کد خبر: 162401
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۷:۵۵:۰۰
| |

اعتمادآنلاین دعوای دنباله‌دار آب را در مرکز ایران بررسی می‌کند

جنگ بر سر سهم از زاینده‌رود یا بحران فراگیر خشکسالی در سراسر ایران؟

کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به خشکی زمین‌هایشان خط لوله انتقال آب به یزد را تخریب کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند زمین‌های خودمان خشک است و نباید آبی که حق ما است به مردم یزد داده شود.

جنگ بر سر سهم از زاینده‌رود یا بحران فراگیر خشکسالی در سراسر ایران؟
کد خبر: 162401
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| فطمه رجبی - شاید فیلم «مکس دیوانه» را دیده باشید. فیلمی پسارستاخیزی که نشان می‌دهد آدم‌ها چطور می‌توانند بر سر آب به جان هم بیفتند و کمبود آب چه بلایی می‌تواند سر تمدن انسانی بیاورد. اگر نخواهیم خیلی بدبین باشیم و بگوییم جنگی که مدت‌هاست در مرکز ایران شروع شده به ماجرای این فیلم شباهت دارد، به هر حال باید واقع‌بین بود و قبول کرد که داستان بی‌شباهت به جنگ آب بین شهرهای یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان و چهارمحال در فیلم «مکس دیوانه» نیست.

چند سال است که مردم چهارمحال‌وبختیاری به عنوان ساکنان بالادست زاینده‌رود به اجرای تونل «کوهرنگ 3» معترض هستند، مردم خوزستان هم با انتقال آب سرشاخه‌های کارون به اصفهان مشکل دارند، اصفهانی‌ها نسبت به انتقال آب از استانشان به کرمان و یزد اعتراض دارند. هر چند وقت یک بار هم سر و صدای یکی از این اعتراض‌ها بلند می‌شود. این بار نوبت به اعتراض کشاورزان شرق اصفهان رسیده است. اگرچه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از امروز نسبت به آنچه در ورزنه می‌گذرد حساس شده‌اند اما کشاورزان این منطقه بیشتر از 20 روز است که با تجمع در کنار خطوط انتقال آب به یزد، نسبت به نحوه مدیریت آب استان اصفهان اعتراض می‌کنند. اعتراضی که دیروز به خشونت کشیده شد و معترضان با انداختن دو تیرچراغ برق بر مسیر خط لوله آب، رسیدن آب از اصفهان به یزد را دچار مشکل کردند.

با مراجعه به مراجع سنجش میزان بارش، می‌بینیم که امسال، بارش در شرق اصفهان نسبت به سال آبی گذشته 45 درصد کاهش داشته است. البته تجمع در کنار خطوط انتقال آب به یزد قبلاً هم سابقه داشته است. در سال 91، اعتراض کشاورزان شرق اصفهان باعث تخریب این خط لوله شد، اقدامی که آب‌رسانی به یزد را دچار اختلال کرد. سابقه درگیری در حوضه زاینده‌رود فقط به شکسته‌شدن لوله انتقال آب اصفهان به یزد خلاصه نمی‌شود. درگیری کشاورزان بر سر پروژه انتقال آب‌ بن-بروجن که آب را از یک بخش از استان چهارمحال‌وبختیاری به سمت دیگر این استان منتقل می‌کرد هم در تیرماه سال 95، باعث کشته شدن یک نفر شد. این بار هم داستان همان داستان است.

کشاورزان اصفهانی می‌گویند سال گذشته 50 درصد حقابه زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان اختصاص پیدا کرده است و امسال هیچ حقابه‌ای به آنها داده نشده است. عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان به اعتمادآنلاین می‌گوید : «چهارده سال است که کشاورزان اصفهانی درگیر موضوع مدیریت آب در منطقه هستند. آن‌ها باید بیکار باشند و از زن و بچه‌شان خجالت بکشند تا آب به یزد منتقل شود. حتی مردم اصفهان با کمبود آب شرب هم مواجه شده‌اند. تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد؟ ما از ابتدا گفتیم که مشکلی با انتقال آب به یزد نداریم به شرط اینکه پروژه تونل کوهرنگ سه عملیاتی شود و حقابه کشاورزان از مسیری دیگر به آنها اختصاص پیدا کند اما مسئولان هر روز یک جواب سر بالا به ما می‌دهند. آبمان را به شهرهای دیگر می‌فرستند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.»

حسین محمدرضایی ادامه می‌دهد: «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. الآن به کشاورزان اصفهانی می‌گویند اگر بارندگی خوب بود سال آینده حقابه به شما تعلق می‌گیرد. این یعنی کشاورز باید تا سال 98 برای برداشت محصولش صبر کند. مسئولان نمی‌گویند که کشاورزان در این یک سال و خورده‌ای باید چه کار کنند و چطور از خجالت خانواده‌شان در بیایند.»


نتیجه اعتراض این روزهای کشاورزان «ورزنه» شکسته شدن خط لوله انتقال آب به یزد بوده است، تا جایی که مسئولان یزدی مجبور به واکنش شده و به مردم قول داده‌اند که در اولین فرصت مشکل حل خواهد شد. مدیر کل مدیریت بحران استان یزد گفته: «آب مصرفی یزد فعلاً از طریق منابع ذخیره و چاه‌های آب تأمین می‌شود.»

حتی اگر این خط لوله تعمیر شود و دوباره آب شرب مردم یزد به لوله‌ها برگردد، وضعیت بارندگی و خشکی زمین‌های مردم اصفهان باز هم مسئله خواهد ساخت. این را مهرزاد احسانی، مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران، هم تأیید می‌کند و به اعتمادآنلاین می‌گوید : «باید این واقعیت را قبول کنیم که دچار خشکسالی هستیم. ده سال است که این مشکل را داریم. در حوزه بختگان با وجود اینکه تمام حوزه در یک استان قرار دارد و پیچیدگی‌های حوضه زاینده رود در آنجا مطرح نیست، چنان مشکل حاد است که طی سه سال گذشته نتوانسته‌ایم آبی در آن توزیع کنیم. مردم هر منطقه‌ای مشکل خودشان را می‌بینند اما به این فکر نمی‌کنند که در جای دیگر هم مشکلات زیادی وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «الآن استان‌هایی که فکر نمی‌کردیم به این روزی مشکل کم آبی پیدا کنند با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ما در سال‌های اخیر بسیار بیشتر از مناطق دیگر به حوضه زاینده‌رود توجه کرده‌ایم. در بسیاری از جلساتی که در شورای عالی آب با رئیس‌جمهور داشته‌ایم مشکلات این حوضه را در اولویت بررسی قرار داده‌ایم. اولین پرونده‌ای که در کمیسیون امنیت ملی مجلس باز شد پرونده حوضه زاینده رود بود، همه اینها یعنی مسئولان این حوزه را فراموش نکرده‌اند اما مشکلات این حوزه آنقدر ساده نیستند که با یک تصمیم ساده آن هم در زمانی کوتاه حل شوند.»

احسانی می‌گوید: «توسعه نامتوازن در مناطق مرکزی ایران باعث بروز مشکلاتی شده که برای حل کردنشان به زمان بیشتری نیاز داریم. من از کشاورزان می‌خواهم که به مسئولان استان و نماینده‌های مجلس اعتماد کنند و فرصت دهند که این مشکل را در شورای هماهنگی زاینده‌رود حل کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها