کد خبر: 162405
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» واکنش‌ها به طولانی شدن تعیین تکلیف عضو زرتشتی شورای شهر یزد را بررسی کرد

شمارش معکوس برای حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر

تبصره الحاقی ماده 8 قانون شوراها به احتمال جایگزینی عضو علی البدل به جای عضو زرتشتی شورای شهر یزد قوت داد.

شمارش معکوس برای حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر
کد خبر: 162405
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۹ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اسفند از نیمه گذشته و هر چه به پایان نزدیک‌تر می‌شود داستان سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد هم مانند بسیاری از داستان‌های دیگر در حال فراموش‌شدن است.

امروز سپنتا نیکنام شاید به این دلیل که دستش از همه‌جا کوتاه است به پیامی در توییتر خود متوسل شده و داستان ظلمی را که به او روا می‌شود در چند جمله توییت کرده، شاید افکارعمومی دست یاری به سمتش دراز کند.

با وجود پیگیری‌های مکرر «اعتمادآنلاین» درباره مصوبه اختلافی مجلس و شورای نگهبان بر سر حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر، هنوز این مصوبه به صحن مجمع نرسیده است.

بر همین اساس این واهمه وجود دارد که براساس تبصره الحاقی ماده 8 (1386/8/27) قانون شوراها، با پایان اسفند عضو علی‌البدل جایگزین سپنتا نیکنام شود. در این تبصره تاکید شده است: هرگاه عضوی به هر دلیلی تا دوماه در جلسه شورا شرکت نکند، تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از شش ماه به طول بینجامد از عضو علی‌البدل به‌عنوان جانشین در جلسات دعوت به عمل می‌آید.

هرچند که برخی منابع پیش‌ازاین به اعتمادآنلاین گفته بودند که این تبصره شامل حال نیکنام نمی‌شود اما تفاسیر متعدد دراین‌باره وجود دارد و به دلیل اینکه تفسیر اصلی و نهایی اتخاذ نشده است، این نگرانی وجود دارد که این تبصره شامل حال عضو زرتشتی شورای شهر یزد شود.

اخیراً اعضای شورای عالی استان‌ها در نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص سیدمحمود هاشمی شاهرودی تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر وضعیت سپنتا نیکنام در مجمع تشخیص مصلحت را خواستار شده بودند. غلامرضا سفید رئیس شورای شهر یزد در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره نتیجه این نامه‌نگاری با تاکید بر اینکه مسئول پیگیری موضوع احتمالاً مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها است، افزود: براساس اطلاعات غیررسمی گویا این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص در حال بررسی است. سفید البته در این خصوص بیان کرد که این بررسی‌ها در کمیسیون به قبل از پایان اسفند نمی‌رسد و این موضوع احتمالاً به سال آینده موکول خواهد شد. او البته نمی‌دانست که تکلیف سپنتا نیکنام در این میان چه خواهد شد و به تعابیر و تفاسیر متعدد در این خصوص اشاره و عنوان کرد که احتمالاً موضوع مهلت شش‌ماهه شامل حال عضو زرتشتی شورای شهر یزد نخواهد شد.

البته پیگیری‌های اعتمادآنلاین در تماس با اعضای مجمع تشخیص نتیجه‌ای نداشت و غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تاکید کرد اتفاق تازه‌ای نیفتاده است که بخواهم در مورد آن صحبت کنم، پیگیری‌ها را به شخص محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داد. او همچنین درباره اینکه دبیر مجمع به رسانه‌ها صرفاً در نشست‌های خبری یا شرایط خاص پاسخ می‌دهد هم گفت که به این دلیل نباید او را برای پاسخگویی تحت‌فشار قرارداد.

همچنین مجید انصاری دیگر عضو مجمع تشخیص هم در تماس تلفنی اعتمادآنلاین تاکید کرد که در این مورد صحبتی ندارم که مطرح کنم.

این در حالی است که اعضای مختلف مجمع تشخیص مصلحت از جمله خود انصاری بارها در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، قول داده بودند که پیگیری می‌کنند تا مشخص شود که چرا طرح حضور اقلیت‌ها در شورای شهر برای تعیین تکلیف به صحن مجمع تشخیص نیامده است.

همچنین پیش‌ازاین یک منبع موثق به اعتمادآنلاین گفته بود که علی لاریجانی رئیس مجلس خود شخصاً پیگیر موضوع شده است و علی مطهری را به‌عنوان نماینده خود مأمور کرده تا با هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص نظام دیداری داشته باشد و درباره این مورد اختلافی مجلس و شورای نگهبان و یکی دو مورد دیگر صحبت کند.

اما تابه‌حال اخبار یا نشانه‌هایی از برگزاری چنین جلسه‌ای منتشر نشده است.

برخی منابع غیررسمی البته اصل را بر تبصره الحاقی ماده 8 قانون شوراها می‌گذارند و تاکید دارند که این تعلل‌ها به این دلیل است که مهلت قانونی تصمیم‌گیری درباره سپنتا نیکنام به اتمام برسد. براین اساس در سال جدید این موضوع در مجمع تعیین تکلیف می‌شود و مجمع با کنار گذاشته شدن سپنتا نیکنام بر خواسته شورای نگهبان مهر رد نزده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، طرح مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان روز 24 دی ماه با اصرار نمایندگان مجلس بعد از دوبار رفت و برگشت به شورای نکهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و تا به حال بلاتکلیف است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها