم در مسیر توسعه وجود دارد یکی رویکرد نهادمندی و تاریخ‌داری و دیگری رویکرد فراهم کردن زمینه‌های نشاط و تعلق خاطر و بیدار کردن امید در شهروندان.

جهانگیری تاکید کرد: به شدت به این دو موضوع نیازمندیم که هم نهادهای مدنی و مردمی فعالیت مستمر داشته باشیم و هم نشاط را در جامعه بالا ببریم و بدانیم که هیچ آسیبی به توسعه، بزرگ‌تر از جوانمرگی نهادهای فرهنگی، مدنی، اجتماعی، علمی و سیاسی نیست، مخصوصا در حوزه فرهنگی که نهادهای مردمی در صورت استمرار، نقش حیاتی در فرآیند توسعه کشور دارند.

وی با اظهار تاسف از اینکه نهادهای فرهنگی در جامعه به سرعت از میان می‌روند، گفت: این وضعیت موجب می‌شود که امکان انتقال تجربیات آن نهادها میسر نشود. این نهادهای فرهنگی هستند که احساس تعلق به ایران، اسلام و جامعه را شکل می‌دهند و اینها هستند که محل تعامل نخبگان و اندیشمندان ما می‌شوند و هویت ما را می‌سازند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: همچنین تجربه نشان داده میل به شادی و نشاط در زندگی در یک جامعه حیاتی است و توسعه را رقم می‌زند و یکی از شاخص‌های توسعه میزان شادی و امید به زندگی در جوامع است. امیدواریم صدا و سیما و رسانه‌ها کمک کنند و شادی و نشاط در جامعه جریان پیدا کند.

جهانگیری با اشاره به جایگاه کتاب و فرهنگ در تمدن و فرهنگ ایرانی گفت: کتاب مظهر اندیشه و عقلانیت است و نوع برخورد جوامع و حکومت‌ها با اندیشه و کتاب با میزان توسعه یافتگی کشورها بستگی مستقیم دارند، جایی که صاحبان اندیشه، آرامش و امنیت و فرصت کاری خوب دارند قطعا میزان توسعه بالاتر است و جایی که برای این موضوعات محدودیت ایجاد می‌کنند تا مرحله توسعه فاصله دارند.


وی تاکید کرد: باید در عرصه کتاب، سیاستی گشاده و باز داشته باشیم و به اندیشه متفاوت و مخالف هم امکان فعالیت بدهیم تا اندیشه خودمان توانمند بشود. اندیشه و نقد در تعامل با هم فرهنگ جامعه را می‌سازند و جامعه زنده یعنی جامعه‌ای که بروز استعدادها و بیان اندیشه‌ها را تاب می‌آورد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز کشور ما با ابرچالش‌های زیادی مواجه است، تصریح کرد: ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چه داخلی و بین المللی چالش داریم ولی در کنار این چالش‌ها، فرصت‌های خوبی هم وجود دارد، چرا که کشور ما غنی‌ترین کشور در زمینه منابع طبیعی است و از استراتژیک جایگاه خوبی داریم و نیروی انسانی فعال هم در اختیارمان است که با اینها می‌توانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم ولی پیش از آن باید به فکر ترمیم سرمایه اجتماعی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ترمیم سرمایه اجتماعی برای ما مسئله ای حیاتی است، گفت: باید بین گروه‌ها و اقشار مختلف ملت و دولت و نخبگان گفت‌وگوی ملی آغاز شود و کتابخانه ملی مکان خوبی برای شکل‌گیری این گفت‌وگوها است اما متاسفانه گفت‌وگو از دستور کار ما حذف شده و به تعارض روی آورده‌ایم که فشار سنگینی را به جامعه وارد می‌کند.

جهانگیری در پایان با اشاره به اینکه ما به خودمان هم این نقد را وارد می‌کنیم که به عنوان دولت، گفت‌وگویی با اصولگرایان، اصلاح طلبان و نخبگان نداریم و باید خلا گفت‌وگو را پر کنیم، گفت: عبور از چالش‌ها ممکن است و اصلاحات اقتصادی و سیاسی که باید اتفاق بیفتد در همین چارچوب موجود ممکن می‌شود ولی به عنوان پیش‌نیاز، باید سرمایه اجتماعی را ترمیم کنیم و باب گفت‌وگو را باز کنیم که مطمئنم این امر با همدلی و همراهی نخبگان کشور ممکن می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها