کد خبر: 162167
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ۱۳:۳۵:۰۰
| |

جنی تاون، دستیار مدیر مؤسسه ایالات متحده-کره در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک:

اگر مذاکره نکنیم کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد

کره شمالی تمایل خود را به مذاکره و توقف برنامه هسته‌ای نشان داده است. رادیو اسپوتنیک درباره همین موضوع صحبتی با جنی تاون، دستیار مدیر موسسه ایالات‌متحده-کره در دانشگاه مطالعات بین‌المللی پیشرفته جان هاپکینز داشته است. تاون معتقد است که هر چقدر روند مذاکرات طول بکشد، کره شمالی تسهیلات هسته‌ای خود را بیشتر توسعه می‌دهد.

اگر مذاکره نکنیم کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد
کد خبر: 162167
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ۱۳:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی: کره شمالی اعلام کرد که تمایل دارد تا در جریان مذاکرات برای غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره شرکت کند. به گفته مقامات کره جنوبی، کیم جونگ اون تمایل خود را برای متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی ابراز کرده است. چونگ یو یونگ، رئیس امنیت ملی سئول گفت که کره شمالی مایل است «در یک گفت‌وگوی آزاد» برای انهدام آزمایش‌های هسته‌ای شرکت کند.

اسپوتنیک درباره اظهارات کره شمالی با جنی تاون، دستیار مدیر موسسه ایالات‌متحده-کره در دانشگاه مطالعات بین‌المللی پیشرفته جان هاپکینز گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

* آیا صحبت کردن درباره پیشرفت مذاکرات بین شمال و جنوب درست و منطقی است و آیا شما به اظهارات هر دو طرف خوش‌بین هستید؟

جنی تاون: مذاکرات مثبت به نظر می‌رسد. فکر می‌کنم که ما همه بااحتیاط به مذاکرات نگاه می‌کنیم و واقعاً سعی می‌کنیم بفهمیم دقیقاً چه چیزی گفته می‌شود. امیدوارم که واشنگتن و سئول به نتایجی دست پیدا کنند که به روشن شدن این موضوع کمک کند چون شیطان همیشه جزئیات دارد؛ اما من معتقدم که این یک شروع خوب بود و کره‌ شمالی علامت‌های مثبتی به آن نشان داده است. رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهان دیدار با کره شمالی شد، بنابراین ما در حال آزمایش دولت ترامپ هستیم تا ببینیم اهدافش چیست.

* اینکه کیم جونگ اون می‌گوید تمایل دارد آزمایش‌های هسته‌ای را متوقف کند و به مذاکره با ایالات متحده بپردازد تا چه اندازه جدی است؟ چه عواملی می‌توانند راهی برای شروع مذاکرات بین کره شمالی و آمریکا فراهم کنند؟

جنی تاون: من فکر می‌کنم این سؤال که کیم جونگ اون به چه چیزی فکر می‌کند از گذشته تا به امروز همواره مطرح بوده است؛ بنابراین هر زمان که پیشنهاد‌ها از طریق وزارت خارجه آمده یا در دو جلسه‌ای که برگزارشده، فرمول‌هایی شبیه به اینکه طرفین مایل هستند تا در مورد مسائل هسته‌ای و متوقف کردن آن بحث کنند، شنیده‌ایم. اکنون که این موضوع از سمت کیم جونگ اون مطرح‌شده، مردم باید آن را جدی بگیرند. این یک نشانه است و پاسخ سؤالی که همیشه مطرح بوده را می‌دهد؛ بنابراین ما نباید تصور کنیم که همه‌چیز را می‌دانیم و ازآنجایی که رهبر کره شمالی آن را مطرح کرده، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

* به محض اینکه پیونگ‌یانگ میل خود را به گفت‌وگو نشان داد، رسانه‌های کره جنوبی گزارشی درباره تحقیقات هسته‌ای در کره شمالی منتشر کردند. این در حالی است که ایالات متحده به‌طور ناگهانی تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی در رابطه با مرگ برادر رهبر این کشور اعمال کرد. چگونه می‌توانید زمان‌بندی این اقدامات را توضیح دهید؟ چرا طرفین هنوز در حال ایجاد تنش‌هایی هستند که روند صلح را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

جنی تاون: مطمئناً این‌ها برای روند دیپلماتیک مفید نیست. شما می‌شنوید که تعدادی از مردم می‌گویند مذاکرات فقط زمان بیشتری را برای کره شمالی می‌خرد تا برنامه‌های هسته‌ای خود را توسعه دهد. درواقع، کره شمالی در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است، مخصوصاً وقتی از آن صحبت نمی‌کنیم. قطعاً می‌توان از طریق مذاکره این برنامه را متوقف و یا محدود کرد و بدون مذاکره این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود. هرچقدر این موضوع بیشتر طول بکشد، برنامه هسته‌ای کره شمالی پیشرفت بیشتری می‌کند. تحریم‌های بیشتر کارساز نخواهد بود و هیچ کمکی به روند دیپلماتیک نخواهد کرد و تنها باعث شرور شدن کره شمالی می‌‌شود. چگونه می‌توانیم محیط مناسب برای این مذاکرات را حفظ کنیم؟ حداقل باید به جای حدس زدن پاسخ این سؤالات، به امکانات موجود نگاهی بیندازیم.

* در حال حاضر انتظارات شما از جلسه رهبران دو کره در منطقه غیرنظامی مرزی که ماه آینده برگزار می‌شود، چیست؟ به چه چیزی امید دارید؟

جنی تاون: من انتظار دارم که آن‌ها درباره چگونگی مقابله با تنش‌های نظامی به‌ویژه در منطقه غیرنظامی مرزی بحث کنند. فکر می‌کنم ما نمی‌توانیم در رابطه با زمان تغییرات و تأخیر در تمرینات نظامی نظری بدهیم. مطمئن هستم که آن‌ها درباره آنچه در دور بعدی تمرینات نظامی اتفاق می‌افتد و کارهایی که می‌توان برای کاهش تنش‌ها انجام دهند، صحبت خواهند کرد. همچنین مسئله بازدید دوباره خانواده‌های جداشده و همکاری‌های اقتصادی هم مطرح خواهد شد. اینکه تا چه اندازه می‌توانند بدون حمایت ایالات متحده ادامه دهند، سؤال‌برانگیز است. اینکه کره جنوبی تا چه اندازه مایل است بدون کمک آمریکا جلو برود، هم جالب خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها