کد خبر: 161787
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۱۷:۱۰:۰۰
| |

امضاء تفاهمنامه تجارت گندم بین کشورهای ایران، روسیه و قزاقستان

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و قزاقستان بر پایه یک تفاهمنامه سه جانبه، در زمینه تجارت گندم همکاری می کنند.

امضاء تفاهمنامه تجارت گندم بین کشورهای ایران، روسیه و قزاقستان
کد خبر: 161787
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۱۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این تفاهمنامه با هدف خودکفایی کشور در تولید گندم و بهره گیری از موقعیت جغرافیایی ایران برای تبدیل شدن به مرکز صادراتی گندم و آرد منطقه امضا شد.


با استفاده از این تفاهمنامه می توان مشکلات مرتبط با ظرفیت خالی کارخانه ها را رفع و ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کرد.


معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزرات جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر کشاورزی روسیه و رییس بخش صادرات شرکت ملی قراردادهای غذایی قزاقستان این یادداشت تفاهم را در سفارت ایران در مسکو، پاراف (پیش امضا) کردند.


وزیران کشاورزی سه کشور بزودی نسخه نهایی این تفاهم همکاری را امضا می کنند.


بر پایه این تفاهمنامه، انتظار می رود فرآوری و بازصادرات آرد از ایران افزایش یابد و از مزیت های ترانزیتی کشور برای سوآپ گندم به سایر کشورهای منطقه بهره برداری شود.


در این یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه، امکان اعطای خطوط اعتباری توسط کشورهای روسیه و قزاقستان به شرکت های ایرانی و همچنین زمینه ایجاد بازارهای جدید در منطقه و توسعه بازارهای موجود در حوزه گندم و آرد وجود دارد و پیش بینی می شود با اجرای آن سهم ایران از بازار تجارت آرد منطقه افزایش یابد.


امسال نزدیک 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.


براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری شده بود.


پارسال نیز 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13هزار و 68 ریال بوده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها