الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح طلب:

دیدار چهره‌های اصلاح‌طلب با رهبری می‌تواند به بهبود شرایط عمومی کشور کمک کند/ نیازمند ایجاد انسجام در درون نظام با محوریت قانون هستیم

الهه کولایی گفت: باید امیدوار بود تا اصلاح‌طلبان با استفاده از تجربه‌های پیشین از هر نوع تفرقه و تشتت که به یاس و ناامیدی مردم بیانجامد دوری کنند و به جای منافع حزبی و گروهی مصالح عمومی و مسئله اصلاح طلبی را مورد توجه قرار دهند.

دیدار چهره‌های اصلاح‌طلب با رهبری می‌تواند به بهبود شرایط عمومی کشور کمک کند/ نیازمند ایجاد انسجام در درون نظام با محوریت قانون هستیم
کد خبر: 162081
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ۰۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| طرح پارلمان اصلاحات این روزها در اردوگاه چپ غوغایی به پا کرده است؛ برخی تمام قد از آن دفاع می‌کنند و معتقدند پارلمان اصلاحات می‌تواند یک نهاد بالادستی و نظارتی نسبت به شورای عالی سیاست گذاری محسوب شود و برخی دیگر به هواخواهی از شورای عالی سیاست گذاری از ادامه فعالیت آن دم می‌زنند.

الهه کولایی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس ششم و استاد دانشگاه تهران معتقد است هر ایده‌ای که می‌خواهد مطرح شود باید حلاجی شود تا مبادا وحدت اصلاحات را نشانه برود. او هم که تا حدودی حامی ادامه فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری است معتقد است تشتت سال‌ها پیش‌درس خوبی به جریان اصلاحات داده است؛ لذا باید از تجربه گذشته استفاده کنند و مانع از بروز اختلافات شوند.

پارلمان اصلاحات این روزها بسیار مورد بحث است به نظر شما این پارلمان چقدر می‌تواند ایده‌ای برای رسیدن به وحدت در میان اصلاح‌طلبان باشد؟

با توجه به عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد هواداری از ادامه فعالیت آن، با توجه به در نظر داشتن ضرورت بازخوانی عملکرد و اصلاح مسائل و مشکلاتی که در نحوه شکل‌گیری و سازمان‌دهی آن وجود داشته، لازم و ضروری است. در این راستا طبیعی است برخی اصلاح‌طلبان راهکارهای دیگری را پیشنهاد کنند. آنچه اهمیت دارد قرار گرفتن این ایده‌ها در فرایند گفت‌وگو است که خوشبختانه امروز در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب این ظرفیت وجود دارد. لذا انتظار می‌رود این ایده و هر ایده‌ای که به رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان شکل می‌دهد در فضایی دوستانه به‌خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد.

بر همین اساس باید امیدوار بود تا اصلاح‌طلبان با استفاده از تجربه‌های پیشین از هر نوع تفرقه و تشتت که به یاس و ناامیدی مردم بیانجامد دوری کنند و به‌جای منافع حزبی و گروهی مصالح عمومی و مسئله اصلاح‌طلبی را موردتوجه قرار دهند.

بنابراین شما معتقدید که پارلمان اصلاحات می‌تواند تفرقه‌انگیز باشد؟

به‌هرحال در شرایطی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنان وجود دارد و طرفداران خود را دارد طرح ایده‌های دیگر می‌تواند راه‌های متفاوتی را پیش پای اصلاح طلبان بگذارد؛ آنچه بیش از همه اهمیت دارد طرح و بررسی این ایده‌ها و پیشنهادها و رسیدن به وحدت عمل در شرایط مناسب است.

برخی معتقدند پارلمان اصلاحات می‌تواند یک نهاد بالادستی یا نظارتی نسبت به شورای عالی سیاست گذاری باشد و مانعی برای ادامه فعالیت شورای عالی نیست؟

همانطور که گفتم نسبت این نهادها و نحوه شکل گیری و تعامل آنها مباحثی است که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد و کسانی که طرفدارا این نهاد هستند باید با مخالفان آن یا کسانی که ایده‌های دیگری دارند، به وحدت عمل برسند. صرف داشتن ایده‌ها و پیشنهادهای مختلف جنبه منفی ندارد؛ مهم انتقال آن به عرصه عمل به گونه‌ای است که بتواند پیروزی اصلاح طلبان را تضمین کند.

با توجه به تحلیلی که دارید چقدر این ایده را عملیاتی می دانید؟

به طور طبیعی هر پیشنهاد انسانی و طرحی که برخاسته از عقل بشر باشد، می‌تواند ابعاد مثبت و منفی درخود داشته باشد مهم مسیر اجرایی شدن آن و مشخص شدن مزایا و معایب آن و تأثیر مثبت و منفی آن بر منافع مردم است. این مسائل در مسیری از گفت و گو و تبادل افکار مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به تجربه‌های گذشته اصلاح طلبان باید درس‌های خوبی از تفرقه و تشتت خود و همچنین آثار سیاسی و اجتماعی آن گرفته باشند و امروز این درس‌ها را در شرایط حساس کشور به کار ببندند.

اخیراً صحبت‌هایی درباره انتخاب برخی چهره‌ها برای گفت و گو با رهبری شده است؛ افرادی مانند جهانگیری یا موسوی خوئینی‌ها و محمد صدر و ... به نظر شما چقدر این پل‌های ارتباطی می‌تواند مؤثر باشد؟

من اطلاعی از این روند ندارم، اما این را به خوبی می دانم که اصلاح طلبی به معنای حرکت و تلاش در جهت اصلاح در درون ساختارهای موجود است و هرگونه تغییر از مسیرهای قانونی باید شکل بگیرد. بنابراین بسیار طبیعی است که برای انسجام بخشی به نهادهای درون نظام و ایجاد اعتماد بر پایه منافع مردم تلاش‌های گوناگونی صورت بگیرد. بدون تردید انجام این تلاش‌ها می‌تواند به بهبود شرایط عمومی کشور کمک کند.

زمزمه مذاکرات با نهادهای دیگر چقدر در دستور کار اصلاح طلبان قرار دارد؟ نهادهایی مانند شورای نگهبان و ...

در این مورد هم باز باید پاسخ قبل را داد. ما نیازمند ایجاد یک انسجام در درون نظام با محوریت قانون هستیم که بتواند مصالح و منافع ملت را تأمین کنند. در این راستا همه نهادها باید نشان دهند پایبند ضوابط قانونی حاکم بر عملکرد خود و به حساب آوردن مطالبات مردم هستند و این را در رفتار خود به نمایش بگذارند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها