معاون وزیر صنعت:

ریسک سرمایه‌گذاری‌های معدنی کم می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با رونمایی از اطلس های ملی «نقشه های پتانسیل مواد معدنی ایران بر اساس تیپ های کانساری» و «نقشه های موضوعی زمین شناسی»، ریسک سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی کشور کاهش می یابد.

ریسک سرمایه‌گذاری‌های معدنی کم می‌شود
کد خبر: 162403
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «مهدی کرباسیان» عصر امروز (شنبه) در پایان آیین رونمایی از 2 اطلس ملی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از زمینه های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بخش معدن، وجود اطلاعات دقیق است.


به گفته وی که رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) است، در حوزه اکتشاف معدن ریسک امور بسیار بالاست و حتی ممکن است سرمایه گذاری را به سمت سایر بخش‌ها منتقل کند.


وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران با رونمایی از اطلس های یاد شده توانمندی های معدنی ایران را دقیق تر می شناسند.


به گفته وی، جزییات معدنی مربوط به افزون بر 68 نوع ذخایر معدنی کشور مانند طلا و مس، در این اطلس اعلام شده است.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بحث فناوری های نوین با مقوله زمین شناسی ممزوج است و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات اطلس ملی، مذاکرات بهتری را برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهیم داشت.

یک شرکت مشترک در حال تاسیس است


رییس هیات عامل ایمیدرو به جلسه 2 هفته گذشته با شرکت های فولادی و معدنی بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: شرکت مشترکی در حال تاسیس است و از این پس اکتشافات معدنی با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی برای پهنه ای به وسعت یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع از منابع روباز و زیرزمینی آغاز می شود.


کرباسیان تصریح کرد: اکنون ایران از نظر منابع معدنی در جایگاه پانزدهم جهان است و با رونمایی از اطلس های یاد شده و اکتشاف های جدید، به رتبه دهم می رسد.


به گفته وی، در گذشته یکصد هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی در سطح به انجام رسیده بود اما ایمیدرو در سه سال گذشته 250 هزار کیلیومتر مربع عملیات اکتشافی انجام داد و بخش خصوصی نیز 70 تا 80 هزار کیلومتر مربع را آغاز کرد اما تاکنون کار مشترکی در عمق انجام نشده است.


کرباسیان با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده بین ایمیدرو و معاونت معدنی سازمان زمین شناسی، اضافه کرد: از 250 هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی انجام شده، تاکنون 198 هزار کیلومترمربع آن نهایی شده و در این پیوند 400 محدوده معدنی شناسایی شده است.


وی از شناسایی 42 تن طلا، 500 میلیون تن سنگ آهن، 220 میلیون تن زغال حرارتی، 345 میلیون تن زغال کک شو،30 هزار تن آنتی مون و 65 هزار تن عناصر نادر خاکی در پهنه های یاد شده خبر داد.


تاکنون نقشه های معدنی ایران به دلیل مقیاس های پایین و دور از استانداردهای روز جهان،‌ کاربرد چندانی نداشت اما با نقشه های جدید تحولی برای فعال شدن بخش اکتشاف با جذب سرمایه روی می دهد.


نقشه های جدید معدنی ایران با 10 برابر دقت بیشتر نسبت به نقشه هایی که پیش تر در سال 1383 تهیه شده بود،‌ ارایه می شود.


در این نقشه ها تیپ های مختلف کانی زایی پورفیری،‌ اپی ترمال،‌ رگه ای،‌ اسکارن و غیره در قالب اطلس به مخاطبان این بخش از اقتصاد ارایه می شود که گامی اساسی در جلب سرمایه گذاران خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها