کد خبر: 160949
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۱۸:۲۸:۰۰
| |

تخریب غیرقانونی آرامستان تاریخی امامزاده عبدالله (ع) متوقف نشده است

با وجود اعتراض‌های شدیدی کسانی که نزدیکانشان در امامزاده عبدالله(ع)  مدفون هستند و همچنین تأکید کارشناسان میراث فرهنگی، گزارش‌ها حکایت از ادامه عملیات عمرانی در محوطه آرامستان این امامزاده دارد.

تخریب غیرقانونی آرامستان تاریخی امامزاده عبدالله (ع) متوقف نشده است
کد خبر: 160949
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۱۸:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| چند روز پیش ویدئویی که ارژنگ امیرفضلی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره تخریب محل دفن پدرش در امامزاده عبدالله(ع) منتشر کرد توجهات زیادی را به سمت تخریب قبور این آرامستان جلب کرد.

آستان امامزاده عبدالله یکی از گورستان‌های معروف و قدیمی شهرستان ری است که در بافت مرکزی شهر واقع شده است و علماء، مشاهیر و بزرگان متعددی از جمله استاد «علی‌اکبر شهناز»، استاد «میرعماد»، شهدای دانشجو و... در این گورستان مدفون هستند.

در سال 1378 به دلیل قدمت بقعه امامزاده، فضای اصلی بقعه به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. از سال 1350 به دلیل اتمام فضای مناسب در عرصه امامزاده، توسعه و فروش قبر در این گورستان ممنوع شده است و تنها افرادی که دارای قبور قدیمی با سند رسمی هستند اجازه دفن اموات خود را در این گورستان دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هفته گذشته متولیان آستان امامزاده بدون دریافت مجوز قانونی از اداره میراث فرهنگی و حتی اطلاع‌رسانی به این اداره با هدف تسطیح و یکسان‌سازی قبرستان، اقدام به تخریب تمامی محوطه امامزاده و جمع‌آوری سنگ‌های قبور کرده که این موضوع به شدت اعتراض مسئولان شهر و صاحبان قبور را به همراه داشته است.

علاوه بر ارزش معنوی قبور مشاهیر مدفون در این گورستان، بسیاری از سنگ‌های قبور با بیش از چند قرن قدمت ارزش تاریخی دارند که متأسفانه متولیان امامزاده بدون توجه به حفظ و صیانت از قبور، عملیات عمرانی را در این گورستان به اجرا درآورده‌اند و در برابر اعتراض برخی از مسئولان دریافت مجوز از دادستان شهرستان ری را جهت ادامه فعالیت خود قانونی دانسته و با وجود ثبت ملی این گورستان به عنوان عرصه بقعه، الزامی جهت دریافت مجوز از میراث فرهنگی قائل نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها