کد خبر: 161789
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۱۷:۱۵:۰۰
| |

ذرت‌های آلوده برزیلی در انبار گمرک دپو شده است

مدیر روابط عمومی گمرک گفت: ذرت های آلوده برزیلی در انبارهای گمرک امام خمینی دپو شده و از منطقه آزاد تجاری ورود نکرده است.

ذرت‌های آلوده برزیلی در انبار گمرک دپو شده است
کد خبر: 161789
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ۱۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید احمدخانی مدیر روابط عمومی گمرک کشوردر مورد کشف محموله ذرت های آلوده برزیلی که توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد گمرک امام خمینی شده بود، گفت: این محموله در انبارهای گمرک امام خمینی دپو شده و از منطقه آزاد تجاری ورود نکرده است.

احمدخانی تصریح کرد: طبق مقررات صادرات و واردات، گمرک اختیار صدور مجوز برای ترخیص کالا را ندارد و اجازه ترخیص محموله ها توسط گمرک در گرو مجوزهای لازم از نهادهای موازی است.

وی در ادامه افزود: به طور معمول اطلاعات محموله‌ها در سامانه پنجره فرامرزی ثبت و با هماهنگی سایر نهادها برای مرجوع و یا ترخیص کالا اقدام می شود.

احمدخانی تصریح کرد: در گمرک شهید رجایی هم اکنون چند صد هزار کانتینر کالا مختلف وجود دارد که توسط بخش خصوصی وارد محوطه های بندری شده است اما تاکنون این محموله ها نتوانسته اند مجوز ترخیص را اخذ کنند.

وی اضافه کرد: در مورد واردات ذرت‌ و دیگر اقلام خوراکی، نهادهایی‌ همچون سازمان استاندارد‌، توسعه تجارت‌ و غیره‌ باید اظهارنظر کنند. در چنین مواقعی‌ گمرک‌ به نهادهای مربوطه‌ ورود چنین محموله‌ای را به مرز اعلام می‌کند تا آنها مجوز ترخیص‌ را صادر کنند.

مدیر روابط‌ عمومی گمرک‌ افزود: برای این محموله مجوز ثبت سفارش صادر شده است اما در مراحل بعدی ورود محموله دچار توقیف شد، چراکه نمایندگان سازمان استاندارد طی بازدید و نمونه‌برداری خود در مکان قرنطینه‌ از این محموله؛ متوجه آلوده بودن آن شدند.

وی ادامه داد: پس از اینکه سازمان استاندارد در آزمایشگاه‌های تخصصی خود متوجه سلامت و یا آلوده بودن مواد خوراکی شد، نتیجه را به گمرک‌ اعلام می‌کند تا سرنوشت محموله مشخص شود.

احمدخانی‌ تشریح کرد: اگر محموله‌ها در مرز مانده و نتواند مجوز لازم را از سازمان استاندارد اخذ کند، کالا تا اعلام نهایی مراجع قضایی و تصمیم‌گیرنده در گمرک‌ باقی می‌ماند. اکنون این فرآیند به طور کامل الکترونیکی شده است.

مدیر روابط‌ عمومی گمرک‌ بیان کرد: گاهی استانداردهای کشورهای خارجی با ایران مطابقت‌ ندارد و گمرک‌ در چنین مواقعی ذره‌ای از این محموله‌ها را ترخیص‌ نمی‌کند.

وی توضیح داد: رسانه‌ها در چنین مواقعی به اشتباه خبری مبنی بر اینکه کالا وارد انبارهای شهرها و یا استان‌ها شده است، منتشر می‌کنند در حالیکه این محموله‌ها در انبارهای‌ گمرک‌ ثبت و ضبط‌ می شود.

احمدخانی تصریح کرد: ورود هر نوع کالایی بجز اقلامی که حرام و ممنوع خوانده می شوند، به مناطق ویژه اقتصادی آزاد است. به عبارت دیگر هیچ محدودیتی برای واردات کالا به مناطق آزاد وجود ندارد اما درمورد ورود کالا به محدوده اصلی ، حساسیت های بسیاری وجود دارد.

صدور مجوزهای گمرک در گرو مجوز نهادهای وابسته


مدیر روابط‌ عمومی گمرک‌ تاکید کرد: صدور مجوزهای گمرک در گرو مجوز سایر نهادهای وابسته است که در مورد برخی از کالاها با وجود اظهارنامه و ثبت سفارش گمرکی نهادهای مربوط، هیچ‌گاه چنین اجازه ای را صادر نمی‌کنند.

به گفته وی؛ گمرک نمی تواند مقابل ورود این کالاها به مرز بایستد، چراکه تنها اجرا کننده حکم، مراجع دیگری است.

وی بیان کرد: محوطه بندر امام خمینی یک منطقه بزرگ تجاری آزاد به حساب می آید که انبارهای بسیاری برای نگه داری محموله ها دارد.

احمدخانی با اشاره به اینکه 3 سال قبل هم 22 هزار تن ذرت آلوده وارد محوطه این بندر شده بود، گفت: انتشار چنین اخباری از این گمرک جای تعجب ندارد، زیرا بیشترین نهاده های دامی از طریق این بندر انجام می شود.

گفتنی است؛ حدود 6 ماه است که محموله ذرت های آلوده در انبارهای گمرک توقیف شده است و از طرفی با وجود تاکید مقامات بر مرجوع کردن این ذرتها هنوز اقدامی در این خصوص از سوی واردکنندگان انجام نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها