کد خبر: 162427
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

بانک مرکزی مؤسسات غیرمجاز را به دادگاه معرفی کند

یک فعال اقتصادی گفت: بانک مرکزی باید تکلیف موسساتی که از عنوان بانک استفاده می‌کنند ولی نمی‌توانند عضو شبکه شتاب باشند را مشخص کند.

بانک مرکزی مؤسسات غیرمجاز را به دادگاه معرفی کند
کد خبر: 162427
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی پازوکی (اقتصاددان) درباره ضرورت اصلاحات بانکی گفت: یکی از مشکلات اقتصاد ایران بی انضباطی و فساد موجود در سیستم بانکی است، این اصلاحات می‌تواند در رفع مشکل فساد موثر باشد.

پازوکی گفت: در صورت اجرای صحیح اصلاحات اقتصادی، افرادی را که با راه‌های غیرقانونی وام های میلیاردی می‌گیرند یا اقدام به پولشویی در سیستم بانکی می‌کنند با مشکل جدی روبه رو خواهند شد.

وی افزود: باید اراده‌ای برای مبارزه با فساد در سیستم بانکی باشد و بانک مرکزی نیز نظارت خود را افزایش دهد چراکه در صورت وجود مشکل در نظارت، بانک مرکزی باید در معاونت نظارت خود تجدید نظر کند،هرچند در ماههای اخیر اقدامات موثری در این معاونت شده است.

این اقتصاددان افزود: این معاونت از دریافت وام‌های میلیاردی توسط یک تهیه کننده سینما یا مربی فوتبال آگاه است بنابراین اجرای این اصلاحات باعث شفافیت در عملکرد بانک ها می‌شود.

وی با اشاره به سخنان آقای رئیس جمهور مبنی بر فروش اموال و دارای‌های بانک‌ها گفت: این سخنان آقای رئیس جمهور کاملا سنجیده است و بنده بشدت با ورود بانک‌ها در فعالیت‌های بنگاه داری مخالف هستم . با توجه به اینکه وظیفه بانک ها،بانکداری است نه بنگاهداری، بنابراین در هیچ اقتصاد سالمی ما شاهد این موضوع نیستیم.

پازوکی ادامه داد: بنگاه‌داری بانک‌ها باعث هدایت منابع به بخش‌هایی می‌شود که برای اقتصاد زیان ده است، همچنانکه شاهد آن هستیم.

وی افزود: ما در اقتصاد کشورمشکل سپرده نداریم،اتفاقا سپرده‌های بانک‌ها در وضعیت مطلوبی است.ما در تبدیل سپرده به سرمایه گذاری مشکل داریم که ریشه در همین بنگاه داری بانک‌ها دارد.

پازوکی درباره اتفاقات موسسات اعتباری گفت: به عقیده بنده بانک مرکزی باید سهامداران این موسسات را معرفی کند تا مردم اطلاع یابند؛ در غیر اینصورت با حروف مبهم الف ب پ ت و... نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

وی گفت: این موسسات پولی-مالی که از سوی بانک مرکزی مجوز ندارند باید به دادگاه معرفی شوند تا تکلیف آنها مشخص شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید تکلیف موسساتی که از عنوان بانک استفاده می‌کنند ولی نمی‌توانند عضو شبکه شتاب باشند را مشخص کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها